4.4.2020

Onko KTM 1290 Super Duke GT uudistusvuorossa seuraavana?

KTM 1290 Super Duke GT uudistusvuorossa

Tälle kaudelle KTM uudisti 1290 Super Duke R -nakumallin. Vahvat huhut kertovat samaan tekniikkaan perustuvan 1290 Super Duke GT -sporttouringin kokevan vastaavan uudistuksen ensi kaudeksi.

Kun katsotaan KTM:n mallihistoriaa taaksepäin, niin 1290 Super Duke R -mallin esittelyn jälkeen meni tovi ennen kuin itävaltalaistehdas esitteli samaan tekniikkaan perustuvan mutta paremmin pitkille matkoille soveltuvan 1290 Super Duke GT:n. Kun R-malli koki ensimmäisen uudistuksen, niin taas GT-seurasi perässä pienen tauon jälkeen. Tämän artikkelin kuvissa esiintyy tämä nykyinen toisen mallisukupolven Super Duke GT. On luonnollista, että Euro5-vaatimuksen tullessa voimaan GT:n seuraava sukupolvi näkee päivänvalon kaudeksi 2021.

KTM 1290 Super Duke GT uudistusvuorossa
Uudistunut Super Duke R kertonee myös GT:n uudistuksista.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Jäykempi ja kevyempi runko

Uudessa Super Duke R:n putkirungossa, ja jatkossa siis myös GT-mallin rungossa, KTM käyttää halkaisijaltaan selvästi aiempaa suurempaa putkikokoa, joka kuitenkin seinämävahvuudeltaan on ohuempi. Näin rungosta on saatu kaksi kiloa kevyempi, mutta samalla sen jäykkyyden hallinta on helpompaa. Nyt trellisputkirunko toimii ensimmäistä kertaa myös osana kantavaa runkorakennetta, mikä sekin selittää rungon aiempaa pienempää painoa. Samalla on uusittu myös takahaarukka, jonka jäykkyyttä kasvatettiin 15 prosenttia. Kun vielä takahaarukan kiinnityskohtaa runkoon nostettiin viisi milliä ylemmäs, luvataan muutoksen parantavan ajo-ominaisuuksia erityisesti kiihdytystilanteissa.

KTM 1290 Super Duke GT uudistusvuorossa
Nykyinen 1290 Super Duke GT.

1290 Super Duke R:n teho kasvoi kolmella hevosvoimalla huipputehon ollessa nyt 180 hevosvoimaa. Sekä huipputeho että -vääntö saadaan noin 1000 kierrosta aiempaa korkeammilla kierroksilla. GT-mallissa 1301-kuutioisen V2-moottorin polttoaineen suihkutusjärjestelmä säädetään paremmin pyörään luonteeseen sopivaksi ja lisäksi muutoksia saattaa olla niin imu- kuin pakojärjestelmässä. Teho- ja vääntölukemat saattavat olla aavistuksen maltillisempia, mutta käytännön suorituskykyyn muutoksilla tuskin on suurta merkitystä.

Lisää lainaosia Super Duke R:stä

KTM 1290 Super Duke GT uudistusvuorossa

GT on saamassa myös samat uudet viisipuolaiset vanteet, jotka nähdään kauden 2020 R-versiossa. Myös sama viiden tuuman väri-TFT-mittaristo tullaan näkemään ensi vuonna molemmissa malleissa. GT:n jäähdytin tulee kasvamaan mitoiltaan. R:n takarenkaan leveys kasvoi täksi kaudeksi 200 millimetriin, mutta GT:n ensiasennusrenkaana pysyy jatkossakin Pirelli Angel GT, jonka levein tarjolla oleva malli on 190-millinen. GT:n jousituksena tulee nykymallin tavoin olemaan KTM:n omistaman WP:n valmistama semiaktiivinen malli. Paremman varustetason ja uudistusten myötä mallin hinnan huhutaan nousevan noin 300-500 eurolla nykyisestä 25 719 eurosta.

Teksti.: Janne Huhtala Kuvat: KTM

Luetuimmat