5.4.2023

Maistiainen: Volkswagen ID.7 vie haasteen Teslan tontille

Volkswagen ID.7 sähköauto proto naamio koeajo

Volkswagen ID.7 laajentaa sähköautoperhettä nyt puikulamallisella sedanilla. Koeajoimme uutuuden ennakkoon naamioituna.

Sähköautomalliston laajennusprojektissa vuorossa on alan standardeihin kuuluva puikulamallinen sedan. Värikäs QR-koodista inspiroitunut naamionti peittää auton tarkempia linjoja, mutta siluetti on jo tarkasteltavissa. 4,96 metriä pitkänä Volkswagen ID.7 on kokonsa puolesta jossain Teslan Model 3:n ja Model S:n välimaastossa. Kilpailijoista mielessä ovat olleet myös Mercedeksen EQE ja Hyundai Ioniq 6.

Volkswagen ID.7 sähköauto proto naamio koeajo

Pohditaan kuitenkin ulkokuorta myöhemmin, kunhan naamiot on riisuttu. Koeajettu malliversio perustuu uuteen sähkömoottoriin, jonka teholukema on 210 kW. Moottori on MEB-pohjarakenteelle tuttuun tapaan asennettu taka-akselille kaksivetomalleissa. Akku on tässä vaiheessa tuttu 77 kilowattituntia, mutta myöhemmin luvassa on 86 kilowattitunnin akusto, jonka turvin ID.7 tavoittelee komeita WLTP-toimintamatkoja.

Volkswagen ID.7 sähköauto proto naamio koeajo

Mielenkiintoisin puoli Volkswagen ID.7:ssa on sen uusittu sisustadesign. Takaistuimista ei ole vielä kerrottavaa naamioajon perusteella. Edessä odottavat selkeästi muotoillut ErgoPremium-istuimet. Muodokkaat ja säädettävät istuimet on varustettu hieronnalla, joka aktivoi myös istuinosan kautta lantiota ja takapuolta. Viilennyksen ja lämmityksen voi jättää automatiikan murheeksi, jolloin auto saattaa käyttää jopa molempia toimintoja samaan aikaan.

Volkswagen ID.7 sähköauto proto naamio koeajo

Myös kojelauta on uusittu. Koko matkustamon leveydeltä toteutettu tuuletusaukko ei sisällä suulakkeita, vaan ilman ohjaaminen tapahtuu kosketusnäytön kautta. Mittaristo on toteutettu pienenä upotuksena eivätkä sen näkymät ole muutettavissa. Volkswagen ID.7 on sen sijaan aina varustettu HUD-tuulilasinäytöllä, jonka näkymät ovat kevyesti muovattavissa. Kookas tuulilasinäkymä tukee myös lisätyn todellisuuden (AR) toimintoja. 

Kojelaudassa oleva kosketusnäyttö on nyt 15-tuumainen ja sen käyttöliittymä on täysin uusi. Volkswagen on panostanut valikkorakenteiden lisäksi myös järjestelmän tehoon, sillä sovelluksesta toiseen hyppääminen on nopeaa ja toimii järkevästi muutamien oikoteiden avulla. Volkswagen on myös päivittänyt ääniavustimen, joka vastaa nyt parhaiten huhuiluun “Hello IDA”, mutta mikäli nimi löytyy jo lähipiiristä, voi autolle antaa oman kutsumanimen jopa ilman “hello”-huhuilua. Akun esilämmitys latausta varten onnistuu jatkossa navigaation lisäksi manuaalisella “lämmitä nyt” -toiminnolla.

Volkswagen ID.7 sähköauto proto naamio koeajo

Premium-fiilistä on haettu tietoisesti niin kilpailijoita kuin omaa mallistoa ajatellen, mutta sen lisäksi Volkswagenilla on selvästi kunnianhimoa oman asemointinsa suhteen. Tehtaalta mainitaan avoimesti, että kuluttajien palautekin on saapunut perille, joten ID.7 on alusta asti varustettu taustavalaistuilla hipaisupainikkeilla kosketusnäytön edessä.

Volkswagen ID.7 sähköauto proto naamio koeajo

Kerromme lisää Volkswagen ID.7:sta lähiaikoina auton virallisen esittelyn myötä.

Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen

Luetuimmat