4.4.2020 Ajoneuvot Onko KTM 1290 Super Duke GT uudistusvuorossa seuraavana? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tälle kaudelle KTM uudisti 1290 Super Duke R -nakumallin. Vahvat huhut kertovat samaan tekniikkaan perustuvan 1290 Super Duke GT -sporttouringin kokevan vastaavan uudistuksen ensi kaudeksi. Kun katsotaan KTM:n mallihistoriaa taaksepäin, niin 1290 Super Duke R -mallin esittelyn jälkeen meni tovi ennen kuin itävaltalaistehdas esitteli samaan tekniikkaan perustuvan mutta paremmin pitkille matkoille soveltuvan 1290 Super Duke GT:n. Kun R-malli koki ensimmäisen uudistuksen, niin taas GT-seurasi perässä pienen tauon jälkeen. Tämän artikkelin kuvissa esiintyy tämä nykyinen toisen mallisukupolven Super Duke GT. On luonnollista, että Euro5-vaatimuksen tullessa voimaan GT:n seuraava sukupolvi näkee päivänvalon kaudeksi 2021. Uudistunut Super Duke R kertonee myös GT:n uudistuksista. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Jäykempi ja kevyempi runko Uudessa Super Duke R:n putkirungossa, ja jatkossa siis myös GT-mallin rungossa, KTM käyttää halkaisijaltaan selvästi aiempaa suurempaa putkikokoa, joka kuitenkin seinämävahvuudeltaan on ohuempi. Näin rungosta on saatu kaksi kiloa kevyempi, mutta samalla sen jäykkyyden hallinta on helpompaa. Nyt trellisputkirunko toimii ensimmäistä kertaa myös osana kantavaa runkorakennetta, mikä sekin selittää rungon aiempaa pienempää painoa. Samalla on uusittu myös takahaarukka, jonka jäykkyyttä kasvatettiin 15 prosenttia. Kun vielä takahaarukan kiinnityskohtaa runkoon nostettiin viisi milliä ylemmäs, luvataan muutoksen parantavan ajo-ominaisuuksia erityisesti kiihdytystilanteissa. Nykyinen 1290 Super Duke GT. 1290 Super Duke R:n teho kasvoi kolmella hevosvoimalla huipputehon ollessa nyt 180 hevosvoimaa. Sekä huipputeho että -vääntö saadaan noin 1000 kierrosta aiempaa korkeammilla kierroksilla. GT-mallissa 1301-kuutioisen V2-moottorin polttoaineen suihkutusjärjestelmä säädetään paremmin pyörään luonteeseen sopivaksi ja lisäksi muutoksia saattaa olla niin imu- kuin pakojärjestelmässä. Teho- ja vääntölukemat saattavat olla aavistuksen maltillisempia, mutta käytännön suorituskykyyn muutoksilla tuskin on suurta merkitystä. Lisää lainaosia Super Duke R:stä GT on saamassa myös samat uudet viisipuolaiset vanteet, jotka nähdään kauden 2020 R-versiossa. Myös sama viiden tuuman väri-TFT-mittaristo tullaan näkemään ensi vuonna molemmissa malleissa. GT:n jäähdytin tulee kasvamaan mitoiltaan. R:n takarenkaan leveys kasvoi täksi kaudeksi 200 millimetriin, mutta GT:n ensiasennusrenkaana pysyy jatkossakin Pirelli Angel GT, jonka levein tarjolla oleva malli on 190-millinen. GT:n jousituksena tulee nykymallin tavoin olemaan KTM:n omistaman WP:n valmistama semiaktiivinen malli. Paremman varustetason ja uudistusten myötä mallin hinnan huhutaan nousevan noin 300-500 eurolla nykyisestä 25 719 eurosta. Teksti.: Janne Huhtala Kuvat: KTM Lue lisää Kaikki artikkelit 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 18.4.2024 Moottoripyörät ”Jotain suurta tulossa” – BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 15.4.2024 Moottoripyörät MV Agusta Enduro Veloce – maantieltä maastoon 14.4.2024 Moottoripyörät KTM tarjoaa pidemmän takuun maksuttomasti 14.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-EQ EQS päivittyi – keulassa on nyt enemmän S-sarjaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 18.4.2024 Moottoripyörät "Jotain suurta tulossa" - BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?