19.10.2022 Ajoneuvot Nimi muutettu: Chrysler TC by Maserati – kun kaksi automaailman suuruutta saivat aikaan jotain jota myöhemmin katuivat Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Chryslerin ja Maseratin yhteenliittymä yhteisen mallin muodossa kuulosti ehkä paperilla hyvältä. Toteutus oli kuitenkin lähempänä ylihintaista LeBaronia, eikä vedonnut oikein mihinkään asiakasryhmään. Nimi muutettuun se sopii oikein hyvin. Chryslerilla ja Maseratilla on yhteinen historiansa, ja tälläkin hetkellä nämä kaksi eri mantereilta tulevaa, varsin erilaista autonvalmistajaa ovat sulassa sovussa Stellantis-konsernin alaisuudessa. 80-luvulla parivaljakko löysi toisensa ensimmäistä kertaa, Maseratin silloisen omistajan, De Tomason, suurella myötävaikutuksella. Urheiluautovalmistaja De Tomaso Automobilin argentiinalais-italialainen perustaja Alejandro de Tomaso oli hyvä ystävä Chryslerin pelastajan Lee Iacoccan kanssa, joka voidaan muistaa myös muun muassa alkuperäisen Ford Mustangin suunnittelijana. Kaksikko tuumasi, että kun kerran Chrysler jo omisti vuodesta 1984 lähtien pienen osuuden Maseratista, eikö yhteistyötä voisi syventää. Näin kylvettiin Chrysler TC by Maseratin siemen. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Vähemmän kestävällä pohjalla Elettiin vuotta 1986, kun automaailman suurkaksikon suunnitelma eteni, ja he päätyivät tekemään avokattoisen Maseratin Amerikan markkinoita varten. Yhteistyön kruunuksi suunniteltiin uusi logo, jossa Maseratin tunnusomainen atrain oli Chryslerin yhtä tunnusomaisen pentastar-logon sisällä. Tällä pohjalla alettaisiin valmistamaan Italian Milanossa uutta Chrysler TC:tä - kirjainyhdistelmä sanoista Turbo Convertible. Tulos ei tosin ollut aivan niin uusi. Chrysler TC by Maseratin pohjaksi valikoitui Chrysler-konsernin J-alustalle vuodesta 1986 avokattoisena valmistunut Chrysler LeBaron, jota muokattiin Maseratin aaltopituutta ajatellen lähinnä kosmeettisesti. LeBaronia ei muisteta automaailman kaikkein kestävimpänä mallina, oikeastaan päinvastoin. "Maseratin" version suunnittelu käynnistyi samaan aikaan Chryslerin kanssa, mutta suunnittelutiimien välisistä erinäisistä taiteellisista erimielisyyksistä johtuen Maseratin julkistus venyi peräti kahdella vuodella. Komponenttitoimittajia löytyi useita, ja valmistuskulut kasvoivat. Konepellin alla nähtiin laajalla diversiteetillä eri valmistajien tuotoksia. Nelisylinteriset tulivat Chrysleriltä, 3-litrainen V6 puolestaan Mitsubishi-yhteistyön kautta Japanista. Vaihtoehtona oli myös 2,2-litrainen, 200-hevosvoimainen rivinelonen, jota pidettiin Maseratin voimanlähteenä. Paljon siinä oli kuitenkin myös muualta haalittuja osia, muun muassa Cosworthin sylinterinkannet Englannista, IMI:n ahdin Japanista sekä Mahlen männät Saksasta. Chrysler TC by Maseratia valmistettiin vain kahden vuoden ajan vuosina 1988 - 1990. Valmistusmäärä jäi 7 500:een, joka oli valmistajien välisessä sopimuksessa mainittu minimimäärä. Varmasti suurin yksittäinen tekijä, joka saattoi TC by Maseratin mahalaskuun, oli hinta. Lähtötason TC oli kalleintakin LeBaron -vastinettaan lähes kaksi kertaa kalliimpi! TC:tä vastaavalla dollarihinnalla saisi nykypäivänä esimerkiksi Alfa Romeo Giulia Quadrifoglion. Auton mallinimi vääntyikin äkkiä autolehdistön saattelemana muotoon "Chrysler Too Costly by Maserati". Teksti: Benjamin Helander Lähteet: Motortrend Kuvat: Chrysler, Maserati Lisää aiheesta Nimi muutettu: ylpeästi japanilainen Dodge Challenger Nimi muutettu: Dodge Stealth on aito Amerikan rauta suoraan Japanista Nimi muutettu: Eagle Premier on auto, jonka takia Dodge Viperissä on Renaultin jarrut Nimi muutettu: Alfa Romeo Arna – joskus surkea tarina tekee mielenkiintoisen auton Lue lisää Kaikki artikkelit 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 14.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-EQ EQS päivittyi – keulassa on nyt enemmän S-sarjaa 13.4.2024 Ajoneuvot Tässä on uudistunut Audi S3 – reseptissä mukana aiempaa enemmän ÄRRÄSSÄÄ 12.4.2024 Ajoneuvot Alfa Romeo Milano on melko pieni auto mutta kiistatta jättimäinen uutuus 10.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Mazdan ensimmäinen juuriaan myöten sähköauto saattaa olla lainatavaraa kiinalaisyhteistyökumppanilta – omat mallit seuraavat myöhemmin perässä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 18.4.2024 Moottoripyörät "Jotain suurta tulossa" - BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?