Maistiainen: uusi Toyota Prius lataa ja vetää
Toyota Prius on uteliaisuutta herättävä perheauto kolmen litran kulutuksella.
Vetokoukku myyntivaltiksi
Neljäs sukupolvi esittelee Toyota Priuksen kohta kaksikymppisen Suomi-historian isoimmat muutokset. Ensimmäistä kertaa Priuksella voi nyt vetää myös peräkärryä. Tämä on yllättävän merkityksellinen asia, sillä myyntikokemuksissa vetokoukun puute on ollut useinmainittu este kaupanteolle.
Enemmän tavaratilaa
Nikkelimetallihybridiakku on kooltaan entistä kompaktimpi ja kun se on nyt sijoitettu takaistuimen alle, on tavaratilaan saatu edellismalliin verrattuna 57 litraa lisätilaa.
Voimakkaat keulan ja perän muotoilut ja mustien pilarien luoma vaikutelma irrallaan leijuvasta katosta tekevät Priuksesta hyvin modernin ja kiinnostavan myös ulkonäöltään.
Ajettavuutta lisää
Uusi alustarakenne mahdollistaa painopisteen pudottamisen 2,5 senttiä alemmas, suuremmat sisätilat ja kuljettajalle matalamman ja ergonomisemman istuma-asennon.
Näiden ja muiden uudistusten myötä tuloksena on ennätyksellisen pienellä polttoaineenkulutuksella (3 l/100 km) kulkeva, entistä ajettavampi, tilavampi ja näyttävämpi auto.
Huhtikuussa Suomessa
Ihan uutta Priuksessa on myös oma paikka älypuhelimelle keskikonsolissa. Omalla paikallaan puhelin latautuu ajon aikana vain paikallaan lepäillen. Erillisiä latureita ei tarvita.
Toyota Prius lunastaa edelleen paikkansa hybridiautojen tienraivaajana.
Hinnat alkavat 35 000 eurosta. Ennakkomyynti on jo käynnissä, mutta varsinainen esittely suomalaisille asiakkaille tapahtuu huhtikuun puolivälissä, jolloin asiakkaat pääsevät niitä ensimmäisen kerran ajamaan.
Teksti ja kuvat: Eila Parviainen