19.10.2022

Nimi muutettu: Chrysler TC by Maserati – kun kaksi automaailman suuruutta saivat aikaan jotain jota myöhemmin katuivat

Chryslerin ja Maseratin yhteenliittymä yhteisen mallin muodossa kuulosti ehkä paperilla hyvältä. Toteutus oli kuitenkin lähempänä ylihintaista LeBaronia, eikä vedonnut oikein mihinkään asiakasryhmään. Nimi muutettuun se sopii oikein hyvin.

Chryslerilla ja Maseratilla on yhteinen historiansa, ja tälläkin hetkellä nämä kaksi eri mantereilta tulevaa, varsin erilaista autonvalmistajaa ovat sulassa sovussa Stellantis-konsernin alaisuudessa. 80-luvulla parivaljakko löysi toisensa ensimmäistä kertaa, Maseratin silloisen omistajan, De Tomason, suurella myötävaikutuksella.

Urheiluautovalmistaja De Tomaso Automobilin argentiinalais-italialainen perustaja Alejandro de Tomaso oli hyvä ystävä Chryslerin pelastajan Lee Iacoccan kanssa, joka voidaan muistaa myös muun muassa alkuperäisen Ford Mustangin suunnittelijana. Kaksikko tuumasi, että kun kerran Chrysler jo omisti vuodesta 1984 lähtien pienen osuuden Maseratista, eikö yhteistyötä voisi syventää. Näin kylvettiin Chrysler TC by Maseratin siemen.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Vähemmän kestävällä pohjalla

Elettiin vuotta 1986, kun automaailman suurkaksikon suunnitelma eteni, ja he päätyivät tekemään avokattoisen Maseratin Amerikan markkinoita varten. Yhteistyön kruunuksi suunniteltiin uusi logo, jossa Maseratin tunnusomainen atrain oli Chryslerin yhtä tunnusomaisen pentastar-logon sisällä. Tällä pohjalla alettaisiin valmistamaan Italian Milanossa uutta Chrysler TC:tä - kirjainyhdistelmä sanoista Turbo Convertible. Tulos ei tosin ollut aivan niin uusi.

Chrysler TC by Maseratin pohjaksi valikoitui Chrysler-konsernin J-alustalle vuodesta 1986 avokattoisena valmistunut Chrysler LeBaron, jota muokattiin Maseratin aaltopituutta ajatellen lähinnä kosmeettisesti. LeBaronia ei muisteta automaailman kaikkein kestävimpänä mallina, oikeastaan päinvastoin. "Maseratin" version suunnittelu käynnistyi samaan aikaan Chryslerin kanssa, mutta suunnittelutiimien välisistä erinäisistä taiteellisista erimielisyyksistä johtuen Maseratin julkistus venyi peräti kahdella vuodella. Komponenttitoimittajia löytyi useita, ja valmistuskulut kasvoivat.

Konepellin alla nähtiin laajalla diversiteetillä eri valmistajien tuotoksia. Nelisylinteriset tulivat Chrysleriltä, 3-litrainen V6 puolestaan Mitsubishi-yhteistyön kautta Japanista. Vaihtoehtona oli myös 2,2-litrainen, 200-hevosvoimainen rivinelonen, jota pidettiin Maseratin voimanlähteenä. Paljon siinä oli kuitenkin myös muualta haalittuja osia, muun muassa Cosworthin sylinterinkannet Englannista, IMI:n ahdin Japanista sekä Mahlen männät Saksasta.

Chrysler TC by Maseratia valmistettiin vain kahden vuoden ajan vuosina 1988 - 1990. Valmistusmäärä jäi 7 500:een, joka oli valmistajien välisessä sopimuksessa mainittu minimimäärä. Varmasti suurin yksittäinen tekijä, joka saattoi TC by Maseratin mahalaskuun, oli hinta. Lähtötason TC oli kalleintakin LeBaron -vastinettaan lähes kaksi kertaa kalliimpi! TC:tä vastaavalla dollarihinnalla saisi nykypäivänä esimerkiksi Alfa Romeo Giulia Quadrifoglion. Auton mallinimi vääntyikin äkkiä autolehdistön saattelemana muotoon "Chrysler Too Costly by Maserati".

Teksti: Benjamin Helander Lähteet: Motortrend Kuvat: Chrysler, Maserati

Lisää aiheesta

Luetuimmat