9.12.2017 Ajoneuvot Maistiainen: Triumph Tiger 1200 XRT – Raskassarjalainen keveni Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Puhutaan sitten tehosta, varusteiden määrästä tai painosta, niin Triumph Tiger 1200 on seikkailupyörien raskassarjalainen. Ajossa kilot eivät juurikaan tunnu. Triumph kertoo uudistaneensa Tiger 1200:n runkoa, moottoria ja varusteita myöten. Jopa nimi on uusi, sillä lisänimi Explorer on nyt pudotettu pois. Todellisuudessa runkoon on tehty vain pieniä muutoksia painon säästämiseksi, mutta moottorin tuntuma on muuttunut täysin edeltävästä mallista Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Tehokkaampi mutta sivistyneempi Koeajossa alle osui enemmän kestopäällysteelle suunnatun XR-mallisarjan varustelluin versio XRT. Ensimmäinen yllätys oli, että kolmisylinterinen rivimoottori ei enää ole yhtä brutaalin tehokas ylärekisterissä, vaikka huipputehon ilmoitetaan nousseen 141 hevosvoimaan. Kolmen kilon kevennys pyörivissä massoissa antaa täysin uudenlaisen tuntuman. Nyt moottori tuntuu kierrosherkältä ja vetää vahvemmin alarekisterissä, mutta vastaavasti huippukierroksilla ei enää tunnu selvää tehopiikkiä. Käytännössä muutos tarkoittaa helpompaa ajettavuutta ja parempaa suorituskykyä. Ja ennen kaikkea kevyempää kääntyvyyttä mutkiin, kun hyrrävoimat ovat pienemmät. Täydellisesti varusteltu Varustelu ei jätä juurikaan toivomisen varaa. Vakionopeussäädintä käytetään sujuvasti kytkinkäden peukalolla. Sähkösäätöistä tuulilasia ohjataan joystickin välityksellä. Ajomoodeja on viisi ja kuljettajan valittavissa on sekin minkälaisen näkymän TFT-näyttöön haluaa. Kylmällä kelillä kuljettaja ja matkustaja arvostavat kahvan- ja istuimenlämmittimiä. Pimeällä ajamista helpottaa kaarreajovalot. Lisäksi 20 milliä taaksepäin tuotu ohjaustanko on muuttanut ajoasennon enemmän rennon pystyksi. Vasemmalla kädellä käytetään peräti kymmentä eri nappia, joista yksi on viiteen suuntaan liikkuva joystick. Sujuva käyttö vaatii pientä treeniä, ja ainakin aluksi kuljettajalla sekoittuvat helposti lähekkäin olevat joystick ja vilkkuvipu. Vasemman käden urakkaa helpottaa se, että kytkintä tarvitsee käyttää vain liikkeelle lähdettäessä. Sekä ylös- että alaspäin vaihdettaessa toimiva vaihdeavustin on säädetty nopeaksi ja urheilulliseksi, sillä ylöspäin vaihdot tuntuvat pienenä nykäyksenä. Alaspäin vaihdettaessa puolestaan välikaasun määrä on sopiva ja vaihdot todella pehmeitä. Suorituskyky, varusteet ja ajo-ominaisuudet riittävät luokan kärkikahinoihin, mutta kyllä XRT-mallin 25 000 euron hinta sitä edellyttääkin. Hinnassa pitää huomioida, että lisävarustelistalle ei käytännössä jää muuta kuin laukkuvarustuksen hankinta. Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Triumph Triumph Tiger 1200 XRT Moottori: kolmisylinterinen rivimoottori, nestejäähdytys Iskutilavuus: 1215 cc Teho: 141 hv ( 104 kW) / 9350 r/min Vääntö: 122 Nm / 7600 r/min Runko: Trellis-teräsputkirunko Akseliväli: 1520 mm Istuinkorkeus: 835-855 mm Tankin tilavuus: 20 litraa Hinta: 25 250 euroa Lue lisää Kaikki artikkelit 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Moottoripyörät Dakar-aavikkorallin harjoittelu vaatii sekä ajo- että suunnistustaitoa 22.4.2024 Moottoripyörät Tiesitkö, että amerikkalaiset Indian-moottoripyörät suunnitellaan Ruotsissa? 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 20.4.2024 Moottoripyörät Koeajo: Triumph Daytona 660 – 2020-luvun Daytona 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 18.4.2024 Moottoripyörät ”Jotain suurta tulossa” – BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa - tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Moottoripyörät Tiesitkö, että amerikkalaiset Indian-moottoripyörät suunnitellaan Ruotsissa? 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?