4.7.2018

Maistiainen: Ford Focus – suosikki uudistuu rutkasti

Ford Focus

Mutta onko tulokkaasta Volkswagen Golfin valta-aseman horjuttajaksi? Eväät suosiolle ovat olemassa.

Joka viides viime vuonna myyty auto Euroopassa oli keskikokoinen perheauto. C-segmentin osuus on Suomessakin liki viidennes automyynnistä. Suomessa Ford Focuksen suosituin korimalli on ollut farmarikorinen, bensiinimoottorilla ja automaattivaihteisena.

Uusi Focus on valmistajalleen tärkeä syömähammas, onhan se ollut Fordin päätuote Euroopassa jo kahden vuosikymmenen ajan. Euroopassa on myyty lähes seitsemän miljoonaa ja maailmanlaajuisesti yli 16 miljoonaa Focusta sitten sen ensiesittelyn vuonna 1998.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Neljäs sukupolvi

Nizzassa koeajossa on mallin neljäs sukupolvi. Se käy monin tavoin uudistuneena taistoon autoilijoiden sieluista ja horjuttaakseen ikisuosikki Volkswagen Golfin valta-asemaa.

Ajettavuudesta menestys ei jää kiinni: Focus on fordimaiseen tapaan nöyräkäytöksinen ajotilanteissa kuin ajotilanteissa. Valtteina ovat oiva ohjaustuntuma, taiten järjestelty kuljettajan valtakunta, kattava moottorikatras ja järkevä tilankäyttö.

Ford Focus

Keulille valinnanvaraa

Focuksen voimanlähteiden valikoima on kattava. Uudistunut toisen sukupolven litrainen EcoBoost-bensiinimoottori on saatavilla 85-, 100- ja 125-hevosvoimaisena. Uusi puolitoistalitrainen EcoBoost-moottori on puolestaan saatavilla 150- ja 182-hevosvoimaisena.

Focuksen turboahdetut uudet 1,5-litraiset EcoBlue-dieselmoottorit ovat saatavilla 95- ja 120-hevosvoimaisena. Ne suovat käyttöön 300 Nm:n väännön. Kaksilitraisessa EcoBlue-myllyssä on tehoa 150 hevosvoimaa ja vääntöä mukavat 370 Nm.

Kaikkien moottoreiden yhteydessä on vakiovarusteinen päästöjä kurissa pitävä start/stop-järjestelmä.

Moottoreiden jatkeena on tarjolla kuusilovinen manuaalivaihteisto. Toinen vaihtoehto on uusi kahdeksanvaihteinen automaattivaihteisto, joka on saatavana kahden bensiinimoottorin (125 hv ja 150 hv) ja kahden dieselmoottorin (120 hv ja 150 hv) kaveriksi.

Kiipeää kerkeästi

Vuoriston serpentiiniteillä koeajossa oli puolitoistalitraisella bensiinimoottorilla varustettu ST-Line varusteltu farmari. 182 hevosvoimaa riittivät oivasti jyrkissä nousuissa. Alustaratkaisu osoitti kykynsä tarjoten nautittavaa ajettavuutta myös haastavissa toinen toistaan seuraavissa neulansilmissä.

Ford Focus

Koeajettu litraisella EcoBoost-bensakoneella varustettu 120-hevosvoimainen versio ei liikahda ihan yhtä rapsakasti, mutta on perusvarma vaihtoehto. Tällä voimanlähteellä ei tarvitse arastella ohituksiakaan, kyvyt riittävät hyvin myös matka-ajoon. Ja sen huomaa, että tässä autoyksilössä ei ole elektronisesti säätyvää mukautuvaa iskunvaimennusta: meno on rauhattomampaa ja nypyttävää tien epätasaisuuksissa.

Lyhyesti koeajettu uusi automaattivaihteisto jättää kylmäksi: vaihtohetkillä esiintyy ajoittain viiveitä. Automaattivaihteiston tarkempi arviointi jää myöhemmän kotimaan koeajon varaan.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Lisää pituutta

A-pilarien siirto taaemmaksi pidentää Focuksen konepeltiä. Ja pidempi (53 millimetriä) akseliväli raivaa matkustamoon lisää avaruutta. Viisiovisen kokonaismitta on kasvanut liki kaksi senttiä sitten edeltäjän, farmarikorisen liki 11 senttiä.

Aerodynaamista etua tuo matalampi profiili, lyhyempi perä ja typistetyt kulmat.

Etusäleikkö on entistä suurempi. Tahatonta komiikkaa edustaa maininta, jonka mukaan ajovalot on asetettu ”tasakorkeudelle”.

