29.6.2018 Ajoneuvot Nitro Nationals: Janne Ahonen luotsaa Euroopan suurinta drag race -tiimiä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Yhdeksän autoa ja yhdeksän kuljettajaa tekee Janne Ahosesta Euroopan suurimman drag race -tiimin vetäjän. Mäkihyppääjänäkin tunnetun Janne Ahosen ART -tiimin (Ahonen Racing Team) Top Fuel dragster on valmiina Alastaron Nitro Nationals -EM-osakilpailuun. ART-tiimissä ajaa Ahosen lisäksi kahdeksan muuta kuljettajaa, ja yhteensä yhdeksän kuljettajan määrällä se on Euroopan suurin kiihdytysautotiimi. Suuri osa kuljettajista on nuoria tulevaisuudenlupauksia, jotka ajavat SM-sarjaa alemmissa luokissa. ART-tiimiä luotsaava Janne Ahonen on tullut tunnetuksi myös mäkihypyn puolelta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Alle puolessa sekunnissa nollasta sataan ART:n tehokkainta autoa luotsaa itse maesto Janne Ahonen. Top Fuelin polttoaineena käytetään nitrometaania eli käytännössä nestemäistä räjähdysainetta. Auto kiihtyy satasen vauhtiin alle puolessa sekunnissa ja neljän sekunnin kuluttua startista vauhtia on noin 500 kilometriä tunnissa. – Moni on kysynyt, että millaista tuota 9 000-hevosvoimaista dragsteriä on ajaa. Ja onhan se tietysti aikamoista rytkettä ja rytinää. Sitä tunnetta vain on niin vaikea kuvailla. Se täytyy itse kokea, kuinka äärimmäisen hurjat voimat vaikuttavat autoon, sen runkoon ja rungon kautta auton kuljettajaan. Kisan päättyessä neljännesmailin suoran jälkeen vauhtia on 400 – 500 kilometriä tunnissa, Ahonen kommentoi. Mico Ahonen isänsä jalanjäljissä ART:n väreissä ajaa myös Jannen 17-vuotias Mico-poika, joka on isänsä tavoin kunnostautunut niin mäkihyppääjänä kuin dragster-kilpailijanakin. Täksi kaudeksi Mico Ahonen siirtyi junnudragstereista ”oikeisiin” autoihin ja luokaksi vaihtui Super Pro ET. – Se on oveton Funny Car -tyyppinen auto, jossa kuljettaja istuu keskellä. Moottorina on vapaasti hengittävä 520-kuutiotuumainen isolohkokasi. Sellainen kahdeksan sekunnin auto, vähän allekin, kertoo Janne Ahonen poikansa uudesta kilpailuluokasta. Alle 18-vuotiaille kuskeille luokassa on pieniä rajoitteita, mm. polttoaineena tulee olla bensiini eikä metanolin käyttö ole sallittua. Silti hyppäys viime kauden Modifiel Junior-ryhmästä on suuri, kun tehot kasvavat alle 100 hevosvoimasta lähes 1 000 hevosvoimaan. Micon lähes kymmenen vuoden kokemus junioriluokista on tärkeää tulevissa koitoksissa. – Kaikki asiat tehdään samalla tavalla vaikka voimaa onkin enemmän. Niin hallintalaitteet kuin kilpailurutiinitkin ovat täsmälleen samat kuin viime vuoden kilpailukalustossa, muistuttaa Janne Ahonen. Jokainen vanhempi varmasti jännittää, jos oma jälkikasvu hyppää ennen ajokortti-ikää lähes 1 000-hevosvoimaisen kilpurin rattiin, niin myös tässä tapauksessa. – Kyllä isää varmasti jännittää enemmän kuin poikaa tässä tilanteessa. Onhan se kyyti teinipojalle ihan mukavaa, toteaa Janne Ahonen. Mico Ahonen suhtautuu uuteen ajokkiinsa tyynesti. Mico Ahonen suhtautuu tyynesti uuteen kilpailukalustoonsa. – Ei se niin kummoinen ole ajaa. Liikahtaa ihan kivasti, mutta muuten se on kuin tavallinen henkilöauto. Kauden ensimmäisessä SM-osakilpailussa tuloksena oli seitsemäs sija. Putoaminenkin tapahtui vain siitä syystä, että Mico ajoi alle oman indeksiaikansa. Loppunopeutta auto ehti kelata varttimailin matkalla noin 250 kilometriä tunnnissa. Teoriassa Janne ja Mico Ahonen voisivat molemmat kilpailla kuninkuusluokka Top Fuelissa jo kahden vuoden kuluttua. Tuleeko niin tapahtumaan? – Tottakai se on haaveena, että ennemmin tai myöhemmin ollaan samalla viivalla. Toivottavasti ennemmin, päättää Janne Ahonen. Teksti: Janne Huhtala Kuvat: FHRA ja Janne Huhtala Lue lisää Kaikki artikkelit 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 14.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-EQ EQS päivittyi – keulassa on nyt enemmän S-sarjaa 13.4.2024 Ajoneuvot Tässä on uudistunut Audi S3 – reseptissä mukana aiempaa enemmän ÄRRÄSSÄÄ Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?