6.12.2017 Ajoneuvot Maistiainen: Kawasaki Z 900 RS – arvokkaasti uudistettu superpyörä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kawasaki herättää uudelleen henkiin 1970-luvun superpyörä Z1:n. Kawasaki Z 900 RS astuu suuriin saappaisiin. Legendaarisen ”ysisatasen kawan” - viralliselta mallinimeltään Kawasaki Z1 - uudelleen henkiinherättäminen on riski. Z1 oli aikansa superpyörä ja nykyisin se on arvokas klassikko, joten epäonnistunut tai liian halvalla tehty uusi versio olisi pyhäinhäväistys. Tämä on tiedostettu Kawasakilla, ja japanilaisvalmistaja on paneutunut pieteetillä uuden mallin suunnitteluun. Edes vanhaa mallinimeä ei ole uskallettu ottaa käyttöön, vaan uutuus kantaa nimeä Z 900 RS. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Esikuvan mukainen, vaan ei kopio Koeajopyörän tankin väritys noudattelee tarkasti 70-luvun esikuvansa ruskea-oranssia linjaa. samoin kaksi pyöreää mustataustaista mittaria ovat tarkasti esikuviensa malliset. Tankin muoto kuitenkin poikkeaa alkuperäisestä selvästi. Samoin takajousitus, kun perinteinen ”stereoperä” on korvattu nykyaikaisella monojousituksella. Kawasakin suunnitteluosasto on uskaltanut yhdistellä harvinaisen rohkeasti klassikon perinteisiä linjoja ja nykypäivän tekniikkaa. Ja kaiken lisäksi onnistuneesti, sillä juuri mikään yksityiskohta ei näytä halvalta tai kokonaisuuteen sopimattomalta. Käyntiääni on nykypyöräksi yllättävän räyheä. Matalilla ja keskikierroksilla se muistuttaa lähinnä kolmisylinterisen rivimoottorin raakaa sointia. Tällä kertaa melu ei tule tyhjästä, vaan koneen 111 hevosvoimassa riittää ruutia urheilulliseenkin ajoon. Mutkatiellä se ei häpeä yhtään 14 hevosvoimaa tehokkaammalle Z 900 -perusmallille, sillä RS:n tehokäyrä kulkee korkeammalla tyhjäkäynniltä aina 7000 kierrokselle asti. Eli sillä kierroslukualueella, jota yli 90-prosenttisesti käytetään urheilullisessakin ajossa. Teho ja ajo-ominaisuudet kohtaavat Eniten koeajossa yllättää Z 900 RS:n tasapainoiset ominaisuudet. Kytkin ja vaihteisto ovat kevytkäyttöiset. Jos sporttipyörien tehokkaimmissa etujarrussa riittää yhden sormen käyttö, niin Kawasakin jarru on pykälän verran anteeksiantavampi kahden sormen malli. Jarrujen teho on huippuluokkaa myös kovemmissa nopeuksissa ja alamäkijarrutuksissa. Tärkeintä on se, että moottori, voimansiirto, jousitus ja jarrut ovat hyvin tasapainossa. 16 900 euron hinta on reilusti enemmän kuin perusmallin Z 900:n hinta. Kyseessä ovat kuitenkin täysin eri pyörät, joten päärynän ja omenan vertaaminen keskenään on hyödytöntä Koeajon perusteella voi todeta, että jos ostopäätöstä harkitsee liian pitkään, saattaa Suomeen tuleva erä loppua ja asiakas siten jäädä kokonaan ilman omaa retro-Kawasakia. Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Ula Serra ja Kawasaki Kawasaki Z 900 RS Moottori: nelisylinterinen rivimoottori, nestejäähdytys Iskutilavuus: 948 cc Teho: 111 hv (82 kW) / 8500 r/min Vääntö: 98,5 Nm / 6500 r/min Runko: Trellis-teräsputkirunko Akseliväli: 1470 mm Istuinkorkeus: 835 mm Tankin tilavuus: 17 litraa Hinta: 16 900 euroa Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Moottoripyörät Dakar-aavikkorallin harjoittelu vaatii sekä ajo- että suunnistustaitoa 22.4.2024 Moottoripyörät Tiesitkö, että amerikkalaiset Indian-moottoripyörät suunnitellaan Ruotsissa? 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 20.4.2024 Moottoripyörät Koeajo: Triumph Daytona 660 – 2020-luvun Daytona 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology - ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku