23.2.2020

”Nelipyöräinen kaksipyöräinen” – Lazareth LM410

Kuva Lazareth
Lazareth LM410

Kun Yamaha Nikenissä on kaksi etupyörää ja kolmas takana, niin Lazareth LM410 korottaa pyörien määrän neljään. Neljästä pyörästä huolimatta sitä ajetaan ja se käyttäytyy edelleen kuin moottoripyörä.

Neljä vuotta sitten Geneve Motor Show´n kävijät saivat hieraista Lazarethin osastolla silmiään, kun siellä esiteltiin Lazareth LM847. Mallimerkinnän mukaisesti siinä oli Maseratin 4,7-litrainen ja 470-hevosvoimainen V8-moottori. Lazarethin varsinainen erikoisuus oli kuitenkin kaksi rengasta sekä edessä että takana. Pyörä herätti suurta mielenkiintoa, mutta valitettavasti sitä ei ollut suunniteltu rekisteröitäväksi tieliikennekäyttöön.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Moottori ja runko Yamahalta

Lazareth LM410

Nyt ranskalainen Ludovic Lazareth on tehnyt samalla periaatteella hieman maltillisemman nelipyöräversion, jossa voimanlähteenä on Yamaha YZF-R1:n 998-kuutioinen rivinelonen. Kuvien perusteella 200-hevosvoimaista moottoria on piristetty kompressoriahtimella. Runko on lainattu 25 vuoden takaa, napaohjatusta Yamaha GTS1000 -mallista. Sekä runkorakenne että jousitusratkaisut poikkeavat selvästi Maserati-moottorisesta LM847-versiosta. Vierekkäisissä takapyörissä on erilliset jousitukset, joten Lazareth ylittää epätasaisuudet hienostuneesti ja sitä myös kallistetaan kaarteissa aivan kuin tavallista moottoripyörää. Takavanteen puolat on sijoitettu aivan ulkoreunan tuntumaan, jotta takapyörien keskelle on saatu jäämään riittävästi tilaa takahaarukan, jarrujen ja vetopakan rakenteille. Etupään rakenne jää kuvissa osittain piiloon, mutta sekä jarru- että jousitusjärjestelmät on nyt sijoitettu kahden etupyörän väliin.

Katso Moottorin aiempi uutinen Lazareth LM847:stä täältä.

Vain kymmenelle nopeimmalle

Uutuutta rakennetaan kymmenen kappaleen sarja, joka on rekisteröitävissä tieliikennekäyttöön. Hinnaksi ilman auto- ja arvonlisäveroa kerrotaan 100 000 euroa. Jos koho alkaa pomppia ja tekee mieli jättää Lazareth LM410:n tilaus sisään, niin yhteyttä voi ottaa: https://www.lazareth.fr/contact/

Teksti: Janne Huhtala, Kuvat: Lazareth

Luetuimmat