24.10.2014 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz S 500 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Pitkä ja pihi. Ylellinen ja äänetön. Tyyris ja taloudellinen. Voimakas ja järkevä. Hyvää: kulutus, äänettömyys, viimeistely, voima, turvajärjestelmät. Huonoa: sähköajon lyhyys, kömpelyys kaupunkiajossa, hinta, niukka tavaratila. Mercedes-Benzin ässä-sarjalaisen, Mercedes-Benz S 500, ladattava hybridi on kimppu äkkiseltään ristiriitaisilta kuulostavia ominaisuuksia. Väkevä V6-moottori kiidättää kookkaan luksusvaunun tarvittaessa 5,2 sekunnissa nollasta sadan kilometrin vauhtiin, tarjoaahan yksin polttomoottori käyttöön 333 hevosvoimaa (245 kW) kahden turboahtimen ryydittämänä. Sitkeyttä on riittävästi, sillä 480 newtonmetrin vääntö on käytössä laajalla kierrosalueella. Kun talkoisiin tulee mukaan 116 hevosvoiman sähkömoottori, suo hybridijärjestelmä laskennallisesti yhteensä 442 hevosvoiman tehon ja 650 newtonmetrin väännön. Arvot takaavat peräti urheilullisia kykyjä yli 2 200 kilon painoiselle johtotähdelle. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Herraskaista kyytiä Mukavinta kyyti on herraskaisella ajotavalla. Kööpenhaminan pyöräilijöitä äänettömästi lipuva auto hätkäyttää tämän tästä, se kun ilmestyy eteen tai vierelle kuin tyhjästä. Kaupunkiajossa voi parhaiten hyödyntää ajamista sähköllä. Sähköajo miellyttää korvia, mutta on järkevää ja omatuntoa hellivää myös kulutuksen ja kustannusten kannalta. Ikävä kyllä sähköajoa taataan parhaimmassakin tapauksessa vain 33 kilometriä, kylminä talvipäivinä todennäköisesti vähemmän. Matka-ajossa polttomoottori ja jarrutukset lataavat akkuihin lisää virtaa, joka takaa uusia sähköajo-kilometrejä esimerkiksi reitin loppupäässä kaupunkiliikenteessä. Kaasupoljin koputtelee jalkaa Haptiseksi nimetty kaasupoljin kertoo kosketuksella milloin polttomoottori käynnistyy. Ratkaisu on toimiva ja perusteltu jo siitä syystä, että auto on erittäin taiten äänieristetty. Kaasupoljin osaa myös kaksoiskoputtaa jalkapohjaan valistaakseen siitä, että kuljettajan olisi edellä ajavan auton perän lähestyessä syytä nostaa jalkansa kaasulta ja antaa auton rullata ja ladata akkua. Auto on kuskiaan älykkäämpi – ainakin aika ajoin! Neljä ajoasetusta Mittaristo kertoo energivirtojen suunnat eli näyttää, koska auto lataa ajon aikana akustoa. Kuljettaja voi valita neljän eri ajotavan väliltä, jotka ovat hybrid-, E-, E-save ja charge-asetus. Viimeisin etenemistapa käyttää polttomoottoria, jotta ajon aikana sähköenergiaa latautuu akkuihin tulevaa sähköajotarvetta varten. E-save valittuna edetään siten, että auto turvautuu sähköajoon mahdollisimman vähän, jotta latausta säästyy. Ja E:llä ajetaan täyssähköisesti. Helpoin on hybrid-asetus, joka valitsee kuskin puolesta kulutuksen kannalta fiksuimman rytmityksen sähkö- ja polttomoottorin käytössä. Energianhallintajärjestelmä siis valitsee automaattisesti poltto- ja sähkömoottorin ihanteellisen toimintasyklin akun lataustason, liikennetilanteen ja valitun ajoreitin perusteella. Järjestelmä älyää hyväksikäyttää navigaattorin tietoja reitiltä, ja ottaa huomioon reitin mäkisyyden ja nopeusrajoitukset päättäessään sähkö- ja polttomoottorin vaiheittaisesta yhteistyöstä sekä akkuvirran lataushetkistä ja -tarpeista. