15.5.2017 Ajoneuvot Maistiainen: Kawasaki Z 900 – Yllättävän erilainen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ulkonäkö on Kawasakin tuttua Z-linjaa mutta se on yhdistetty täysin uudenlaiseen ajotuntumaan. Kawasaki hämää moottoritilavuutta pienemmillä mallimerkinnöillään. Z 1000-nakumallin moottori on ylikokoinen 1043-kuutioinen. Kun sitä pienennettiin 948-kuutioiseksi, niin saatiin sopiva voimanlähde uuteen Z 900 -malliin. Nelisylinterisen rivimoottorin pyörivät massat on yritetty saada mahdollisimman kevyiksi ja lopputuloksena on kierrosherkkä moottori. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Välityksillä lisää tehon tuntua 125-hevosvoimaisen Z 900:n tehon tuntua korostaa lyhyeksi välitetyt vaihteet. Ykkösellä kierrosluvun rajoitin tulee vastaan jo ennen satasen mittarinopeutta. Moottorin käyttöalue on erittäin laaja, sillä kuutosvaihteellakin se vetää puhtaasti aivan tyhjäkäyntikierroksilta asti, mikä vastaa noin 35 kilometrin tuntinopeutta. Kierrosten keskialueella moottori on herkän tuntuinen ja suorastaan houkuttelee urheilulliseen ajoon. Etujousitus on aiempiin Z-malleihin verrattuna säädetty huomattavan pehmeäksi. Arkiajossa niin kaupungissa kuin maantielläkin pehmeys lisää ajomukavuutta. Esijännitys ja paluuvaimennus ovat säädettävissä, joten urheilullisempaan ajotyyliin molempia säätöjä kannattaa kiristää perusasetuksiin nähden. Takajousituksen perusasetukset ovat selvästi jäykemmän tuntuiset. Onneksi takapäässäkin voidaan säätää esijännitystä ja paluuvaimennusta, joten jousituksen saa säädettyä paremmin tasapainoon sekä keskenään että kuskin paino ja ajotyyli huomioiden. Yhden sormen etujarru 300-milliset etujarrulevyt Nissinin perinteisillä nelimäntäisillä jarrusatuloilla eivät aseta odotuksia jarrujen toiminnasta aivan kattoon asti. Yllätykseksi jarrut ovat varsin tehokkaan tuntuiset ja herkät. Normaalissa katuajossa riittää pelkän etusormen käyttö jarrukahvalla. Takajarru on koeajon aluksi tunnoton. Syyksi paljastuu koeajopyörän vähäiset ajokilometrit ja takajarrun käyttämättömyys, sillä käytön myötä takajarrun teho ja tuntuma asettuvat sopiviksi. Varustelultaan uusi Z 900 on askeettinen. Vaihdettavia tehoasetuksia ei ole, ei myöskään luistonestoa. Ajotietokone pitää sisällään vain perustiedot. Varustelun niukkuutta ei voi pitää heikkoutena, vaan se on isoihin nakupyöriin kuuluva ominaisuus. Moottori, jousitus ja jarrut ovat onnistuneet, eikä tässä pyöräluokassa paljon muuhun huomiota kiinnitetäkään. Pienikokoisia kuljettajia ilahduttaa vain 795 millin istuinkorkeus, jolloin jalat yltävät helposti maahan. Polvikulma on tiukahko, mutta muuten ajoasento on 180-senttiselle kuljettajalle varsin hyvä eikä pyörä tunnu mitenkään erityisen pienikokoiselta. Moottorinelisylinterinen rivimoottori, nestejäähdytysIskutilavuus948 cm3Teho92 kW (125 hv) / 9500 r/minVääntö98,6 Nm / 7700 r/minPaino tankattuna210 kgHinta12 495 eur Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Janne Huhtala, Kawasaki Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 17.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE Coupé – kun osakesalkku pullistelee 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version - Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 11.4.2024 Liikenneturvallisuus Suomessa myytävä turvaistuin hajosi törmäyskokeessa – aiheuttaa vakavan loukkaantumisriskin lapselle 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?