21.8.2017

Maistiainen: BMW R nineT Urban – ulkonäkö edellä seikkailemaan

Ulkonäkö 35 vuoden takaa BMW R 80 G/S -mallista mutta tekniikka tätä päivää.

Bemarin retrohenkinen R nineT Urban G/S erottuu sekä värimaailmaltaan muusta pyörärivistöstä että nimeltään saksalaisvalmistajan muista seikkailupyöristä.

Urban G/S:llä BMW haluaa kunnioittaa 35 vuotta sitten julkaistua ”kaikkien seikkailupyörien äitiä”, R 80 G/S -mallia.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Yksinkertaisuus kunniaan

Valkoinen pääväri BMW Motorsport -raidoituksilla ja kirkkaanpunaisella satulalla on raikas. Yksi pyöreä mittari ja yksinkertainen pyöreä ajovalo noudattelevat retrotyyliä.

Istuinkorkeus on maltilliset 850 milliä, jolloin 180-senttisen kuljettajan jalat yltävät hyvin maahan.

Hallintalaitteet ovat tuttuja muista BMW-malleista. Elektroniset ajoavustimet on karsittu minimiin, mikä sopiikin retrotyyliin. Samalla hinta on saatu puristettua 18 000 euroon.

BMW R nineT Urban

Pitkittäiselle boxer-moottorille tyypilliseen tapaan koko pyörä heilahtaa sivusuunnassa kun moottorin käynnistää ja kaasuttelee paikallaan.

Leveä ohjaustanko ja pysty ajoasento sopivat tyyliin. Ajaminen on helppoa niin kaupungissa kuin sorarännissäkin. Maantieajokin sujuu vaivatta, sillä ajovalon päällä oleva ilmanohjain suojaa yllättävän hyvin ajoviimalta.

BMW R nineT Urban -malliin on valinnut voimanlähteeksi perinteisemmän ilma-/öljyjäähdytteisen version 1170-kuutioisesta boxeristaan.

Huippunopeutta 110 hevosvoiman avulla kertyy helposti yli 200 kilometriä tunnissa, eikä karkeilla renkailla osaa enempää kaivatakaan. Karkeakuvioiset ensiasennusrenkaat osoittavat, että suunnittelun pääpaino on ollut soratieajossa. Siellä huipputehoa tärkeämmäksi osoittautuu tasaisen vahva vääntö, jota parhaimmillaan löytyy koneesta 116 newtonmetriä. Se on riittävästi, jotta soratiellä pystyy käyttämään kaasua pyörän ohjaamiseen.

Soratiellä kotonaan

Jousitus on joustomatkoiltaan katupyörämäinen. Etujousitus tuntuu tanakammalta kuin Paralever-takajousitus. Patit ja kuopat lyövät selvästi sormille, mutta takajousitus tasoittaa epätasaisuudet selvästi paremmin. Etupään tuplajarrulevyt nelimäntäisillä radiaalisatuloilla tuntuvat sorallakin yllättävän helppokäyttöisiltä, vaikka speksien perusteella ne ovat jopa turhankin tehokkaat.

Sorateillä kakkos-, kolmos- ja nelosvaihteet ovat kovimmassa käytössä. Niillä kierrosluku pysyy sellaisena, että moottori on ”hereillä” ja reagoi tarkasti kaasukahvan liikkeisiin.

Ajoasento, rengastus ja ominaisuudet on viritetty niin, että kuljettaja kuin huomaamattaan hakeutuu mieluummin sorateille kuin tylsälle kestopäällysteelle. Mutkaisella asfaltillakin BMW käyttäytyy siivosti ja nappularenkaiden värinättömyys ja pito hämmästyttävät.

Koeajon perusteella hankintalistalle tulisi lisävarusteena saatavat pinnavanteet, jolloin alkuperäisille valuvanteille voisi pyöräyttää katurenkaat ja pinnavanteille nappularenkaat. Sen jälkeen Urban G/S olisi vieläkin monipuolisempi matkakaveri kaikenlaisiin seikkailuihin.

Teksti Janne Huhtala Kuvat Janne Huhtala, BMW

BMW R nineT Urban

BMW R nineT Urban

Moottori: kaksisylinterinen vastaiskumoottori, ilma-/öljyjäähdytys

Iskutilavuus: 1170 kuutiosenttimetriä

Teho: 81 kW (110 hv) / 7750 r/min

Vääntö 116 Nm / 6000 r/min

Paino tankattuna: 221 kg

Hinta: 17 990 €

Luetuimmat