10.10.2020

Mercedes-Benz kertoo kompaktiluokan kokoonpanon kaventamisesta – myös manuaalivaihteisto mennyttä

puolen vuoden koeajo A 250 e kotimaassa

Mercedes-Benz kertoo kompaktiluokan kokoonpanon kaventamisesta tulevissa sukupolvissa. Suomessa valmistettavista malleista A-sarja kuuluu kompaktiluokkaan, mutta GLC on jo suurempi.

Mercedes-Benz kertoo kompaktiluokan kokoonpanon kaventamisesta ja asiasta uutisoi Automotive News Europe. Stuttgartista kotoisin olevan saksalaisvalmistaja aikoo tarjota seuraavassa sukupolvessa hieman nykyistä vähemmän vaihtoehtoja kompaktiluokassa, sillä strategiana on keskittyä  suurempiin ja kalliimpiin autoluokkiin. Hiljattain saimme tietoomme Mercedes-Benzin luopuvan myös manuaalivaihteistoista, kiitos stuttgartilaisen autotoimittajan Greg Kablen.

Autot kuten A-sarja ja B-sarja ovat auttaneet nuorentamaan brändiä, mutta tulevaisuudessa resursseja aiotaan ohjata kalliimpiin autoihin. Mercedes-Benz ei halua kilpailla massamarkkinoilla. Suomessa valmistetaan kompaktiluokan A-sarjaa sekä hieman ylemmäs sijoittuvaa GLC-katumaasturia.

– Ehkä menimme liiankin pitkälle pyrkimyksessämme kattaa joka ikinen kolo kaikissa segmenteissä. Etenkin kompaktiluokka tulee heti mieleen, kertoi Daimlerin toimitusjohtaja Ola Kallenius strategiaesityksessään.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Mercedes-Benz kertoo kompaktiluokan kokoonpanon kaventamisesta

Tällä hetkellä mallistossa on kahdeksan kompaktiluokan kulkuneuvoa. A-sarjan porras- ja viistoperän lisäksi samaa kirjainta edustaa myös coupé-vaikutteita ottanut CLA. B-sarjan pienen tila-auton lisäksi kompaktiinvalikoimaan kuuluu myös A- ja B-sarjan katumaasterivaihtoehdot GLA ja GLB. Nämä kattavat itseasiassa neljänneksen koko automerkin 2,38 miljoonan auton myynnistä viime vuodelta – rahamääränä prosentti on luonnollisesti pienempi.

Toimitusjohtaja Kallenius tahtoo kohottaa myynnin tuoton peräti kaksinumeroisiin lukemiin vuoteen 2025 mennessä. Tätä tavoitellaan tuplaamalla Maybach-brändin myynti ja kasvattamalla myös AMG-mallien myyntilukuja.

– Pyrimme horisontaalisen markkinan kautta kasvuun, emme lisäämällä enemmän autoja kompaktiluokkaan vaan löytämällä lisää asiakasryhmiä Mercedeksen brändin alle, sanoi Kallenius.

Leuka ylös ja katse tulevaisuuteen

Mercedes-Benz ei kuitenkaan ilmeisesti pudota pois mitään nykyisistä malleista ainakaan kokonaan. Näistä osa onkin saapunut markkinoille varsin tuoreeltaan, sillä esimerkiksi GLB on vielä alle vuoden ikäinen. Sen sijaan tarkoitus on keskittyä näiden kalliimpiin versioihin.

– Emme poista kokonaan mitään nykyistä tuotetta. Tahdomme siirtää niitä ylöspäin katetuoton osalta. Haluamme nostaa rimaa repiäksemme kaiken irti nykyisestä portfoliosta.

Seuraavan sukupolven kompaktiluokan autot tullaan rakentamaan Mercedeksen uudelle sähköistykseen varautuneelle MMA-perusrakenteelle, joka tulee kattamaan myös kokoluokkaa suuremmat vaihtoehdot. Aiemmin mainitun strategiaesityksen aikana vilahti myös viiden tuota perusrakennetta hyödyntävän tulevan auton silhuetti, mutta näistä ei kerrottu sen enempää mallinimiä kuin julkaisuajankohtaakaan.

Daimlerin mukaan tuo perusrakenne on suunniteltu ensisijaisesti sähköiseksi ja akkupaketille on varattu tila lattiarakenteen välipohjasta. Silti rakenne sallii polttomoottorin asentamisen keulalle, joten sähkön lisäksi vähintään hybridiversioita on odotettavissa. Eikä tämä tietenkään sulje pois puhtaasti polttomoottorilla, oli se sitten bensiinillä tai dieselillä, liikkuvia mallejakaan.

Sähköistyksen osalta tuon perusrakenteen luvataan tuovan mukanaan 800-voltin sähköjärjestelmä, sen mahdollistama pikalataus sekä verkon yli (OTA) tehtävät päivitykset.

Kuvituskuva: Lauri Ahtiainen/Moottorin arkisto, Lähde: Automotive News Europe

Luetuimmat