17.1.2017 Ajoneuvot Maistiainen: Hyundai i30 – perusvarmasti uusi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Perusvarma Hyundai i30 on entistäkin turvallisempi. Uusi kolmannen sukupolven Hyundai i30 on monella tavalla hyvin tutun oloinen, vaikka auto on kasvanut neljä senttiä pituutta ja saanut muun muassa uuden keulailmeen, joka siirtyy myös muihin korealaismerkin malleihin. Ensin myyntiin tulee viistoperämalli, jossa tavaratila vetää alemman keskiluokan perheautolle tyypilliset 395 litraa. Se on 17 litraa enemmän kuin edeltäjässä, mutta enemmän tilaa tarvitsevat voivat odottaa syksyllä saapuvaa i30 Wagon –farmaria. Turvavarustelu on kiitettävän kattava jo halvimmassa Classic-varustelussa, jota saa vain kesyimpiin moottoreihin. Vakiona tulevat muun muassa automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä, kaistavahti ja –avustin, törmäysvaroitin ja vireystilavaroitin. Pääsimme ajamaan uutuutta tehokkaimmilla vaihtoehdoilla eli uudella 1,4-litraisella, 140-hevosvoimaisella bensaturbolla ja 136 hevosvoimaa tuottavalla 1,6 litran turbodieselillä. Molemmat moottorivaihtoehdot riittävät hyvin liikuttamaan autoa. Bensamalli oli koeajossa käsivaihteisena versiona ja diesel kaksoiskytkinautomaatilla varustettuna. Käsin vaihtaminenkin käy muuten sujuvasti, mutta tunnoton kytkin aiheuttaa vaihtoihin nykimistä ja liikkeelle lähtiessä jopa moottorin sammumista. Dieselautomaatti on suositeltava valinta pitkää matkaa ajavilla. Tšekissä valmistettavan mallin sisusta on tutun tuntuista muista uusista Hyundai- ja Kia-malleista. Konsernisisaren tavoin käyttökielenä on englanti. Hyundai ja varsinkin i30 on pärjännyt erinomaisesti monissa laatuvertailuissa ja kestotesteissä. Sen on perusvarma valinta, joka ei herätä suuria tunteita puoleen tai toiseen. Se on oletettavasti arjen varma suorittaja, onhan takuuaikakin viisi vuotta ilman kilometrirajaa. Teksti ja kuvat: Teppo Komulainen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 18.4.2024 Moottoripyörät "Jotain suurta tulossa" - BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?