12.11.2017 Ajoneuvot KymiRing: rataunelman rahoitus tarpoo vaikeuksissa KymiRingin työmaat elokuussa 2017. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ympäristöluvasta KymiRing ei jäänyt kiinni, mutta haihtuuko unelma rahoittajien kitsauteen? Iitissä sijaitseva, rakenteilla oleva KymiRing-kokonaisuus käsittää tällä hetkellä kansainväliset kilpailustandardit täyttävän moottoriradan ja ajokoulutuskeskuksen. Alueesta kehitetään toiminnallista keskusta erilaisille käyttäjäryhmille. KymiRingin olisi tarkoitus isännöidä vuosina 2019–2023 Suomen MotoGP-osakilpailuja. Viime viikkoina hankkeen taholta on kuitenkin kuulunut vain mollivoittoisia uutisia. Toiveet olivat korkeimmillaan heinäkuussa, kun KymiRingin puuhamiehet pääsivät kertomaan ilouutisen: KymiRing-hanke etenee. Silloin KymiRingin ympäristölupapäätös tuli lainvoimaiseksi, kun Vaasan hallinto-oikeus hylkäsi Kouvolan kaupungin ympäristölautakunnan päätöksestä tehdyt valitukset. Elokuun alussa päästiin uutisoimaan, että Suomi isännöi ratamoottoripyöräilyn MotoGP-osakilpailuja vuosina 2019–2023 KymiRing-radalla. Ajankohdan varmisti MotoGP-sarjan promoottorin Dorna Sportsin johto vierailullaan Suomessa. Vielä lokakuun alussa kerrottiin, että rakennustyöt ovat pari kuukautta etuajassa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Raha ratkaisee Ulkopuolinen rahoitus on kuitenkin elinehto mille tahansa isolle hankkeelle. Niin myös KymiRingille. Jo pitkään on odotettu hankkeen taholta ilmoitusta siitä, mikä on ratahankkeen johtava yksityinen rahoittaja. Sehän suurella todennäköisyydellä muuttaisi myös radan nimen muun muassa jäähalleista tutulla tavalla sponsorin bändin mukaiseksi. Kaikkein kiinnostavinta yksityisen rahoituksen ilmaantumisessa on kuitenkin se, että iso osa julkisesta, hankkeelle ja sen vaatimille tiejärjestelyille luvatusta rahasta on ehdollista. Ehtona on nimenomaan, että KymiRing saa hankittua ison potin rahaa yksityisiltä rahoittajilta. Lokakuu ei ole tuonut odotettuja uutisia. Päinvastoin sitä kuuluisaa lunta tupaan on tullut muualtakin kuin taivaalta. Ilta-Sanomat uutisoi 26.10. että intohimoinen moottoriurheilun ystävä ja rahoittaja, Wihuri-yhtiöiden pääomistaja ja hallituksen puheenjohtaja Antti Aarnio-Wihuri ei aio sijoittaa hankkeeseen. Marraskuun alku toi toisen rajun takaiskun. Itä-Suomen hallinto-oikeus kumosi Kouvolan kaupunginvaltuuston päätöksen, jolla se oli myöntänyt KymiRingille kahden miljoonan euron pääomalainan. Päätöksestä uutisoi tuoreeltaan Kouvolan Sanomat. Valitusaikaa on vielä jäljellä, mutta Kouvolassa pohditaan kuitenkin jo vaihtoehtoja. Valittaminen hallinto-oikeuden päätöksestä johtaisi pitkään odotteluun. Vähintään vuoden kestävä prosessi ei varmasti edistäisi hankkeen toteutumista. Kouvolan kaupunginjohtaja Marita Toikka kertoi Etelä-Suomen Sanomien haastattelussa uskovansa, että Kouvolan poliittinen ilmapiiri on edelleen myönteinen hankkeen suhteen. Taloudelliset vaikutukset KymiRingin toteutumisesta olisivat erityisen suuret Kouvolan ja Lahden välisellä alueella, joten molemmissa kaupungeissa varmasti löytyy tahtoa etsiä ratkaisuja. Toinen puoli asiaa on se, että moottoriurheilu ja sen suorituspaikkojen rakentaminen herättää aina myös kielteistä ilmapiiriä. Tämä tiedostetaan Lahdessakin, jossa nyt seurataan tiiviisti Kouvolan ratkaisuja. Lahti ei toistaiseksi ole ilmoittanut minkäänlaisesta osallistumisesta hankkeen tukemiseen, vaikka on selvää, että toteutuessaan näin mittava moottoriurheilukeskus toisi paljon taloudellista hyvää myös Lahden seudulle. Politiikkaa ja odottelua Moottoriurheilun ystävillä on nyt edessään vain odottelua. Vauhdikkaasti liikkeelle lähteneellä rakennusprojektilla on kirjaimellisesti kohtalonhetket käsillään. Yksityistä rahaa on löydyttävä tai koko hanke on vaarassa kaatua. Arvattavissa on, että nyt käynnistyy tiukka poliittinen vääntö siitä, kuinka arvokasta KymiRingin toteutuminen lopulta on. Arvattavissa on sekin, että viimeaikainen julkisuus hankkeen rahoituksen ympärillä ei ole omiaan rohkaisemaan yksityisiä sijoittajia. KymiRing elää kriittisiä aikoja. Vesittyneestä ja kokoon kuivuneesta moottoriurheilukeskuksen aihiosta ei ole iloa sen enempää ympäristölle kuin talouselämällekään, joten nyt toivoisi, että yksityisen rahan edustajat ja alueen poliittiset päätöksentekijät löytäisivät yhteiset ajolinjat. Maaliviivalla odottaa koko Suomelle ihan uudenlainen kansainvälinen näkyvyys ja sen mukanaan tuomat mahdollisuudet. Teksti: Eila Parviainen Kuvat: Lauri Ahtiainen, Arkkitehdit Sankari Oy KymiRing – erään ratahankkeen vaiheita Kierros Kymiringillä: makeita mäkiä, kaarteissa kovaa Suomeen MotoGP-osakilpailu vuonna 2019 – KymiRingillä viiden vuoden sopimus KymiRing etenee – ympäristölupa lainvoimaiseksi Suomeen F1-kisa? KymiRing tavoittelee FIA:n korkeinta luokitusta KymiRing etenee etuajassa – MotoGP:n tallipäälliköt innoissaan KymiRing – kansainvälisen tason ratahanke etenee Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Moottoripyörät Dakar-aavikkorallin harjoittelu vaatii sekä ajo- että suunnistustaitoa 22.4.2024 Moottoripyörät Tiesitkö, että amerikkalaiset Indian-moottoripyörät suunnitellaan Ruotsissa? 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 20.4.2024 Moottoripyörät Koeajo: Triumph Daytona 660 – 2020-luvun Daytona 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 18.4.2024 Moottoripyörät ”Jotain suurta tulossa” – BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 22.4.2024 Moottoripyörät Tiesitkö, että amerikkalaiset Indian-moottoripyörät suunnitellaan Ruotsissa? 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! 21.4.2024 Lentokoneet Ilmailu: Kaksi vakavaa vaaratilannetta tammikuussa 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa - tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?