19.9.2019 Ajoneuvot Maistiainen: CF Moto 650 MT – Liian järkevä? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Riittääkö 62 hevosvoimaa? Voiko 8500 eurolla saada seikkailupyörään tarvittavat ominaisuudet? Iso osa suomalaisista seikkailupyörien ostajista karsastaa keskikoon pyörämalleja, koska niissä ei heidän mielestään ole riittävästi tehoa aikamiehelle. Useimpien mallien huipputeho on rajattu 95 hevosvoimaan eli 70 kilowattiin, joka on maksimilukema josta moottori voidaan vielä kuristaa A2-korttiuokan 35 kilowatin maksimitehoon. Isoissa 1200-1300 -kuutioisissa seikkailupyörissä tehoa on jopa yli 150 hevosvoimaa ja kauppaan kuuluvat kaikki mahdolliset elektroniset ajoavustimet. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Vähempikin teho riittää Myönnän ajatelleeni pitkään samoin, mutta tänä keväänä Yamaha Ténéré 700:n koeajossa koin jonkinlaisen herätyksen. Sen 73-hevosvoimainen moottori tuntui pontevalta eikä missään vaiheessa tullut sellaista oloa, että tehoa pitäisi olla enemmän. Kuin pisteenä iin päällä Ténéréssä ei ollut muita elektronisia avustimia kuin lain määräämät ABS-jarrut. Nyt mennään vielä astetta pidemmälle, kun alla on CF Moto 650 MT. Sen 650-kuutioisen rivikakkosmoottorin tehoksi ilmoitetaan 62 hevosvoimaa ja vääntölukemaksi 56 newtonmetriä. Mitoiltaan CF Moto on keskitasoa 840 millin istuinkorkeuksineen. Jousituksessa on vähän pidemmät joustomatkat kuin katupyörissä. Matka-ajossa ja soratiellä jousitus on omimmillaan, mutta varsinaiseen maastoajoon ei CF Motoa ole tarkoitettu. Kulmikas ulkonäkö on tyylikäs ja nuorekas. Vaan entäpä se moottori? Ääni ei ärsytä Starttinapin painallusta seuraa todella huomaamattoman hiljainen tyhjäkäynti. Ei ainakaa ääni ärsytä ulkopuolisia. Vaihteisto on välitetty niin, että ykkösvaihteella maksiminopeus mittarin mukaan on 90 kilometrä tunnissa. Siitä nopeus kasvaa seuraavilla vaihteilla aina 30 kilometriä tunnissa lisää. Kuutosvaihteella 4000 kierrosta vastaa 95 kilometrin tuntinopeutta. Välityksiä voidaan pitää tässä kokoluokassa keskimääräisinä. Vaatimattomasta huipputehosta huolimatta suorituskyky on mainio. Moottoria ei tarvitse normaalissa kiihdytyksessä huudattaa yli 5000 kierroksen, eli puolet kierroslukualueesta - se rivakampi puolisko - jää kokonaan käyttämättä. Suurimmalla vaihteella moottori vetää kakistelematta jo 60 mittarinopeudesta alkaen. Mitä pidemmälle koeajo etenee, sitä enemmän suorituskyky ihmetyttää ja suu kääntyy koko ajan leveämpään hymyyn. Moottorin puolesta CF Moton ainoa ongelma tuntuukin olevan, että se on liian järkevä moottoripyöräksi. Säilyykö sama tunne muiden ominaisuuksien suhteen, siitä lisää myöhemmin varsinaisessa koeajoraportissa. Moottori: kaksisylinterinen rivimoottori, iskutilavuus 649 kuutiosenttimetriä Teho: 45 kW (62 hv) / 8750 r/min Vääntö: 56 Nm / 7000 r/min Voimansiirto: 6 vaihdetta, ketjuveto Istuinkorkeus: 840 mm Paino: 213 kg Tankin tilavuus: 18 litraa Hinta: 8490 € Teksti ja kuvat: Janne Huhtala Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Moottoripyörät Dakar-aavikkorallin harjoittelu vaatii sekä ajo- että suunnistustaitoa 22.4.2024 Moottoripyörät Tiesitkö, että amerikkalaiset Indian-moottoripyörät suunnitellaan Ruotsissa? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku