31.3.2016 Ajoneuvot Koeajo: farmarina vieläkin parempi – Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI Bi-Turbo Innovation Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Opel Astra:n farmariversio paikkaa viistoperämallin puutteet. Hyvää: tavaratilan helppokäyttöisyys, moottorin alavääntö, ajettavuus, ajovalot. Huonoa: alusta kova huonoille teille, tähän moottoriin ei automaattivaihteistoa. Jo Opel Astra:n viistoperämalli oli erittäin tasapainoinen ja onnistunut kokonaisuus – siitä todistavat muun muassa 11 kansallista voittoa ja yksi maanosan Vuoden auto -titteli. Hatchback-mallin selvästi vaisuin esitys oli tavaratila, joka vaikutti melkeinpä vasemmalla kädellä tehdyltä muuhun autoon verrattuna. Sen moni on varmasti pannut merkille, vaikka uutta Opel Astraa on myyty erinomaisesti myös viistoperäisenä. Runsaat tuhat euroa kalliimman farkun kutsumanimi on Sports Tourer. Edeltäjään verrattuna auto on pidentynyt karvan verran, kun taas viistoperän ulkomitat puristettiin aiempaa pienemmiksi. Matkustajilla on aiempaa väljempää. Farmarimallin ruuma imaisee näkösuojan alle 540 litraa. Se ei ole jättimäinen mutta kuitenkin kohtuullinen lukema ja 40 litraa enemmän kuin edellisessä sukupolvessa. Opel puhuu mieluummin 1 630 litran kokonaistilavuudesta, jonka saa käyttöön takaistuimet kippaamalla. Sillä päästään jo luokkaa suurempien autojen mittoihin, mutta harva varmaan tarvitsee sitä kovin usein käyttöön. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Takaluukku avautuu käsin koskematta Koeajamassamme autossa takapenkki oli jaettu kolmeen osaan, joten kahden takamatkustajan väliin sai pitkiä tavaroita mukaan. Kolmijako on kuitenkin noin 300 euron hintainen lisävaruste. Muuten penkki kaatuu tavanomaisemmin kahdessa osassa. Suoralinjaisen kontin laajentaminen on helppoa. Tarvitaan vain yhden sormen voimat ruumassa olevan vivun nykäisemiseen. Näkösuojan saa helposti irti ja vinottain piiloon tavaratilan pohjan alle. Ajamamme auto oli jotakuinkin samanlainen kuin Innovation-varusteltu malli Suomessa. Siinä takaluukun käyttö onnistuu ilman käsiä. Sekä avaaminen että sulkeminen käy heilauttamalla jalkaa takapuskurin alla. Sitä toimintoa arvostaa etenkin loskakelillä. Etuistuimiin Opel kehuskelee panostaneensa urakalla. Parhaassa Innovation-varustelussa mukaan saa noin 600 euron lisäpanostuksella kahdeksansuuntaiset etuistuimien säädöt. Istuimet on suunniteltu yhteistyössä AGR:n selkäasiantuntijoiden kanssa, ja kieltämättä sen huomaa. Hattua on nostettava myös kohtuuhintaisille Led Matrix -ajovaloille, jotka antavat erinomaisen näkyvyyden ilman vaivaa. Uusittu dieselmoottori Uuden korimallin lisäksi pääsimme tutustumaan uusittuun 1,6-litraiseen kahden turboahtimen Bi-Turbo-dieselmoottoriin. Siitä otetaan maukkaat 160 hevosvoimaa, mikä on Opelin laskelmien mukaan paras noteeraus tässä moottorikokoluokassa. Kahdella ahtimella saadaan suurin mahdollinen 350 newtonmetrin vääntömomentti käyttöön jo 1 500 kierroksen käyntinopeudessa ja 320 newtonmetriä vain 1 250 kierroksessa. Niinpä auto on erittäin notkea kiihdytyksissä, eikä erittäin mäkisellä ja mutkaisella tiellä tarvittu ykkösvaihdetta kuin täyspysähdyksissä. Kiihtyvyys on kunnossa myös kovemmissa nopeuksissa. Opelin mukaan viitosvaihteella päästään 8,1 sekunnissa 80:n nopeudesta 120 kilometrin tuntivauhtiin. Valitettavasti tämän moottorin kanssa ei saa automaattivaihteistoa. Urheilullinen ajokokemus Ajokokemus on varsin urheilullinen. Jäykkä ohjaus voi olla jonkun makuun jopa liian tuhti. Huonopintaisilla teillä alustan kovuus häiritsee. Viistoperän tapaan farkkukin on selvästi aiempaa kevyempi, mikä säästää selvästi polttoainetta. Bi-Turbo on lähes 150 kiloa edeltäjämallia hoikempi, kun versioista suurin pudottaja on yltänyt 190 kiloon. Teksti ja kuvat: Teppo Komulainen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 20.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Opel Calibra Turbo ja aikamatka ysärille 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku