22.4.2017

Moottoripyörämuseon erikoisuuksia: Artsi Nyqvistin Möhkö-Kawa, Hesketh ja 2-vetoinen moottoripyörä

Suomen Moottoripyörämuseossa nähdään kaudella 2017 laajasti moottoripyörähistoriaa lajin syntyajoista aina vuoden 2017 kilpailukalustoon asti.

Seitsemänteen kesäkauteensa valmistautuva Suomen Moottoripyörämuseo uudistuu ja kasvattaa näyttelykokoelmaansa.

– Tässä on sivuvaunuluokan maailmanmestari Pekka Päivärinnan viime vuonna Le Mansin osakilpailussa käyttämä moottori, huikkaa Moottoripyörämuseon perustaja Riku Routo kävellessään sisälle museoon.

Historiaa se on tuoreempikin historia, ja erityisesti kun historiankirjoihin on kirjoitettu sivuvaunuluokan maailmanmestariksi peräti viisi kertaa suomalaisen Pekka Päivärinnan nimi. Viime vuoden mestaruus oli erikoinen siksikin, että Päivärinnan purkkiorjana oli Kirsi Kainulainen, josta näin tuli ensimmäinen missään moottoripyöräluokassa maailmanmestaruuden voittanut nainen.

Lahdessa sijaitsevan Moottoripyörämuseon motorsporthenkisyyttä korostaa myös Mansaaren TT:n saama oma osasto. Vanhemman kaluston ohella paikalle on saatu viimeisimmän Mansaarella kilpailleen suomalaisen - Juha Kallion - ajovarusteita.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Yhteishengellä lisää nähtävää museoon

Moottoripyöräväen keskinäisestä hyvästä hengestä Riku Routo antaa esimerkkejä kertoessaan miten eri esineitä museoon on saatu.

– Tämä Suomen Koneliikkeen tehopenkki saatiin tänne, kun MP Racingin Sauli Penttilä nurkkia siivoillessaan soitti ja kysyi että haluatko tämän museoon vai mitä tälle pitäisi tehdä.

Tehopenkin toiminnasta Routo toteaa suoraan, ettei tiedä miten sitä aikanaan on käytetty.

Museon seinälle on nostettu myös Ducatin harvinainen Paul Smart -erikoismalli, joka vietti vuosia merkin edellisen maahantuojan Hailacin aulassa.

1000-kuutioinen Hesketh

Englantilaisen Lordi Alexander Heskethin 1980-luvun alussa perustaman moottoripyörätehtaan Hesketh on itseoikeutetusti paikalla Moottoripyörämuseossa. Ilmajäähdytteisen kaksisylinterisen moottorin iskutilavuus on 992 kuutiosenttimetriä ja tehoksi ilmoitetaan 82 hevosvoimaa.

Hesketh
Hesketh kuvassa vasemmalla.

Keltainen Pernod-merkein varustettu Möhkö-Kawasaki on varmasti yksi Suomen tunnetuimmista ja puhutuimmista moottoripyöristä.

Stunttilegenda Artsi Nyqvist ja Riku Routo tuntevat toisensa vuosikymmenten takaa ja tämän alkuperäisen esiintymisissä käytetyn kuusisylinterisen Kawasakin saamista museoon voidaan pitää kulttuuritekona.

Japsimerkeille, italialaisille ja esimerkiksi mopoille on museossa tehty omat osastot. Viisikymppisiään juhliva Honda Monkey luonnollisesti tulee olemaan näyttävästi esillä museossa.

Ratamoottoripyöräilyn sivuvaunuluokan vuoden 1991 Euroopanmestari Jukka Lauslehdolta on peräisin erittäin harvinainen kaksivetoinen Yamaha. Routo muistelee, että avustavan nestevälitteisen etuvedon teho olisi seitsemän hevosvoimaa.

Riku Routo kertoo hankkivansa jatkuvasti museoon uutta materiaalia, joten jo museossa vierailleillekin siellä riittää takuulla taas paljon nähtävää.

Teksti ja kuvat: Janne Huhtala

Luetuimmat