14.11.2020

Päivän kuva: Ferrarin käynnistys kerää huomion

Ferrari Roma

Ferrari Roman ensimmäinen julkinen käynnistys Suomessa keräsi automedian huomion.

Ferrari on käynnistymässä. Läsnäolijat kaivavat puhelimensa esiin. Kuin yhteisestä sopimuksesta kaikki kerääntyvät auton perään puolikaaren motoon. Videokuvaus alkaa. Lyhyt käynnistinmoottorin pyörähdys, ja 3,9-litraisen tuplaturboahdetun V8:n kylmäkäynnistyksen kumina täyttää tilan.

Käyttäydymme kuin pikkulapset. Kukaan meistä tuskin kuulee italialaisen urheiluauton käynnistymistä ensi kertaa, sillä joukkomme koostuu pääosin pitkän linjan autotoimittajista. Silti Ferrarin käynnistymisessä on magiaa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Ensimmäinen Ferrarisi

Ferrari Romaa ihmeteltiin auton lehdistötilaisuudessa Helsingissä. Valkoinen urheiluauto edustaa italialaismerkin edullisinta ja parhaiten päivittäiseen käyttöön soveltuvaa päätä. Hintakin on merkin perinteet huomioiden sangen kohtuullinen – 620-hevosvoimaisesta coupésta tehdas pyytää 166 611 euroa, mutta arvonlisäveron ja autoveron jälkeen Romansa suomalaiskilpiin haluava joutuu kuittaamaan vähintään 332 840 euroa – lisävarusteiden kera helposti sata tonnia enemmän.

Rahalle saa toki erityistä vastinetta. Ferrari on tehty kahdelle, mutta tarvittaessa kaksi pientä takaistuinta ovat käytettävissä. Tavaratila vetää kahden tehokkaasti pakkaavan viikon tavarat, ja golfbagejä varten tavaratilaa voi pidentää takaselkänojat kippaamalla. Edes talvirenkaat eivät ole mikään ongelma. Kyse on nautintoesineestä, ei näyttelykappaleesta.

Roman arvioidaan tuovan myyttisen merkin pariin uusia asiakkaita. Ennusteen mukaan 70 prosentille Roma on heidän ensimmäinen Ferrarinsa. He varmasti tottuvat yleisöön, jonka auto puolelleen vetää.

Teksti ja kuva: Lauri Ahtiainen

Luetuimmat