11.4.2023

Mazda 3 päivitettiin Japanissa teknologia edellä – voinemme odottaa vastaavaa Eurooppaankin

Japanista kantautuneet tiedot Mazda 3:n päivityksestä kertovat, että ulkonäköön tai voimalinjoihin ei ole tällä kertaa puututtu. Sen sijaan muutokset koskevat viihde- ja turvallisuusteknologiaa.

Monilla japanilaisvalmistajilla on tapana vetää hiukan kotiin päin, mitä tulee uusien mallien esittelyihin ja muihin tuoteuutisiin. Ennakkokäsitykseen meille tulevista japanilaisuutuuksista on siis tietyin varauksin mahdollista päästä seuraamalla sikäläisiä autouutisia - kunhan kielenkääntöohjelmat skulaavat.

Aiemmin tänä vuonna Mazda päivitti pidempään porskuttaneen pikkuauto 2:n. Tuossakin tapauksessa uutinen saatiin ensin Japanista, mutta vain parisen viikkoa sen jälkeen myös Mazda Europe kertoi vastaavansuuntaisista uudistuksista. Kolmosen muutokset ovat vieläpä kakkosta kapea-alaisempia, joten Euroopan-debyytti saattaa senkin osalta olla jo ovella.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Ajanmukaista teknologiaa

Ehdottomasti näkyvin osa Mazda 3:n päivitystä löytyy kojelaudan päältä. Siellä aiempi 8,8-tuumainen näyttö on vaihdettu suurempaan, 10,25-tuumaiseen. Alempaa keskikonsolista voi lisäksi bongata (ei tosin näistä kuvista) sinne lisätyn langattoman älypuhelintelakan sekä valaistun USB-C -portin.

Auton ja älypuhelimen ykseyttä lisäävät nyt monet muutkin uudet asiat. Ensinnäkin Mazda 3 yhdistää Apple Carplayn sekä myös Android Auton langattomasti. Japanilaisasiakkaat voivat lisäksi käynnistää auton etänä esimerkiksi ilmastoinnin tai huurunpoiston vuoksi.

Sovelluksen avulla voi myös muun muassa asettaa autolle nopeus- ja aluerajat eli jos toinen kuljettaja (tai pahimmassa tapauksessa varas) ylittää ne, saa kuljettaja kännykkäänsä heti varoituksen. Mazda My Car Care tuo lisäturvaa nimenomaan varkaudenestonäkökulmasta.

Turvallisuusasioihin liittyvät myös järjestelmäuudistukset. Jalankulkijoista varoittavaa järjestelmää on paranneltu, samoin kuin kuljettajan vireystilan vahtia.

Mazda kertoo lisäksi miettineensä uudelleen joitain kolmosen moottori-korimalli-varustetaso -yhdistelmiä, mutta on aikaista sanoa kuinka ne mahdollisesti vaikuttavat meikäläiseen mallistoon, joka on jo lähtökohtaisesti vähän erilainen.

Kuvien Ceramic Metallic -värivaihtoehdon lisääminen palettiin on ainoa ulkonäköön vaikuttava muutos.

Konepellin alla jatkavat 2,0-litraiset bensiinimoottorit Skyactiv-G- ja eksoottisempi Skyactiv-X. Molemmathan uivat luokassa edukseen monellakin tavalla vastavirtaan, ja jälkimmäinen hämmästyttää edelleen olemalla markkinoiden ainoa puristussytytteinen bensiinimoottori. Moottori on saanut molemmista erinomaisia kokemuksia koeajoiltaan.

Atlantin takana ihastusta herättää vielä lisäksi kolmoseen saatavilla oleva 2,5-litrainen, turboahdettu, 250 hevosvoiman voimanlähde, joka toki olisi tosi kiva lisä myös meikäläiseen moottoripalettiin.

Lähde ja kuvat: Mazda Teksti: Benjamin Helander

Luetuimmat