15.6.2018

Nissan harkitsee ePoweria Eurooppaan: erikoinen hybridi kannattaa

Nissan harkitsee ePoweria Eurooppaan

Nissanin ePower-sarjahybridi on erikoinen, mutta Japanin myyntiluvut kertovat voimalinjan kannattavan. Seuraavana askeleena on tutkia, soveltuisiko voimalinja myös eurooppalaiseen ajotapaan.

Nissan esitteli erikoisen ePower-hybridivoimalinjansa Notessa Japanin markkinoille vuonna 2016. Sarjahybridissä auton liikuttamisesta vastaa sähkömoottori, mutta sen tarvitsema sähkö tulee välivarastona toimivalta akulta, joka puolestaan saa sähkön 1,4-litraisen polttomoottorigeneraattorin tuottamana. Nissanin ratkaisu eroaa kuitenkin esimerkiksi BMW i3:n Range extender -versioista siinä, että ePoweria ei voi ladata ulkopuolelta esimerkiksi latausasemaa käyttäen. Sähköinen voimalinja saa käyttövoimansa vain ja ainoastaan tankattavasta bensiinistä.

Hiukan absurdilta kuulostava voimalinjaratkaisu on kuitenkin ollut Nissanille kannattava ja suosiota onkin kuvailtu suorastaan "yllättäväksi". Japanin suosituimmaksi autoksi viime vuonna noussut Note varustettiin peräti seitsemän kertaa kymmenestä ePower-voimalinjalla. Nyt Nissan harkitseekin ePowerin tuomista Yhdysvaltain ja Euroopan markkina-alueille tukemaan sen sähköistymistä täyssähköisen Leafin ohella.

Nissan Note e-POWER

– Voimme tehdä 48 voltin kevythybridin tai voimme tehdä ladattavan hybridin, mutta mielenkiintoisinta tällä hetkellä on ePowerilla saavuttamamme menestys, linjasi Euroopan Nissanin tuotesuunnittelusta vastaava Ponz Pandikuthira.
– EPower tuottaa Japanissa enemmän rahaa kuin Note tuotti ennen ePoweria. Se on mittakaavaseikka. Siksi tähän teknologiaan täytyy investoida, että voimme tuoda sen Japanin ulkopuolelle.

Yhtiö testaa ePoweria parhaillaan Eurooppaa varten Britannian tuotekehityskeskuksessaan, mutta tekniikka soveltuu sellaisenaan huonosti eurooppalaisille ajotavoille. Suuremmat keskinopeudet ovat ongelma järjestelmän tehokkuudelle nykymuodossaan ja haasteeksi muodostuu moottorin kyky ladata akkua.
– Japanilainen ajotyyli palkitsee ePowerin. Se on äärimmäisen bensapihi kaupunkialueilla, sillä silloin 1,4-litrainen bensiinimoottori toimii taloudellisimmillaan, Pandikuthira kiteytti.

Nissan harkitsee ePoweria Eurooppaan

Vaikeuksista huolimatta tekniikan arvioidaan olevan 10-15% taloudellisempia kuin dieseleiden uudella WLTP-kulutussyklillä mitattuna. Erikoinen hybridiratkaisu on kuitenkin herkempi hinnoittelulle ja esimerkiksi valtioiden hybridejä koskeville verohelpotuksille. Nissanille ePower on edullisempi kuin esimerkiksi Toyotan hybriditekniikka, sillä ePowerissa polttomoottoria ei yhdistetä fyysisesti voimalinjaan. Toisaalta uhkana ovat vieläkin edullisemmat kevythybridit.

– EPower on selvästi edullisempi toteuttaa kuin ladattava hybridi, sillä siinä ei ole ylimääräisiä kuluja eikä 400 kilogramman akustoa. Se on hieno siirtymävaiheen tekniikka ja me olemme sen kärjessä, Pandikuthira kommentoi.

Noten jälkeen ePoweria on nähty jo isommassa Serena-tila-autossa ja analytiikkayhtiö LMC Automotive arvioi, että seuraavaksi ePower löytäisi tiensä Nissan Jukeen. Yhtiö tutkii myös 2,4-litraiseen moottoriin perustuvaa suurempaa ePower-laitteistoa Altima-sedanissa. Japanilaisvalmistaja arvioi, että ePoweria nähdään Yhdysvalloissa todennäköisesti vaihtoehtona malliston yläpään malleissa sekä osana Infinitin sähköistymistä 2021.

Lähde: Automotive News Kuvat: Nissan

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat