3.4.2017 Ajoneuvot Maistiainen: uusi akku tekee Volkswagen e-Golfista kenties markkinoiden parhaan sähköauton Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Se tuntuu tavalliselta Volkswagen Golfilta, mutta sähköllä yli 200 kilometriä. Volkswagen Golfin tuoreen kasvojenkohotuksen ehkäpä paras muutos kohdistuu e-Golfiin. Perheauton sähköpainos on ennestäänkin todettu erittäin toimivaksi, mutta sen käyttökelpoisuutta on rajoittanut pienehkön 24,2 kilowattitunnin akun toimintamatka. Nyt akku on kasvatettu 35,8 kilowattituntiin. Virallinen NEDC-kulutusmittaus antaa uutukaisen toimintamatkaksi 300 kilometriä, kun aiempi lupaus oli vain 190. Volkswagen kertoo suuremman akun riittävän tyypillisessä ajotilanteessa noin 200 kilometriin. Käytännössä se tarkoittaa 17,9 kilowattitunnin kulutusta sataa kilometriä kohden – säästäväinen kuljettaja voi hyvinkin päästä pienemmällä ja pidemmälle. Loppujen lopuksi sähköautojen kehitys on ollut varsin huimaa. Vasemmalla kuvauspaikalla pyörähtänyt Mitsubishi i-MiEV. Golfin akku latautuu CCS-pikalatauksella tasavirralla 40 kilowatin teholla, eli 80 prosentin lataus saavutetaan 45 minuutissa. Tavallisesta Type 2 -asemasta sähköä siirtyy on 7,2 kilowatilla. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Vikkelän ja vaivaton Volkswagen e-Golf on saanut myös lisää tehoa. Sähkömoottorin huipputeho on noussut 115 hevosvoimasta (85 kW) 136 hevosvoimaan (100 kW). Käytännössä sadan kilowatin sähkömoottori kuljettaa Golfia iloisesti. Etenkin taajamanopeuksissa auto vaihtaa nopeutta terhakkaasti. Vauhdin myötä kiihtyvyydentunne hidastuu ajovastuksien kasvaessa ja sähkömoottorin hiipuessa, mutta laiskaksi autoa ei voi moittia. Ihan kuin tavallinen Golf Volkswagen e-Golfin vahvuus on edelleen henkilöautomaisuus. Auto näyttää ja tuntuu tavalliselta Golfilta, mitä nyt tehoelektroniikan hentoinen ujellus on korvannut polttomoottorin ääntelyn. Viimeksi koeajettuun Golf 1.5 TSI Evoon verrattuna e-Golf tuntuu hieman raskaammalta, mitä se tietysti akun vuoksi onkin. Parin sadan lisäkilon vuoksi alusta on hieman jäykentynyt, minkä huomaa hieman pintakovemmasta kyydistä, mutta epämukavaksi autoa ei voi moittia. Kaarteissa e-Golf on hieman rauhallisempi, mutta edelleen tasapainoinen ja kyvykäs. Sähköautoa noin 40 000 euron hintaluokasta etsivälle 42 282 eurosta alkava Volkswagen e-Golf tarjoaa erittäin kiinnostavan vaihtoehdon. Noin 200 kilometrin toimintamatkalla se ei vieläkään ehkä riitä kaikille diesel- tai bensiinimoottorin korvaajaksi, mutta nyt e-Golf tarjoaa sähköisen vaihtoehdon entistä useammalle Golfia etsivälle. Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 18.4.2024 Moottoripyörät "Jotain suurta tulossa" - BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?