Takavalot ovat nyt kaksiosaiset, mikä mahdollistaa takaluukun laajemman avautumisen. Viisiovisen kontti on kasvanut hitusen. Farmarikorista voi pitää kuormajuhtana, sillä tavaroille on tilaa 575 litraa, jossa on kasvua 99 litraa sitten edellismallin.

Ford Focus

Vaivatonta avustimilla

Focuksen mukautuva vakionopeudensäädin ja ruuhka-avustin ovat käteviä apulaisia. Järjestelmä osaa pysäyttää auton pysähtelevässä liikennevirrassa. Auto lähtee automaattisesti uudelleen liikkeelle, jos pysähdys kestää alle kolme sekuntia. Jos seisahdusaika on pidempi, kuljettaja voi painaa ohjauspyörässä painiketta tai kaasua saadakseen auton liikkeelle.

Ajolinja-avustin puolestaan tarkkailee tiemerkintöjä ja voi vääntää – valmistajan määritelmän mukaan hellästi – ohjauspyörää pitääkseen auton keskellä kaistaa mukautuvan vakionopeudensäätimen ollessa aktivoituna. Avustin toimii aina 200 kilometrin tuntinopeuteen asti.

Kaupunki- ja moottoritienopeuksilla toimiva ennakoiva ohjaustehostin käyttää tutkaa ja kameraa havaitakseen edessä hitaammin liikkuvat ja pysähtyneenä olevat ajoneuvot ja auttaa väistämään esteet.

Ymmärtää jo suomea

Tieto- ja viihdejärjestelmää käskytetään kahdeksantuumaisen värikosketusnäytön avulla. Ja mikä mukavaa, Fordin SYNC 3 -järjestelmä ymmärtää – vihdoin – äänikomentoja suomen kielellä.

Ford Focus

Focus saa kunnian olla ensimmäinen Ford-malli Euroopassa, jossa on tuulilasinäyttö. Aiempaa kyvykkäämpi törmäyksenestoavustin havaitsee nyt myös pyöräilijät. Järjestelmä jarruttaa automaattisesti, jos se tunnistaa törmäysvaaran eikä kuljettaja reagoi varoituksiin.

Uudenlaista älyä on tarjolla myös valoissa. Ennakoiva kaarrevalotoiminto käyttää kameran välittämiä kaistamerkintöjä jopa 65 metrin etäisyydeltä asti. Liikennemerkkien lukukyky ja valokeilan muuntumiskyvyt mahdollistavat sen, että valokeila laajenee risteyksissä ja liikenneympyröissä valaistakseen paremmin alueita ja mahdollisia esteitä, jotka eivät ole matkustussuunnassa. Täysledit mahdollistavat Focukseen myös häikäisemättömät kaukovalot, ne kohentavat niin oman autokunnan kuin vastaantulijoidenkin turvallisuutta.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Taskupysäköitkö, kiitos!

Focuksen uusi pysäköintiavustin taitaa pysäköidä auton rinnakkain tai peräkkäin yhdellä napin painalluksella. Avustin toimii yhteistyössä automaattivaihteiston kanssa. Auto valitsee itse vaihteen eteen- tai taaksepäin, huolehtii kaasusta ja jarrusta sekä ohjauksesta.

Avustin on toimissaan aika taitava, sillä pysäköintilokoseksi riittää vähimmillään 110 senttiä autoa pidempi tila.

Pysäköijä kiittää myös laajakulmakameraa, joka suo 180 asteen näkymän auton taakse. Ratkaisu helpottaa pihalta tai parkkipaikalta peruuttamista.

Elokuulla Suomeen

Etusäleikkö on entistä suurempi. Tahatonta komiikkaa edustaa maininta, jonka mukaan ajovalot on asetettu ”tasakorkeudelle”.

Tarjolle tulee kaikkien aikojen laajin Focus-mallisto, jonka osia ovat Trend- ja Titanium-varustelut, urheilullinen Focus ST-Line, ylellisyyttä henkivä Focus Vignale sekä hieman korotettu Active Crossover.

Edullisin viisiovinen bensiinimalli (1.0 EcoBoost 100hv Trend) maksaa 22 001 euroa, ja dieselversio (1.5 TDCi EcoBlue 120hv Trend) 24 969 euroa.

Viisiovinen Focus rantautuu Suomeen elokuun lopussa, farmari vuoden lopussa.

Teksti: Marko Jokela Kuvat: Vesa Eskola

Luetuimmat