8.7.2017 Ajoneuvot Maistiainen: Uusi Ford Fiesta – aikuisempi muttei tosikko Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ford vilautti uutta Fiestaansa jo viime vuoden loppupuolella, joten auton muotoilun on tiedetty pääsääntöisesti noudattavan vanhoja kaavoja. Koeajossa kuitenkin paljastuu, että Fiesta on muuttunut paljon. – Tässä autossa on noin 2 500 merkittävää osaa. Niistä vain 200 on samoja kuin edellisessä Fiestassa, kuvailee suunnittelujohtaja Seamus McDermott muutosta. Yksi uusiutuneen Fiestan kuningasajatuksista on taipua asiakkaiden toiveiden mukaiseksi. Ford sanoo tuovansa ensimmäisessä aallossa myyntiin neljä Fiestan versiota. Pelkkä erilaisista varustetasoista puhuminen ei valmistajan mukaan kuvaa Fiestan ideologiaa. Suomessakin jo ennakkomyyntiin tulleet neljä versiota ovat perusvarusteltu Trend, selvästi kattavammin varusteltu Titanium, sporttinen ST-Line ja ylellinen Vignale. Myöhemmin tulevat vielä crossover-henkinen Fiesta Active ja 200-hevosvoimainen Fiesta ST. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Tekniikan kautta Suurimman loikan Fiesta on kokenut mukavuus- ja turvallisuusteknologiassa. Sync3-tietoviihdejärjestelmässä voi äänentoistoa, navigaatiota ja älypuhelimia hallita äänikomennoilla. 8-tuumainen värikosketusnäyttö tottelee nipistys- ja pyyhkäisyeleitä. B&O Play -äänentoistojärjestelmässä on kymmenen kaiutinta. Tavaratilaan on asennettu subwoofer vararenkaan paikalle. Ford ylpeilee, että uusi Fiesta on teknologisesti edistynein Euroopassa myytävä pieni auto. Kuljettajaa avustavia järjestelmiä on pikkuautoluokkaan kunnioitettava määrä, tosin Vignalea lukuun ottamatta ne ovat pitkälti valinnaisvarusteita. On jalankulkijat pimeällä havaitseva järjestelmä, automaattiset kaukoajovalot, mukautuva vakionopeussäädin, kuolleen kulman varoitin, välimatkavaroitin, vireystilan varoitin, kaistanpitoavustin, törmäyksenestoteknologia ja niin edelleen. Muotoilussa Ford vie Fiestaa pienin muutoksin. Pintoja on pelkistetty ja linjat ovat pyöreämpiä. Muotoilijat ovat selvästi etsineet aikuismaista rauhallisuutta. Pituutta on tullut 7,1 senttiä lisää ja leveyttä 1,2 senttiä lisää, mutta se ei näy sisätilojen kasvuna. Kokonaispituus on täpärästi yli neljä metriä. Tavaratila on 292-litrainen. Parempi myös liikkeessä Fiestan ajettavuus on parantunut. Uusi jousitus ja kaarreajon hallintajärjestelmä tekevät siitä helpon pyöritettävän mutkateillä. Valmistaja myös kehuu jarrutehon lisääntyneen reilusti. Fiestaa saa 1,0 litran EcoBoost-bensaturbon kahtena tuttuna versiona (100 ja 125 hv) ja uutena 140-hevosvoimaisena tehotykkinä. Viimeksi mainitun saa vain ST-Lineen, jossa myös alusta ja ohjaus ovat sporttisemmat kuin muissa versioissa. Toinen bensiinimoottori on 1,1-litrainen (70 ja 85 hv), joka on Trend-varusteluun liitetty hinnat-alkaen -houkutin, mutta siihen Fiesta-ostajat tuskin suurin joukoin tarttuvat. Dieselmoottori on 1,5-litrainen TDCi, joka on ST-Linessa ja Vignalessa 120-hevosvoimainen, muissa versioissa 85 hevosvoimaa tarjoava voimanlähde. Vaihteisto on halvimmissa versioissa 5-lovinen manuaali, muissa Fiestoissa 6-vaihteinen manuaali- tai automaattivaihteisto. Yhdistetyn kulutuksen luvataan bensiinimoottoreilla olevan alimmillaan 4,3 litraa satasella ja dieselillä 3,2 litraa. Hiilidioksidipäästöt vaihtelevat malliversiosta riippuen 100 gramman molemmin puolin. Suomessa Fiestan lähtöhinta on 15 702 euroa. ST-Line lähtee 19 238 ja Vignale 21 177 eurosta. Ensimmäiset autot ehtivät Suomeen jo heinäkuun aikana. Teksti: Timo Nieminen Kuvat: Timo Nieminen ja Ford Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 28.3.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Herra tasavallan presidentti, kuinka usein pesetätte autonne? 27.3.2024 Matkailu Satavuotias Fordin matkailuauto – osattiin sitä ennenkin 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 26.3.2024 Autoilu Helsingin kaupunki harkitsee bensa- ja dieselautojen käytön kieltämistä 10 vuoden päästä – ”Miten ratkaisut vaikuttaisivat sinun arkeesi?” 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 2 x VW Golf - kaksipäisen Golfin varjossa 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 20.3.2024 Uutinen Vakuutusyhtiö If myöntää taas vakuutuksia Porsche Taycan -sähköautoille ja sen sisarmalleille – kunhan tietty ehto täyttyy 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta