4.9.2019

Launch control: Porsche Taycan ja kuinka automaailma esittelee uutuudet

Porsche Taycan

Porsche Taycan on se eurooppalainen auto, joka vakavasti haastaa nopeimmatkin Tesla Model S -mallit.

–  Jokaisella Porschella on sielu, aloittaa yhtiön pääjohtaja Oliver Blume. Hän puhuu entisen sotilaslentokentän pihalle rakennetussa hallissa. Paikka sijaitsee Berliinistä puolentoista tunnin bussimatkan päässä, lähes kiinni Puolan rajassa.

Porsche Taycan

Ennen show'n alkua toimittajat ohjataan bussista kentän laidalla olevaan korkeaan hangaariin. Sumeat lasi-ikkunat pehmentävät keskipäivän auringon pehmeäksi valoksi upeasti patinoituneeseen halliin.

Porsche Taycan

Tilan keskellä lepää sähköauton tekniikkamalli. Pyörät, jousitus, akusto ja sähkömoottorit näkyvät paljaana. Vieressä on kori, jonka eri materiaalit on korostettu tehostevärein: alumiinipeltiä, kuumamuovattua terästä, alumiinivalua, kylmämuovattua terästä ja niin edelleen. Tekniikka on aina läsnä, kun saksalaisautonvalmistajat julistavat ilosanomaansa.

Bluhme aloittaa puheensa parisataapäiselle toimittajajoukolle. Hän puhuu innovaatiosta, emotionaalisuudesta ja verkottuneisuudesta. Teemat ovat automaailman puheissa arkipäivää, mutta harvoin ne konkretisoituvat tuotteissa, etenkään saksalaisissa. Taycanin kohdalla saattaa olla toisin.

Porsche Taycan
Oliver Bluhme

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Ensimmäinen

Porschelle hetki on historiallinen. Kyse on yhtiön ensimmäisen täyssähköauton, Taycanin, julkistuksesta. Samalla kyse on ensimmäisestä eurooppalaisesta autosta, jonka tekniset arvot haastavat vakavasti yhdysvaltalaisen Tesla Model S:n.

Toisin sanoen Porsche Taycan on ensimmäinen eurooppalaisen premium-valmistajan sähköauto, jota ei ole tehty korkeaan katumaasturikoriin. Se näkynee energiatehokkuutena, mukavuutena ja ajettavuutena – auton painopisteen kerrotaan olevan alempana kuin 911-urheiluautossa.

Bluhme kutsuu vuoroin lavalle auton tuotannosta kertovan Albrecht Reimoldin, sitten muotoilua edustavan Michael Mauerin. Reimold kertoo hiilineutraalista uudsta tehdashallista, joka on tehty Taycania varten Porschen kotiin Zuffenhausenin kaupunginosaan Stuttgartissa. Mauer taas puhuu uudesta ilmeestä vanhat piirteet säilyttäen.

Esittely

Porsche Taycan

Puheiden ja keskitason popkonserttia näyttävämmän valoshown jälkeen on aika. Rakennuksen seinään ilmestyy aukko, ja valkoinen Porsche Taycan Turbo S lipuu sisään.

Porsche Taycan

Juuri kun ensimmäistä kertaa vailla häiveteippausta esiintyvä auto on vienyt kaiken huomion, koko rakennuksen takaseinä aukeaa paljastaen valtavan aurinkovoimapuiston. Samaan aikaan Pohjois-Amerikassa vastaava show tapahtuu vesivoiman äärellä. Kiinassa energiateemana on tuulivoima.

Valtavien saksalaisella tarkkuudella riviin asetettujen aurinkopaneelien peilaaman auringonvalon häikäistessä esittelytilan on vaikea olla vaikuttumatta. Esittelyn osalta Porsche Taycan saa täydet pisteet, mutta tämä on vasta alkua. Tulevat koeajot paljastavat lisää Porschen sähköautosta.

Porsche Taycan

Ensimmäiset Taycanit saapuvat maahan alkuvuodesta. Myynti käynnistyy Taycan Turbo (163 450 eur) ja Taycan Turbo S (198 855 eur) malleilla. Auton tekniikasta voit lukea lisää täältä.

Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen

Luetuimmat