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Reilusti yli kolmen litran Kaupunkiliikennettä, taajamateitä ja moottoritieosuksia sisältävä koeajo Kööpenhaminan ja Ruotsin Malmön välillä nostaa keskikulutuksen reippaasti yli ihanteellisen keskikulutuksen. Silti arkiajoista voisi suoriutua jopa tyystin päästöttömästi. Se onnistuu, jos matka vaikka kodin ja työpaikan välillä on esimerkiksi 20 kilometriä suuntaansa, ja ässäsarjalaisen saa pistokkeen päähän työpäiväksi ja kotioloissa. Akuston täyslataus vie 2–4 tuntia. Lataus on ripeimmillään, jos sähköpistokkeen takana on riittävä sulakekoko (16A). Kuin äänetön juna Ohjaustuntuma on jämäkän tunnokas. Ylimääräisiä korjausliikkeitä esimerkiksi ohituksen jälkeen omalle kaistalle palatessa ei tarvitse tehdä, sillä ohjaus palauttaa ennakoitavasti. Seitsenlovinen automaattivaihteisto takaa, että matka-ajo on kitkatonta. Kaarteissa raskas auto hieman puskee. Yli kolmen metrin akseliväli tuo kaupunkiajoon kömpelyyttä ja suurpiirteisyyttä, mutta pituus palkitsee maantiellä: Stuttgartin ylpeys nielee asvalttia vakaasti, kuin juna kiskoilla ilman alituista kolkkausta. Ladattavien hybridien hyöky Daimler Ag aikoo valmistajana alentaa automallistonsa keskimääräiset hiilidioksidipäästöt 99 grammaan kilometrillä vuoteen 2020 mennessä. Saavutus tarkoittaisi neljän litran keskikulutusta sadalla kilometrillä. Päästöarvo oli viime vuonna 134 grammaa kilometrillä, mutta tavoitteen mukaisesti vuonna 2016 jo 125 grammassa. Kehitys on ollut varsin nopeata, sillä vuonna 1995 keskipäästöt olivat 230 grammaa kilometrillä. Keinoja taloudellisuuden kohentamiseen on neljä: järkevän kokoiset ja taloudelliset polttomoottorit, pienet kaupunkiautot (smartit), sähkö- ja polttokennotekniikka sekä laaja valikoima ladattavia hybridejä. Ladattavat hybridit leviävät lähivuosina läpi mersukatraan. Seuraavaksi ensi vuonna tarjolle tulee C350 -malli, jota seuraa uusi pistokehybridi aina neljän kuukauden välein. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Viimeistelty taideteos Ässämersu lähestyy täydellistä autoa ajotuntuman, laadun, materiaalivalintojen, viimeistelyn tason ja teknisen taituruuden näkökulmista. Luksus-mersu tyydyttää vaativankin ostajan, ja on itsesäänselvää, että tarjolla on kaikki mahdolliset kuskia auttavat ja turvallisuutta lisäävät avustimet – eikä niitä ole ihan vähän. Yli 131 000 euroa maksava auto voi olla vallasväen valinta, mutta olemisen oikeutus kumpuaa älykkään tekniikan kehittelystä. Ladattavien hybridien levittäminen läpi malliston on katse tulevaisuuteen. Matka kohti täyssähköautoilu tarvitsee sekin esikuvia. Teksti ja kuvat: Marko Jokela Mercedes-Benz S 500 Plug-in Hybrid Hinta alkaen 131 670 € Ajoneuvovero 64 €/ v Käyttövoimavero 53 €/ v Moottori Polttomoottori 2 996 cm3, kuusi sylinteriä, 2 ahdinta, 7-v. automaattivaihteisto. Teho 85 kW (116 hv), 340 r/min Vääntö 480 Nm (1600–4000 r/min) Teho 85 kW, 340 r/min Vääntö 480 Nm (1600–4000 r/min) Akku Litium-ioni. Latausaika 20%–100% 2–4 tuntia. Toimintamatka 33 km Kiihtyvyys 0–100 km/h 5,2 s Huippunopeus 250 (sähköllä 140 km/h) km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 2,8 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 65 g/km Mitat pituus 5246 mm, leveys 1899 mm, korkeus 1494 mm, akseliväli 3165 mm Tavaratila: 395 l Omamassa: 2215 kg Matkanjatkamispalvelu 2 vuotta / huollosta huoltoon Takuu 2 vuotta (säkömoottorille ja elektroniikalle 6 v / 100 000 km) Lue lisää Kaikki artikkelit 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! 21.4.2024 Koeajo Koeajo: Renault Scenic – millainen perhesähköauto tämän Vuoden Auto todella on? 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 20.4.2024 Moottoripyörät Koeajo: Triumph Daytona 660 – 2020-luvun Daytona 19.4.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän käyttötesti: Canyon Grizl:On -sähköpyörä sopii erinomaisesti kovempaan menoon! 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 22.4.2024 Moottoripyörät Tiesitkö, että amerikkalaiset Indian-moottoripyörät suunnitellaan Ruotsissa? 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 21.4.2024 Lentokoneet Ilmailu: Kaksi vakavaa vaaratilannetta tammikuussa 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?