2.3.2018

Näitä odotamme: Geneven kansainvälinen autonäyttely 2018

Geneven kansainvälinen autonäyttely 2018

Hybridejä ja katumaastureita, sedaneita ja sähköautoja. Ensi viikolla starttaava Geneven kansainvälinen autonäyttely tuo autoalan ykkösvoimat saman katon alle.

Ensi viikolla autoteollisuuden katseet kääntyvät Geneveen, jossa nähdään jälleen uutuuksia, konsepteja ja viisaita veikkauksia siitä, mihin ala on menossa.

88. kerran järjestettävä Geneven kansainvälinen autonäyttely avasi ensimmäisen kerran ovensa vuonna 1905. Siitä saakka sveitsiläinen automessu on toiminut suunnannäyttäjänä, sillä lähes kaikki valmistajat esiintyvät näyttelyssä niin sanotusti ykköset yllä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Hybridejä kautta linjan

Monien hartaasti odottama täyssähköautojen esiinmarssi tuskin alkaa vielä tämän vuoden Genevestä, sillä merkittävien tuotantosähköautojen paljastusten määrä ei päätä huimaa. Jaguarin pelinavaus sähköautoiluun, I-Pace, nähdään vihdoin valmiissa iskussa. Rimac puolestaan esittelee uuden Concept Two -hyperautonsa, joka näyttää mihin kaikkeen kroatialaiset sähkövelhot pystyvät. Uutuuksista tavallista autoilijaa lähinnä on Hyundai Konan sähköversio.

Sen sijaan täyssähkövoimalinjat ja autonomian aika näyttäytyvät jälleen varsinkin makeissa ja näyttävissä konsepteissa, joilla autovalmistajat testaavat kansalaisten mielipiteitä ja vihjaavat tulevista ideoista. Esimerkiksi Hondan hilpeä Sports EV ja Toyotan Fine-Comfort Ride nähdään nyt ensimmäistä kertaa Euroopassa.

Uusi Volvo V60

Geneve 2018 tuntuu kuitenkin olevan hybridien luvattu autonäyttely. Vast’ikään esitelty Volvo V60 nähdään luonnollisesti lataushybridiversiona ja samalta suunnalta kajahtaa myös Polestar 1 -sporttihybridin muodossa. Uusi Honda CR-V jatkaa siitä, mihin Frankfurtissa nähty hybridikonsepti jäi. Uusi Toyota Auris tuonee jälleen japanilaisvalmistajan hybridiosaamista tullessaan.

Myös Mercedeksen uudistunut C-sarja ja hulppea Bentley Bentayga lupailevat kerrottavaa hybridisaralla. Ja vaikka Škodan Vision X -hybridikatumaasturi on vasta konsepti, on tsekkimerkillä jännittäviä visioita kaasun ja sähkön yhteiskäytöstä.

Ei aina katumaastureita

Geneven autonäyttelytarjonnassa mielenkiintoisimmat uutuudet löytyvät usein “matalien autojen” kategoriasta.

Peugeot 508

Mercedeksen kattavien uutuuksien listassa suurimman poikkeuksen korkeudessa tekee G-sarja. Uusi Kia Ceed, linjakas Peugeot 508, seuraavan sukupolven Toyota Auris ja uusi Audi A6 lienevät useimmille tutuimpia ilmestyksiä perinteisten automallien luokassa. Hiljattain mainoskuvauksissa ilman naamioita nähty uusi Ford Focus puolestaan pysyttelee pois messuhallien loisteesta.

Ei näyttelyssä olla kuitenkaan ilman katumaastureita, päinvastoin. Lamborghini esittelee vihdoin Urus-nimeä kantavan ensimmäisen katumaasturinsa, BMW uudisti X4:nsä, Hyundai esittelee uuden Santa Fen ja Ford antaa kasvovettä Edgelle. Kolmannen polven Citroën Berlingo ei unohda olevansa tila-auto, mutta auton tyyliin on haettu SUV-henkeä. Seatista erkaantunut Cupra lyö löylyä Atecaan ja Lexus esittelee UX-konseptiautosta tolkullistetun tuotantomallin pienemmäksi premiumiksi katumaasturiluokkaan.

Lamborghini Urus superkatumaasturi SSUV

Tehoa on puolestaan tarjolla järjettömästä McLaren Sennasta ja Ferrari 488 Pistasta aina Renault Zoen uuteen 110-hevosvoimaiseen versioon.

Merkittävä osa Geneven messukokemusta ovat myös suoranaiset hyperautot ja yllätykset, sillä alan ehkä merkittävin tapahtuma vetää paikalle monia eksoottisia toimijoita. Ainakin Toyota Supran paluu, aluksi kilpa-autona, vaikuttaa kiinnostavalta mahdollisuudelta.

Teksti: Aake Kinnunen Kuvat: Moottorin arkisto, valmistajat

Luetuimmat