18.5.2017 Ajoneuvot Miljoonan Mercedes-Benz 300 SL Roadster – onnea 60-vuotias superurheiluauto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä 300 SL Roadster on yksi halutuimmista, mutta myös harvinaisimmista Mercedes-Benzin valmistamista urheiluautoklassikoista. Huippukuntoisen ja mahdollisimman lähellä alkuperäistä olevan autoyksilön hinta liikkuu noin miljoonassa eurossa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Mercedes-Benz juhlistaa autokevään tähteään, eli Mercedes-AMG GT Roadsteria (R 190) taustoittamalla mallin syntyhistoriaa. Aikamatka vie 1950-luvulle saakka, jolloin perusta tuoreemmalle mallisarjalle luotiin Geneven autonäyttelyssä Mercedes-Benz 300 SL Roadsterin (W 198) esittelyn yhteydessä. Aikansa superurheiluauto Valmistajansa mukaan kyseessä oli aikansa avokattoinen superurheiluauto jatkoi innostuneen vastaanoton saaneen lokinsiipisen 300 SL Coupén jalanjäljissä. Coupéta oli valmistettu vuodesta 1954, ja se oli synnyttänyt varsinkin Yhdysvalloissa kovia odotuksia avokattoisesta versiosta. Jälkikäteen Mercedes-Benz rohkenee kertoa, että uuden 300 SL Roadsterin julkistaminen oli hyvin ajoitettu ja suunniteltu mediakampanja. Ensimmäiset David Douglas Duncanin ottamat kuvat uutuudesta julkaistiin Colliers Magazinen lokakuun 1956 numerossa. ”Moottorin ja ajo-ominaisuuksien suhteen 300 SL Roadster on mestariteos”, ylisti Motor Revue –lehti. Virallinen ensiesittely tapahtui Genevessä maaliskuussa 1957 ja Roadstereita valmistettiin vuoden 1963 helmikuuhun mennessä yhteensä 1858 kappaletta. Juuret autourheilussa Sittemmin suorastaan klassikon aseman saavuttaneen SL-malliston juuret juontavat vuoteen 1952, jolloin Mercedes-Benz palasi autourheilun pariin ensimmäisen kerran toisen maailmansodan jälkeen. 300 SL-kilpamallista (W 194) kehitetty 300 SL ”lokinsiipi” debytoi New Yorkin autonäyttelyssä 1954 yhdessä 190 SL –prototyypin kanssa. Arkistojaan penkoneen Mercedes-Benzin mukaan kehityspäällikkö Karl Wilfert esitti jo 20.2.1954 myös 300 SL Roadster –version valmistamista. Muotoilija Friedrich Geigerin piirtämät ensimmäiset luonnokset autosta valmistuivat nopeasti ja esiteltiin johtoportaalle 5.5.1954. Kuukautta myöhemmin, 2. kesäkuuta, yhtiön hallitus näytti vihreää valoa kahden testiauton ja yhden esittelykappaleen valmistamiselle. Vihdoin heinäkuussa 1955 yhtiö päätti ”avokattoisen 300 SL Roadsterin tuotannosta ja lisätyövoiman palkkaamisesta tähän tarkoitukseen, mikäli se on välttämätöntä”. Erittäin hyvä, ellei parempi Lokinsiipisen Coupén muuttaminen avokattoiseksi Roadsteriksi vaati runsaasti teknisiä muutoksia. Korin molemmat kyljet suunniteltiin uudelleen, jotta niissä voitiin käyttää perinteisesti avautuvia ovia rungon vääntölujuuden kärsimättä. Muutoksia tehtiin myös korin takaosassa, jolloin autoon saatiin käytännöllinen tavaratila. Taka-akselin rakenteeksi valikoitui yksinivelisen heiluriakselin ja yhden tasausjousen muodostama kokonaisuus. Muutosten johdosta auton paino kasvoi 120 kiloa. Roadsterin ajo-ominaisuudet osoittautuivat vähintäänkin odotusten veroisiksi. Mercedes-Benzin testi-insinööri Erich Waxenberger kirjoitti rapotttiinsa: " 300 SL Roadster on urheilujousituksella paljon parempi käsiteltävä kuin 300 SL Coupé, jossa on kaksinivelinen taka-akseli. Vahva taipumus yliohjautumiseen on vaihtunut lieväksi aliohjautuvuudeksi, joten tämän auton rajoja voi kokeilla turvallisesti hyvinkin lyhyessä ajassa. Ajokäyttäytymisen suhteen 300 SL Roadster sijoittuu jonnekin GP-kilpa-auton ja 300 SLR:n väliin." Maaliskuussa 1961 käsiteltävyys parani entisestään, kun kaikki pyörät varustettiin levyjarruilla. Aikansa nopein kangaskatto 300 SL Roadsterissa hyödynnettiin aluksi samaa moottoriratkaisua kuin Coupé-versiossa: 3-litraista, 6-sylinteristä M 198 –rivimoottoria, joka oli varustettu bensiinin suorasuihkutuksella. Tehoa oli tarjolla 158 kW (215 hv). Moottori korvattiin keväällä 1962 uudella, 44 kiloa keveämmällä voimanlähteellä, jossa takorautainen sylinterilohko oli vaihtunut alumiinirakenteiseksi. Roadster erosi esikuvastaan myös varusteiden suhteen. Pystysuuntaisiin etuvaloumpioihin saman linssin alle oli sijoitettu ajovalot, sumuvalot ja suuntavilkut. Tulevina vuosina tämä valoratkaisu toimi esikuvana muillekin Mercedes-Benzin henkilöautoille, valmistaja kertoo. Friedrich Geigerin kehittämä kangaskatto oli aikansa nopein avata ja sulkea käsin. Vain 18 kuukauden kuluessa ensiesittelystä tarjolle saatiin myös kovakattoinen malliversio. Menestystä kilparadoilla ja moottoritiellä 300 SL Roadster menestyi myös kilparadoilla. Kaudella 1957 kaksi 300 SLS –nimellä tunnettua autoa osallistui North American Sports Car Championship –sarjaan. Autot olivat 337 kiloa normaalia kevyempiä, ja moottori tuotti 173 kW(235 hv) tehon. Sarjan voitti 300 SLS:llä ajanut Paul O´Shea, jolla oli tilillään myös voitot sarjan kahdelta edelliseltä kaudelta ”Lokinsiiven” ohjaimissa. Tuotantomalli 300 SL Roadster puolestaan osoitti voimansa marraskuussa 1958, kun auto saavutti 242,5 kilometrin keskinopeuden München–Ingolstadt-moottoritiellä. Autossa oli pisin saatavana ollut välityssuhde (i=3.25), kilpa-auton tuulilasi ja katettu etumatkustajan istuin. Hyväkuntoisena miljoonakerholainen Tänään 300 SL Roadster on valmistajansa mukaan yksi merkin halutuimmista, mutta myös harvinaisimmista urheiluautoklassikoista. Huippukuntoisen ja mahdollisimman lähellä alkuperäistä olevan autoyksilön hinta liikkuu noin miljoonassa eurossa. Lähde ja kuvat: Mercedes-Benz Lue lisää Kaikki artikkelit 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 14.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-EQ EQS päivittyi – keulassa on nyt enemmän S-sarjaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 22.4.2024 Moottoripyörät Tiesitkö, että amerikkalaiset Indian-moottoripyörät suunnitellaan Ruotsissa? 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! 21.4.2024 Lentokoneet Ilmailu: Kaksi vakavaa vaaratilannetta tammikuussa 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?