6.5.2018

Matra Simca Bagheera X3550 – eläkepäivien savotta: euron romusta näyttelyautoksi

Matra Simca Bagheera X3550

Vesa Virtanen sai ostaa pahasti keskeneräisen Matra Simca Bagheeran Belgiasta yhdellä eurolla. Ainoa ehto oli, että hänen piti sitoutua rakentamaan projekti valmiiksi.

Innokas Citroën 2CV -harrastaja Vesa Virtanen halusi eläkepäiviksi vähän haastavamman ranskalaisen autoprojektin. Matra Simca Bagheerasta hän takuulla sai haluamansa. Kovin yleinen malli ei ole kyseessä, sillä rekisteritietojen mukaan Suomesta ei löytynyt aikaisemmin ainuttakaan rekisteröityä Matra Simca Bagheeraa.

Matra Simca Bagheera X3550
Vesa Virtanen yhdessä haastavan projektinsa kanssa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Ruoste tuhosi Bagheeran, tulipalo dokumentit

Virtasen auton historia on vaiherikas. Vuoden 1975 Bagheera oli Belgiassa hylätty ja jätetty seisomaan vuonna 1990 ruostevaurioiden ja puhdittoman ja pahasti savuttavan moottorin takia. Kuusi vuotta myöhemmin Jan Bertels aloitti auton kunnostuksen Belgiassa. Työ jäi kuitenkin kesken, kun vuonna 2001 salama poltti Bertelsin talon tuhoten samalla kaikki Bagheeran dokumentit.

Matra Simca Bagheera X3550

Bertels ei niinkään halunnut keskeneräisestä Matra Simca -projektistaan rahaa, vaan piti tärkeämpänä että projekti saa uuden hyvän kodin. Monen mutkan ja yhteisten tuttujen kautta auto päätyi yhden euron hintaan Vesa Virtaselle, sillä ehdolla että hän sitoutuu rakentamaan projektin valmiiksi. Suomeen auto saapui syksyllä 2010.

Lattiavaihde ja kolmen hengen sohva

Philippe Guédonin suunnittelema lasikuitukorinen Bagheera on erikoinen siinä mielessä, että siinä on kolme rinnakkaista istumapaikkaa, ja samalla vaihdevalitsin lattiassa. Keskimoottori on heti penkkien takana, niin lähellä että selkänojassa ei ole kallistussäätöä. Moottorina on Simca Rallyesta tuttu 1,3-litrainen nelosmoottori. Vain 885-kiloisen auton kiihtyvyydeksi nollasta sataan ilmoitetaan 11,6 sekuntia.

Osien metsästys näin harvinaiseen autoon oli työlästä. Esimerkiksi alkuperäistä rattia etsittiin neljä vuotta, kunnes sellainen löytyi Itävalta-Sveitsi -akselilta. Myös yhtä puuttunutta alkuperäisvannetta jouduttiin etsimään oikein urakalla ennen kuin täsmälleen oikea vanne löytyi. Hammastanko puolestaan tuli Saksasta.

Matra Simca Bagheera X3550

Virtanen toteaa mieluummin tekevänsä maalaushommia tai kasaavansa vaihdelaatikkoa kuin viettävänsä aikaa nenä kiinni tietokoneen ruudussa ja etsivänsä osia. Osien kalastelussa auttoikin Virtasen poika, joten isä-Virtanen saattoi keskittyä tallissa projektin rakentamiseen.

Museorekisteriin Virtanen sai Matra Simca Bagheera X3550:n syksyllä 2016. Silloin tuli vastaan yksi projektin harvoista positiivisista yllätyksistä, sillä auto oli sentään tyypitetty valmiiksi Suomeen.

Matra Simca Bagheera X3550

Alustaan panostettu

Vaikka moottori on suhteellisen pienikokoinen ja -tehoinen, on Bagheeraan haettu urheilullista tuntua mm. alustan hienosäädöillä. Kaikille pyörille on säädöt ja raideväli on takana 60 milliä leveämpi kuin edessä. Myös rengaskokoja on selvästikin testattu, sillä takana pyörivät 185-milliset kumit ja edessä 30 milliä kapeammat. Sarja alkuperäisrenkaita maksaa vaatimattomat 1 200 euroa.

1970-luvulla Matran kilpailijoiksi voitiin nimetä mm. ”murtoluku-Fiat”, eli X1/9 sekä kolmannen sukupolven Saab Sonett. Jos nekään eivät edustaneet aivan myyntitilastojen kärkimalleja, niin Matra Simca Bagheera X3550 on harvinaisuudessaan ainutlaatuinen näky Suomessa ja herättää takuulla ansaittua uteliaisuutta muissa tielläliikkujissa.

Matra Simca Bagheera X3550

Teksti ja kuvat: Janne Huhtala

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat