27.7.2018 Ajoneuvot Neste Ralli: kotiyleisön kannustus lämmittää Jari-Matti Latvalaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Neste Rallin kolminkertainen voittaja lähtee tämän vuoden kisaan haastajan asemassa. Tavoitteena on kääntää alkukauden hankaluudet positiiviseen suuntaan. Toyota Gazoo Racingin väreissä ajavan Jari-Matti Latvalan alkukausi ei ole sujunut suunnitelmien mukaan: taival on täyttynyt kaikenlaisista vastoinkäymisistä. Suomalaisyleisö ei kuitenkaan ole unohtanut sankariaan – kun mies kävelee Jyväskylän Paviljongin varikkoalueella autoonsa, aidan takaa kuuluu rytmikäs ”Jari-Matti Latvala” -laulu. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Konkari, mutta silti nuori Kannustus lämmittää myös miehen itsensä mieltä, mikä lupaa hyvää tämän vuoden Neste Rallia ajatellen. Edellisvuoden kilpailua Latvala johti suvereenisti, kunnes Toyota Yaris WRC:n tekniikka petti legendaarisella Ouninpohjan erikoiskokeella. – Totta kai mediassa on ollut jonkin verran keskustelua ajamisestani ja urani jatkosta, mutta kaikkein tärkeintä on yleisön tuki, Latvala kiittelee. Vaikka Latvala on suomalaiskuskien joukossa jo konkari 190 MM-ralleineen, hän itse muistuttaa, että ikää on vasta 33 vuotta, ja sekä Tommi Mäkinen että Marcus Grönholm voittivat ensimmäiset maailmanmestaruutensa 32-vuotiaina. – Niin se vain menee, että välillä tulee huonoja vuosia, ja se on monien yhteensattumien summa. Tällä kaudella on ollut huonoa ajamista eli olen ajanut ulos kerran, mutta myös teknisiä ongelmia on ollut aika paljon. Tyylinäyte Vesalan testierikoiskokeelta. Takaa-ajoasemissa Jyskälään Tavallaan edessä on siis näytön paikka. Miten vertaat tämän vuoden Neste Rallin lähtökohtia edellisiin? MM-paineitahan ei ainakaan nyt ole. – Kyllä tässä kilpailussa on aina enemmän paineita kuin muissa ralleissa. Monte Carloa voisi tosin verrata jännitystasoltaan tähän. Perjantain yhdeksännen lähtöruudun pitäisi olla Latvalalle etu, koska tie on ehtinyt jo puhdistua irtosorasta. – Sen pitäisi kyllä auttaa, varsinkin kun keli on näin kuuma ja kuiva. Ei sen varaan voi laskea mitään, mutta on se kuitenkin positiivinen tekijä, Latvala povaa. Auto sopii Suomeen Toyota Gazoo Racingin testialueena on Jyväskylän seutu, eli auto on kehitetty huippuunsa saman tyyppisillä teillä, joilla Neste Rallikin ajetaan. – Pohjimmiltaan automme on vahva juuri nopeilla teillä, joilla Suomen ralli on perinteisesti ajettu. Vaikein osa-alue meille ovat olleet hitaat ja huonokuntoiset tiet. Vaikka tämän vuoden Neste Rallia on viety entistä kapeammille pätkille, sen ei pitäisi kuitenkaan olla Latvalan mukaan Toyotalle ongelma. – Tiet ovat täällä kuitenkin sen verran paremmassa kunnossa, että se ei haittaa edes erikoiskokeiden toisilla ajokerroilla. Jossain Sardiniassa ja Argentiinassa tilanne on ihan toinen, Latvala kertoo. Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Keskisuomalainen / Sami Saarenpää Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 29.3.2024 Uutinen World Car of the Year 2024 on Kia EV9 – myös Hyundai Ioniq 5 jälleen palkinnonsyrjässä kiinni ja Toyota Priukselle muotoilupalkinto Ferrarin nenän edestä 28.3.2024 Uutinen Vaarana on tiestön korjaustarpeen hallitsematon kasvu 28.3.2024 Moottoriurheilu Nimi muistiin! – 19-vuotias Pedro Acosta paalutti nimensä MotoGP-historiaan 27.3.2024 Moottoriurheilu Nyt on erikoista sekoilua! – Rallin MM-sarjan pisteytysjärjestelmään odotetaan muutosta jopa kesken kautta 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 27.3.2024 Moottoripyörät KTM haukkasi itselleen päätösvallan MV Agustasta 27.3.2024 Uutinen Kainuulle messevä tunnustus luontomatkailualueena 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 26.3.2024 Uutinen Operaatio Pajunkissa starttaa jo 54. kerran – Autoliitto varoittaa routakuopista ja kevätauringosta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 28.3.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Herra tasavallan presidentti, kuinka usein pesetätte autonne? 27.3.2024 Matkailu Satavuotias Fordin matkailuauto – osattiin sitä ennenkin 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 28.3.2024 Moottoriurheilu Nimi muistiin! - 19-vuotias Pedro Acosta paalutti nimensä MotoGP-historiaan 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 2 x VW Golf - kaksipäisen Golfin varjossa 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 20.3.2024 Uutinen Vakuutusyhtiö If myöntää taas vakuutuksia Porsche Taycan -sähköautoille ja sen sisarmalleille – kunhan tietty ehto täyttyy 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta