5.4.2016

Koeajo: Moto Guzzi V9 Roamer – Ison customin tuntua

Moto Guzzi V9 Roamer

Italialaista eleganssia kohtuuhinnalla.

Moto Guzzi täydentää mallistoaan 750-kuutioisten V7- ja 1400-kuutioisten California-mallien väliin sijoittuvalla V9 Roamerilla. Sen 850-kuutioinen moottori on tyypiltään italialaisvalmistajan tavaramerkiksi muodostunut persoonallinen pitkittäinen V2. Keskikokoisten custom-pyörien luokkaan asettuvan Roamerin toinen valtavirrasta poikkeava ominaisuus on kardaaniveto. Yleensä tämän kokoluokan pyörissä toisiovedoksi on valittu ketju.

Moto Guzzi V9 Roamer

Tyhjäkäynniltä punarajalle venyvä moottori

Pitkittäisen moottorin aiheuttamien inertiavoimien ansiosta kaasukahvan kääntö paikallaan ollessa heilauttaa pyörää selvästi sivusuunnassa. Vauhdissa ilmiötä ei huomaa. Moottori aiheuttaa tyhjäkäynnillä koko moottoripyörän läpi kuljettajaan asti tuntuvan harvataajuisen värinän. Tämäkin ominaisuus katoaa heti kun lähdetään liikkeelle ja kierrokset nousevat tyhjäkäynnin yläpuolelle.

Moto Guzzi V9 Roamer

Ilmajäähdytteisen moottorin viritysaste on maltillinen, mutta kiihdytettäessä se tuntuu numeroarvojaan tehokkaammalta. Syynä on se, että vääntökäyrä on käytännössä vaakasuora ja tehokäyrä kasvaa kierroslukumittarin punarajalle asti. Tasaisesti nouseva tehokäyrä houkuttelee koko kierrosalueen käyttöön. Moottori vetää puhtaasti 1500 kierroksesta alkaen ja voiman tunnetta tulee mukaan viisisataa kierrosta ylempänä.

Kuusivaihteinen vaihteisto toimii sujuvasti. Kytkin ei ole luokkansa kevyimpiä, mutta paremminkin sitä voi luonnehtia tunnokkaaksi kuin raskaaksi. Kuivaa yksilevyistä kytkintäkin voidaan nykypäivänä pitää erikoisuutena, kun valtaosassa pyöristä on märkä monilevykytkin. Mittaristoon kuuluvan vaihdenäytön erikoisuus on, että paikallaan vaihteen kytkeminen sammuttaa vapaan merkkivalon mutta vaihdenäyttö herää vasta pyörän lähtiessä liikkeelle. Ominaisuus johtuu siitä, että vaihdenäyttö vertailee kierroslukua ja ajonopeutta ja laskee niiden suhteesta käytössä olevan vaihteen.

Moto Guzzi V9 Roamer

Näyttää pieneltä, tuntuu isolta

Roamerin pysty ajoasento ja leveä ohjaustanko luovat vaikutelman suurikokoisesta pyörästä. Näin siitä huolimatta, että istuinkorkeus on vain 780 millimetriä ja paino tankattuna on saatu puristettua kilon verran alle kahdensadan kilon. Teräsputkirunkoiselle moottoripyörälle se on erittäin alhainen lukema. Ajotuntuman mukaan voisi kuvitella moottorin tilavuuden ja painolukeman olevan suurempia.

Moto Guzzi V9 Roamer

Klassinen pyöreä mittari on selkeälukuinen. Vilkkuvipu on muotoiltu peukaloon sopivaksi, mutta se on tunnoton. Ryhdikkään ajoasennon ansiosta kaupunkiajo ja muun liikenteen seuraaminen on helppoa. Vastaavasti maantiellä pysty ajoasento saa kuljettajan pitämään nopeuden maltillisena, sillä jo moottoritienopeuksissa ajoviima painaa takin etuosaa melkoisesti. Parhaimmillaan V9 Roamer on, kun edetään rauhallisesti nauttien mutkateitä. Jos kaipaa urheilullisempaa vaihtoehtoa, niin saman tekniikan jakavassa rinnakkaismalli V9 Bobberissa on urheilullisempi ajoasento, joka houkuttelee selvästi vauhdikkaampaan ajoon.

Moottori:ilmajäähdytteinen V2, 853 cm³
Teho:40,5 kW (55 hv) / 6 250 k/min
Vääntö:62 Nm / 3 000 k/min
Voimansiirto:kardaaniveto, 6 vaihdetta
Paino tankattuna:199 kg
Hinta:12 990 €

Teksti: Janne Huhtala, kuvat: Moto Guzzi

Luetuimmat