3.6.2020

Vaihtoehto 4-sarjalle: Mercedes-Benz E-sarjan coupé ja cabriolet uudistuivat

Mercedes-Benz E-sarjan coupé ja cabriolet

Helpomman elämän E-sarjalaiset uudistuvat sedanin askelmerkeissä. Mercedes-Benz on panostanut jälleen mukavuuteen ja samalla nähdään uutta moottoritekniikkaa.

Jos BMW:n siirtyminen munuaismaskista majavanhampaisiin kauhistuttaa, ei hätää. Mercedes-Benz päivitti E-sarjan kaksioviset versiot uuteen kuosiin neliovisen sedanin jalanjäljissä.

Mercedes-Benz E-sarjan coupé ja cabriolet

Samalla sedania vaivannut epämääräinen pyöreys on saatu pidettyä pääosin kurissa ja mallit ovat edelleen sangen mainiolla tolalla. Tämä siitäkin huolimatta, että valmistaja kertoo antaneensa autoille urheilullisemman keulailmeen. Elinkaaripäivitykseen kuuluvasti E-sarjan coupé ja kangaskattoinen cabriolet ovat saaneet uudet ajovalot. Etuvalojen kohdalla teemana on ollut litteämpi umpio, mutta myös takavalojen sisuskalut on uusittu. Samalla valikoimaan on tullut neljä uutta väriä, joista vitsikkäästi kolme on harmaita.

Mercedes-Benz E-sarjan coupé ja cabriolet

Matkustamossa merkittävin uutuus on siirtyminen Comand-järjestelmästä uudempaan MBUX-tietoviihdejärjestelmään, perusversiossa 10,25-tuumaisilla näytöillä ja lisävarusteena 12,3-tuumaisilla näytöillä. E-sarjan kaksiovisiin sopivasti tarjolla ovat myös Mercedeksen Energizing-rentoutusohjelmat. Mikäli käytössä on Garminin älykello, keskustelee auton järjestelmä kellon kanssa analysoidakseen kuljettajan stressitason ja unenlaadun rentoutusohjelmia suunnitellessaan.

Mercedes-Benz E-sarjan coupé ja cabriolet

Mikäli kuljettaja ilmoittaa pituutensa auton MBUX-järjestelmälle tai tallentaa tiedon Mercedes me -profiiliinsa, hakeutuu istuin oletusarvoisesti sopivalle sijainnille, jolloin kuljettajan tarvinnee vain hienosäätää ajoasentonsa. Cabrioletissa on edelleen mahdollisuus varustaa istuimet Airscarf-ilmahuivijärjestelmällä, Aircap-ilmanohjaimella ja aurinkoa heijastavalla nahkaverhoilulla tarkenevaisempaa avoautoilua varten.

Mercedes-Benz E-sarjan coupé ja cabriolet

Myös Mercedeksen uusi kapasitiivisilla antureilla varustettu ohjauspyörä kuuluu myös coupén ja cabrioletin uudistuksiin, helpottaen ajoavustimien käyttöä entisestään. Mikäli kuljettajan huomiota ei havaita tietyn ajan kuluessa, aktivoi auto joukon hälytyksiä ennen sairaskohtausta varten suunnitellun pysäytystoiminnon käyttöä. Varsinainen hätäjarrutusavustin puolestaan osaa tunnistaa jopa pysähtyneet ajoneuvot ja jalankulkijat kaupunkinopeuksissa, ja järjestelmän toimintaa vastaantulevien kaistan yli käännyttäessä on parannettu.

Mercedes-Benz E-sarjan coupé ja cabriolet

Moottoripuolella uutta on nelisylinterisen OM 654 M -dieselin varustaminen 48 voltin kevythybridijärjestelmällä. Mercedeksen mukaan uusi toisen polven starttigeneraattori on nyt moottorin sijaan osa 9G-Tronic-automaattivaihteistoa, joten järjestelmä nähtäneen ripeämmällä tahdilla uusien moottoriversioiden kanssa. EQ Boostiksi nimetty aputoiminto voi antaa polttomoottorille jopa 15 kilowattia ja 180 newtonmetriä jeesiä. Samalla OM 654 M:n iskunpituutta ja iskutilavuutta on kasvatettu (nyt 1 993 cm³) sekä 2 700 bariin nostetun suihkutuspaineen. Moottoriversion teho on 261 hevosvoimaa.

Mercedes-Benz E-sarjan coupé ja cabriolet

Kevythybridi saapuu E-sarjaan myös kuusisylinterisen M 256 -bensiinimoottorin pariksi. 48 voltin järjestelmä antaa jopa 16 kilowattia ja 250 newtonmetriä lisäpuhtia.

E-sarjan coupén ja cabrioletin uudistukset tulevat myös Mercedes-AMG E 53 -sporttimalliin, joka luottaa kevythybridisoituun 3,0-litraiseen turboahdettuun rivikutoseen ja 435 hevosvoimaan.

Mercedes-Benz E-sarjan coupé ja cabriolet

Uudet Mercedes-Benz E-sarjan coupé ja cabriolet saapuvat Euroopassa jälleenmyyjille syksyllä.

Lähde ja kuvat: Mercedes-Benz

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat