9.12.2017

Maistiainen: Triumph Tiger 1200 XRT – Raskassarjalainen keveni

Triumph Tiger 1200 XRT

Puhutaan sitten tehosta, varusteiden määrästä tai painosta, niin Triumph Tiger 1200 on seikkailupyörien raskassarjalainen. Ajossa kilot eivät juurikaan tunnu.

Triumph kertoo uudistaneensa Tiger 1200:n runkoa, moottoria ja varusteita myöten. Jopa nimi on uusi, sillä lisänimi Explorer on nyt pudotettu pois.

Todellisuudessa runkoon on tehty vain pieniä muutoksia painon säästämiseksi, mutta moottorin tuntuma on muuttunut täysin edeltävästä mallista

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Tehokkaampi mutta sivistyneempi

Koeajossa alle osui enemmän kestopäällysteelle suunnatun XR-mallisarjan varustelluin versio XRT.

Ensimmäinen yllätys oli, että kolmisylinterinen rivimoottori ei enää ole yhtä brutaalin tehokas ylärekisterissä, vaikka huipputehon ilmoitetaan nousseen 141 hevosvoimaan. Kolmen kilon kevennys pyörivissä massoissa antaa täysin uudenlaisen tuntuman.

Nyt moottori tuntuu kierrosherkältä ja vetää vahvemmin alarekisterissä, mutta vastaavasti huippukierroksilla ei enää tunnu selvää tehopiikkiä. Käytännössä muutos tarkoittaa helpompaa ajettavuutta ja parempaa suorituskykyä. Ja ennen kaikkea kevyempää kääntyvyyttä mutkiin, kun hyrrävoimat ovat pienemmät.

Täydellisesti varusteltu

Varustelu ei jätä juurikaan toivomisen varaa.

Vakionopeussäädintä käytetään sujuvasti kytkinkäden peukalolla. Sähkösäätöistä tuulilasia ohjataan joystickin välityksellä.

Ajomoodeja on viisi ja kuljettajan valittavissa on sekin minkälaisen näkymän TFT-näyttöön haluaa. Kylmällä kelillä kuljettaja ja matkustaja arvostavat kahvan- ja istuimenlämmittimiä.

Triumph Tiger 1200 XRT

Pimeällä ajamista helpottaa kaarreajovalot. Lisäksi 20 milliä taaksepäin tuotu ohjaustanko on muuttanut ajoasennon enemmän rennon pystyksi.

Vasemmalla kädellä käytetään peräti kymmentä eri nappia, joista yksi on viiteen suuntaan liikkuva joystick. Sujuva käyttö vaatii pientä treeniä, ja ainakin aluksi kuljettajalla sekoittuvat helposti lähekkäin olevat joystick ja vilkkuvipu.

Vasemman käden urakkaa helpottaa se, että kytkintä tarvitsee käyttää vain liikkeelle lähdettäessä.

Sekä ylös- että alaspäin vaihdettaessa toimiva vaihdeavustin on säädetty nopeaksi ja urheilulliseksi, sillä ylöspäin vaihdot tuntuvat pienenä nykäyksenä. Alaspäin vaihdettaessa puolestaan välikaasun määrä on sopiva ja vaihdot todella pehmeitä.

Suorituskyky, varusteet ja ajo-ominaisuudet riittävät luokan kärkikahinoihin, mutta kyllä XRT-mallin 25 000 euron hinta sitä edellyttääkin. Hinnassa pitää huomioida, että lisävarustelistalle ei käytännössä jää muuta kuin laukkuvarustuksen hankinta.

Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Triumph

Triumph Tiger 1200 XRT

Triumph Tiger 1200 XRT

Moottori: kolmisylinterinen rivimoottori, nestejäähdytys
Iskutilavuus: 1215 cc
Teho: 141 hv ( 104 kW) / 9350 r/min
Vääntö: 122 Nm / 7600 r/min
Runko: Trellis-teräsputkirunko
Akseliväli: 1520 mm
Istuinkorkeus: 835-855 mm
Tankin tilavuus: 20 litraa
Hinta: 25 250 euroa

Luetuimmat