27.9.2018 Ajoneuvot Maistiainen: Harley-Davidson FXDR 114 – inspiraatio kiihdytysareenoilta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä FXDR on jo kymmenes Softail-malliston variaatio. Isompi 114-kuutiotuumainen moottori, enemmän kallistusvaraa ja härski ulkonäkö, niistä on FXDR tehty. Yksipaikkainen, pitkä ja matala yhdistettynä aggressiiviseen ulkomuotoon. Harley-Davidson on onnistunut luomaan muista yhdeksästä Softail-mallista selkeästi ulkonäöltään poikkeavan version. Kun voimanlähteenä on isompi 114-kuutiotuumainen eli 1868-kuutioinen Milwaukee Eight -moottori, niin malliston urheilullisimmaksi versioksi nimittämiselle on katetta. Entäpä käytännössä? Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Sporttinen Harley mutta ei sporttipyörä Kun akseliväli on reilusti yli 1700 milliä ja painokin ylittää 300 kilon rajan, ei kyseessä ymmärrettävästi ole varsinainen sporttipyörä. Urheilullinen Harley kylläkin. Ajoasento on linkkuveitsimäinen, jalat ja kädet edessä mutta satula takana. Kallistuvaraa on lisätty nostamalla ja jäykentämällä jousitusta. Eron todella huomaa jyrkissä mutkissa FXDR:n hyväksi. Loivemmissa mutkissa rungon vakaus vakuuttaa. Tosin pyörä pyrkii voimakkaasti nousemaan pystyyn heti mutkan jälkeen kaasua avattaessa, mikä johtuu matalaprofiilisesta ja leveästä 240/40R18 -takarenkaasta. Kytkinkahva, vaihdepoljin ja jarrut vaativat kaikki reipasta voimankäyttöä, mutta niiden toiminta on kuitenkin kohdallaan. Sopii pyörän luonteeseen. Ulkonäkö myyntivalttina Äänet on vaimean vaatimattomat, eivät siis tasapainossa urheilullisen ulkonäön kanssa. Iskutilavuudeltaan iso V2-moottori tarjoaa tasaisen jykevää vääntöä, mutta on ominaisuuksiltaan jotenkin tasapaksu. Urheilulliselta mallilta odottaisi enemmän kierrosherkkyyttä ja yläkierroksilla vielä pientä tehopiikkiä. On suorituskyvyn kannalta melkeinpä sama millä vaihteella ajaa, käyttääkö alakierrosvääntöä vai enemmän kierroksia. Ei paikkaa matkustajalle FXDR 114:n tyylikeinona on käytetty yksinkertaisuutta. Turhia varusteita ei ole. Ei edes paikkaa matkustajalle. Tehtaan edustajat näyttävät koeajon jälkeen, että takakatteeseen on mahdollisuus jälkikäteen lisätä matkustajan satula ja jalkatapeillekin löytyy valmiit kiinnityspaikat. Näyttääkin siltä, että selkeästi kiihdytysareenoilta haettuun ulkonäköön on suunnittelun loppuvaiheessa lisätty ripaus käytännöllisyyttä. Kun mallisto kattaa kymmenen erilaista Softailia, niin selkeä yksipaikkainen ja urheilullinen versio varmasti olisi mahtunut mukaan, ilman kompromisseja. Jopa niin, että moottoria olisi muokattu muita malleja urheilullisemmaksi. FXDR:n myyntivaltti onkin ulkonäkö, jonka odotetaan puhuttelevan niitä joiden mielestä muut H-D-mallit ovat liian perinteisen näköisiä. Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Harley-Davidson Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Harley-Davidson FXDR 114 Moottori: 2-sylinterinen V-moottori, ilmajäähdytys Iskutilavuus: 1868 cc Teho: (ei ilm.) Vääntö: 162 Nm / 3500 r/min Voimansiirto: 6 vaihdetta, hihnaveto Istuinkorkeus: 723 mm Paino tankattuna: 303 kg Tankki: 16,7 litraa Hinta: alk. 32 930€ Lue lisää Kaikki artikkelit 18.4.2024 Moottoripyörät ”Jotain suurta tulossa” – BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 15.4.2024 Moottoripyörät MV Agusta Enduro Veloce – maantieltä maastoon 14.4.2024 Moottoripyörät KTM tarjoaa pidemmän takuun maksuttomasti 14.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-EQ EQS päivittyi – keulassa on nyt enemmän S-sarjaa 13.4.2024 Ajoneuvot Tässä on uudistunut Audi S3 – reseptissä mukana aiempaa enemmän ÄRRÄSSÄÄ 13.4.2024 Koeajo Koeajo: Husqvarna Svartpilen 401 ja Vitpilen 401 – lisää selkeyttä ja suorituskykyä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 18.4.2024 Moottoripyörät "Jotain suurta tulossa" - BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?