15.12.2019

Moottoripyöristä osa älykästä liikennettä suomalaisella tutkimustyöllä

Teknologian tutkimuskeskus VTT:n tarkoituksena on siirtää älytekniikkaa myös kaksipyöräisiin.

Teknologian tutkimuskeskus VTT on aloittanut yhteistyön moottoripyörävalmistaja KTM:n kanssa. Tarkoituksena on varustaa moottoripyörä VTT:n automaattisista ajoneuvoista tutuilla teknisillä tiedonsiirto- ja ympäristön havainnointijärjestelmillä.

Turvajärjestelmillä ja antureilla on tarkoitus tehdä moottoripyöristä näkyvämpiä autoilijoille ja liikenteestä kokonaisuutena aiempaa turvallisempaa sekä tehokkaampaa.

VTT on saanut tunnustusta kansainvälisesti autonomisten ajoneuvojen ja niiden antureiden ja ohjelmistojen kehitystyöstä erityisesti haastaviin olosuhteisiin.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Tekniikalla paikataan kuljettajien virheitä

Liikenneonnettomuuksien pääasialliset aiheuttajat ovat inhimilliset ajo- ja arviointivirheet. Automatisoinnin kehittäminen on jo tuonut liikenteeseen autoja älykkäillä sensoreilla, joilla autetaan kuljettajaa havaitsemaan lähiympäristössä olevia ihmisiä. VTT uskoo lähivuosina autojen kuljettajaa avustavien järjestelmien kehittyvän kohti autonomisen ajamisen mahdollistamista.

Autonomisten ajoneuvojen tuomisessa liikenteeseen tulee ottaa huomioon myös moottoripyörät. Henkilöautojen nykyiset anturit eivät havaitse moottoripyörää, ellei se aja keskellä kaistaa tai ainakin auton mukaisella keskilinjalla.

Tarkoituksena ei ole kuitenkaan vielä rakentaa autonomisesti toimivaa moottoripyörää, vaan sopeuttaa moottoripyörät osaksi tulevaisuuden älykästä liikennettä.

– Tutkimustyömme keskittyy ajoneuvojen antureiden ja uusien kommunikointijärjestelmien kehittämiseen ja tutkimiseen. Tarkoituksena ei suinkaan ole kehittää autonomisesti ajavaa moottoripyörää, vaan tutkimus painottaa moottoripyöräympäristössä toimivien laitteiden, ohjelmistojen ja palveluiden soveltuvuutta ja toimivuutta. Tavoitteena on tutkia ja testata, miten moottoripyörästä saadaan älykäs osa tulevaisuuden liikennejärjestelmää, ja tässä Jarnoksi nimetty tutkimuspyörämme on oleellinen osa, VTT:n RobotCar Crew-tutkimusryhmän johtava tutkija Aki Lumiaho kertoo.

Tiedonsiirtoa myös infraan

Tutkimukseen kuuluu myös kehittää langatonta tiedonsiirtoa moottoripyörien ja autojen välillä, tätä teknologiaa kerrotaan voivan hyödyntää myös kevyemmissä ajoneuvoissa. Näin mahdollistetaan ajoneuvojen keskinäisen kommunikoinnin lisäksi myös automaattinen tiedonsiirto infrastruktuurin välisessä toiminnassa.

– Nykyisiä perinteisen moottoripyörän kaltaisia ajoneuvoja voidaan pitää automaattiautoihin verrattuna ’'tietämättöminä’'. Ne eivät itse ymmärrä liikenteen olosuhteita, tilanteita tai tapahtumia, ne eivät näy riittävästi autojen järjestelmille eivätkä kommunikoi muiden ajoneuvojen tai järjestelmien kanssa. Moottoripyörillä liikkuessa kaikki liikenneturvallisuustekijät ovat kiinni moottoripyöräilijästä itsestään, mutta myös muiden ajoneuvojen kuljettajista, siis niistä inhimillisistä tekijöistä, jotka tekevät liikenteessä virheitä, Lumiaho toteaa.

Lähde: VTT Kuvituskuva: Moottorin arkisto

Luetuimmat