22.2.2023

Nimi muutettu: Jeep Grand Cherokee WK2:n valmistus päättyi – Mammuttimaastureista ja saksalaisserkusta enää yksi jäljellä

Jeep Grand Cherokee WK2:ta ehdittiin valmistaa 12 vuotta, ja osa siitä myös seuraajamallin rinnalla. Autolle ovat monilta osin sukua 166-mallin Mercedes-Benz ML ja GL. Daimlerin ja Chryslerin yhteistyön vihoviimeiseksi hedelmäksi on jäämässä Dodge Durango.

Jeep pudotti viime vuoden lopulla 12 vuotta valmistetun WK2-mallin Grand Cherokeen tuotannosta pois. Euroopassa mallia ei ole myyty enää vähään aikaan, ja Pohjois-Amerikassa sen rinnalla myytiin ja valmistettiin hieman epätavallisesti jo uutta, vuoden 2021 alussa esiteltyä WL-mallia, joka hyödyntää ensi kertaa mallinimen historiassa lataushybridivoimalinjaa yhtenä vaihtoehtona.

Grand Cherokee, joka on mallinimenä nyt jo 30 vuotta vanha, sai konsernin sisällä sisarmallikseen Dodge Durango WD:n. Silloinen uusi Durango jatkoi monilta osin siitä, mihin edeltäjänsä, vuosina 2003 - 2009 valmistettu Durango HB, jäi.

Chrysler Aspen oli toisen polven Durangon sisarmalli, ja tuotannossa vain vähän aikaa.

Merkittävänä erona oli kuitenkin se, että sukupolvenvaihdoksen myötä Durango menetti yhden täyssisarensa. Chrysler Aspen luotiin mallivuodeksi 2007 logonvaihdon keinoin, ja siinä painotettiin Durangoa enemmän sanaa luksusmaasturi. Sen jälkeen, kun Aspen pudotettiin laihojen myyntilukujen vuoksi valikoimasta pois, Chryslerin nimellä ei ole valmistettu yhtään maasturimallia.

Durango WD on Grand Cherokeelle enemmänkin puolisisar, sillä vaikka autot jakoivat saman alustan, pitkälti samat voimalinjat, yhteisen tuotantolinjan ja niiden koreissakin on yhteneväisyyksiä, ovat pintapellit kuitenkin erilaiset. Durango on myös hieman pidempi, ja siten seitsenpaikkainen. Lisäksi autoja erottavat painotukset maasturiluokan sisällä. Grand Cherokee viihtyi Jeepinä enemmän perinteisenä maasturina, vaikka SRT-malli valikoimista löytyikin, kun taas Durangosta on leivottu muskeliautoa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Saksalaisserkut piilottivat sukutaustansa

Jeep Grand Cherokeen ja Dodge Durangon suhde Mercedes-Benz W- ja X166:een on hyvä esimerkki sukulaisuudesta, jota ei ehkä päälle päin uskoisi. Tämä oli kummankin osapuolen pyrkimys, sillä kun mallit aivan 2010-luvun alussa julkistettiin, oli DaimlerChrysler -yhteiskonserni jo historiaa. Näin Jeepiä ja Dodgea valmisti silloinen italialais-amerikkalainen Fiat Chrysler Automobiles ja Mercedeksiä puolestaan Daimler AG.

DaimlerChryslerin kukoistaessa Mercedes ja amerikkalaismerkit jakoivat paljon tekniikkaa keskenään. Hyvä esimerkki saksalaistekniikan virtaamisesta länteen on Chrysler 300, joka kulki aikansa E-sarjan Mercedeksen alustalla. Maasturin kehitystyössä Mercedes puolestaan pääsi hyötymään amerikkalaisosapuolen kokemuksesta SUV:ien kanssa.

ML-sarja muuttui vuoden 2015 faceliftin jälkeen GLE:ksi.

Kun tulevien Grand Cherokeen, Durangon, ML:n ja GL:n yhteinen alusta saatiin kehitystyön puitteissa valmiiksi vuonna 2006, veteli DaimlerChrysler jo viimeisiään, mutta siitä huolimatta kesti jopa viisi vuotta ennen kuin Mercedes otti uuden alustan käyttöönsä. Alustassa tunnusomaista oli muun muassa erillisjousitus edessä ja takana, mistä oli hyötyä varsinkin maastoajossa.

720 hevosvoiman Durango SRT Hellcat on hurjinta mitä yhteistyöalustalle on Chryslerin tekniikalla saatu aikaan...

Jaetun perustan lisäksi W- ja X166:n yhdisti Amerikan-serkkuihin aluksi esimerkiksi Mercedeksen vaihdelaatikot. Monet perustavanlaatuiset asiat kuitenkin erottavat mallit toisistaan, ne on kehitetty alustaa lukuun ottamatta erillään ja niiden voimanlähteet tulevat kummankin omista leireistä.

...kun taas Mercedes-AMG GLS 63 vastasi kolmirivisten Mersujen ääripäästä. Ja edelleen molemmissa on sama alusta.

Teksti: Benjamin Helander Lähteet: valmistajat, Motor Biscuit Kuvat: Jeep, Dodge, Chrysler, Mercedes-Benz

Lisää aiheesta

Luetuimmat