5.4.2016 Ajoneuvot Koeajo: Moto Guzzi V9 Roamer – Ison customin tuntua Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Italialaista eleganssia kohtuuhinnalla. Moto Guzzi täydentää mallistoaan 750-kuutioisten V7- ja 1400-kuutioisten California-mallien väliin sijoittuvalla V9 Roamerilla. Sen 850-kuutioinen moottori on tyypiltään italialaisvalmistajan tavaramerkiksi muodostunut persoonallinen pitkittäinen V2. Keskikokoisten custom-pyörien luokkaan asettuvan Roamerin toinen valtavirrasta poikkeava ominaisuus on kardaaniveto. Yleensä tämän kokoluokan pyörissä toisiovedoksi on valittu ketju. Tyhjäkäynniltä punarajalle venyvä moottori Pitkittäisen moottorin aiheuttamien inertiavoimien ansiosta kaasukahvan kääntö paikallaan ollessa heilauttaa pyörää selvästi sivusuunnassa. Vauhdissa ilmiötä ei huomaa. Moottori aiheuttaa tyhjäkäynnillä koko moottoripyörän läpi kuljettajaan asti tuntuvan harvataajuisen värinän. Tämäkin ominaisuus katoaa heti kun lähdetään liikkeelle ja kierrokset nousevat tyhjäkäynnin yläpuolelle. Ilmajäähdytteisen moottorin viritysaste on maltillinen, mutta kiihdytettäessä se tuntuu numeroarvojaan tehokkaammalta. Syynä on se, että vääntökäyrä on käytännössä vaakasuora ja tehokäyrä kasvaa kierroslukumittarin punarajalle asti. Tasaisesti nouseva tehokäyrä houkuttelee koko kierrosalueen käyttöön. Moottori vetää puhtaasti 1500 kierroksesta alkaen ja voiman tunnetta tulee mukaan viisisataa kierrosta ylempänä. Kuusivaihteinen vaihteisto toimii sujuvasti. Kytkin ei ole luokkansa kevyimpiä, mutta paremminkin sitä voi luonnehtia tunnokkaaksi kuin raskaaksi. Kuivaa yksilevyistä kytkintäkin voidaan nykypäivänä pitää erikoisuutena, kun valtaosassa pyöristä on märkä monilevykytkin. Mittaristoon kuuluvan vaihdenäytön erikoisuus on, että paikallaan vaihteen kytkeminen sammuttaa vapaan merkkivalon mutta vaihdenäyttö herää vasta pyörän lähtiessä liikkeelle. Ominaisuus johtuu siitä, että vaihdenäyttö vertailee kierroslukua ja ajonopeutta ja laskee niiden suhteesta käytössä olevan vaihteen. Näyttää pieneltä, tuntuu isolta Roamerin pysty ajoasento ja leveä ohjaustanko luovat vaikutelman suurikokoisesta pyörästä. Näin siitä huolimatta, että istuinkorkeus on vain 780 millimetriä ja paino tankattuna on saatu puristettua kilon verran alle kahdensadan kilon. Teräsputkirunkoiselle moottoripyörälle se on erittäin alhainen lukema. Ajotuntuman mukaan voisi kuvitella moottorin tilavuuden ja painolukeman olevan suurempia. Klassinen pyöreä mittari on selkeälukuinen. Vilkkuvipu on muotoiltu peukaloon sopivaksi, mutta se on tunnoton. Ryhdikkään ajoasennon ansiosta kaupunkiajo ja muun liikenteen seuraaminen on helppoa. Vastaavasti maantiellä pysty ajoasento saa kuljettajan pitämään nopeuden maltillisena, sillä jo moottoritienopeuksissa ajoviima painaa takin etuosaa melkoisesti. Parhaimmillaan V9 Roamer on, kun edetään rauhallisesti nauttien mutkateitä. Jos kaipaa urheilullisempaa vaihtoehtoa, niin saman tekniikan jakavassa rinnakkaismalli V9 Bobberissa on urheilullisempi ajoasento, joka houkuttelee selvästi vauhdikkaampaan ajoon. Moottori:ilmajäähdytteinen V2, 853 cm³Teho:40,5 kW (55 hv) / 6 250 k/minVääntö:62 Nm / 3 000 k/minVoimansiirto:kardaaniveto, 6 vaihdettaPaino tankattuna:199 kgHinta:12 990 € Teksti: Janne Huhtala, kuvat: Moto Guzzi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 22.4.2024 Moottoripyörät Tiesitkö, että amerikkalaiset Indian-moottoripyörät suunnitellaan Ruotsissa? 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! 21.4.2024 Lentokoneet Ilmailu: Kaksi vakavaa vaaratilannetta tammikuussa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version - Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?