15.6.2018 Ajoneuvot Nissan harkitsee ePoweria Eurooppaan: erikoinen hybridi kannattaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Nissanin ePower-sarjahybridi on erikoinen, mutta Japanin myyntiluvut kertovat voimalinjan kannattavan. Seuraavana askeleena on tutkia, soveltuisiko voimalinja myös eurooppalaiseen ajotapaan. Nissan esitteli erikoisen ePower-hybridivoimalinjansa Notessa Japanin markkinoille vuonna 2016. Sarjahybridissä auton liikuttamisesta vastaa sähkömoottori, mutta sen tarvitsema sähkö tulee välivarastona toimivalta akulta, joka puolestaan saa sähkön 1,4-litraisen polttomoottorigeneraattorin tuottamana. Nissanin ratkaisu eroaa kuitenkin esimerkiksi BMW i3:n Range extender -versioista siinä, että ePoweria ei voi ladata ulkopuolelta esimerkiksi latausasemaa käyttäen. Sähköinen voimalinja saa käyttövoimansa vain ja ainoastaan tankattavasta bensiinistä. Hiukan absurdilta kuulostava voimalinjaratkaisu on kuitenkin ollut Nissanille kannattava ja suosiota onkin kuvailtu suorastaan "yllättäväksi". Japanin suosituimmaksi autoksi viime vuonna noussut Note varustettiin peräti seitsemän kertaa kymmenestä ePower-voimalinjalla. Nyt Nissan harkitseekin ePowerin tuomista Yhdysvaltain ja Euroopan markkina-alueille tukemaan sen sähköistymistä täyssähköisen Leafin ohella. – Voimme tehdä 48 voltin kevythybridin tai voimme tehdä ladattavan hybridin, mutta mielenkiintoisinta tällä hetkellä on ePowerilla saavuttamamme menestys, linjasi Euroopan Nissanin tuotesuunnittelusta vastaava Ponz Pandikuthira. – EPower tuottaa Japanissa enemmän rahaa kuin Note tuotti ennen ePoweria. Se on mittakaavaseikka. Siksi tähän teknologiaan täytyy investoida, että voimme tuoda sen Japanin ulkopuolelle. Yhtiö testaa ePoweria parhaillaan Eurooppaa varten Britannian tuotekehityskeskuksessaan, mutta tekniikka soveltuu sellaisenaan huonosti eurooppalaisille ajotavoille. Suuremmat keskinopeudet ovat ongelma järjestelmän tehokkuudelle nykymuodossaan ja haasteeksi muodostuu moottorin kyky ladata akkua. – Japanilainen ajotyyli palkitsee ePowerin. Se on äärimmäisen bensapihi kaupunkialueilla, sillä silloin 1,4-litrainen bensiinimoottori toimii taloudellisimmillaan, Pandikuthira kiteytti. Vaikeuksista huolimatta tekniikan arvioidaan olevan 10-15% taloudellisempia kuin dieseleiden uudella WLTP-kulutussyklillä mitattuna. Erikoinen hybridiratkaisu on kuitenkin herkempi hinnoittelulle ja esimerkiksi valtioiden hybridejä koskeville verohelpotuksille. Nissanille ePower on edullisempi kuin esimerkiksi Toyotan hybriditekniikka, sillä ePowerissa polttomoottoria ei yhdistetä fyysisesti voimalinjaan. Toisaalta uhkana ovat vieläkin edullisemmat kevythybridit. – EPower on selvästi edullisempi toteuttaa kuin ladattava hybridi, sillä siinä ei ole ylimääräisiä kuluja eikä 400 kilogramman akustoa. Se on hieno siirtymävaiheen tekniikka ja me olemme sen kärjessä, Pandikuthira kommentoi. Noten jälkeen ePoweria on nähty jo isommassa Serena-tila-autossa ja analytiikkayhtiö LMC Automotive arvioi, että seuraavaksi ePower löytäisi tiensä Nissan Jukeen. Yhtiö tutkii myös 2,4-litraiseen moottoriin perustuvaa suurempaa ePower-laitteistoa Altima-sedanissa. Japanilaisvalmistaja arvioi, että ePoweria nähdään Yhdysvalloissa todennäköisesti vaihtoehtona malliston yläpään malleissa sekä osana Infinitin sähköistymistä 2021. Lähde: Automotive News Kuvat: Nissan Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 28.3.2024 Uutinen Vaarana on tiestön korjaustarpeen hallitsematon kasvu 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 27.3.2024 Moottoripyörät KTM haukkasi itselleen päätösvallan MV Agustasta 27.3.2024 Uutinen Kainuulle messevä tunnustus luontomatkailualueena 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 26.3.2024 Uutinen Operaatio Pajunkissa starttaa jo 54. kerran – Autoliitto varoittaa routakuopista ja kevätauringosta 26.3.2024 Moottoripyörät Husqvarna Svartpilen 801 – malliston suurin ja tehokkain nakupyörä 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 26.3.2024 Koeajo Maistiainen: Suzuki Swift – pienessä vara parempi 28.3.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Herra tasavallan presidentti, kuinka usein pesetätte autonne? 27.3.2024 Matkailu Satavuotias Fordin matkailuauto – osattiin sitä ennenkin 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 2 x VW Golf - kaksipäisen Golfin varjossa 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 20.3.2024 Uutinen Vakuutusyhtiö If myöntää taas vakuutuksia Porsche Taycan -sähköautoille ja sen sisarmalleille – kunhan tietty ehto täyttyy 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta