30.6.2017

Päivän kuva: Räkäiset Porschet Le Mansin 24 tunnin ajoissa

Le Mans

Joissain hetkissä on yksinkertaisesti oma taikansa.

Kaksi tutun näköistä Porschea kiertää Le Mansin rataa kohti legendaarista maamerkkiä eli Dunlop-siltaa. Kello on vähän vajaa 10 illalla, kisaa on käyty kohta seitsemän tuntia. Päivän viimeiset valonsäteet taittuvat katsomon yli radalle. Lämmin ilma väreilee, päivä on ollut yli 30-asteinen. Tunnelma ei voisi olla hienompi.

Autot ovat siis tutun näköisiä, ja vapaasti hengittävien 4-litraisten kuutosten soundikin on tutun oloinen – ehkä vain aavistuksen totuttua kovempi. Mutta ulkonäkö hämää. Nämä kaksi autoa ovat radikaalisti erilaisia kuin niiden esi-isät 911-sarjan yli 50-vuotisessa historiassa – prototyyppikilpuri 911 GT1 unohtaen.

Näiden 911 RSR-kilpureiden moottori on siirretty taka-akselin eteen eli Porsche on hylännyt yhden perinteisimmistä tavaramerkeistään: takamoottorin. Nämä autot ovat keskimoottorisia.

Syy tempun takana on vähän yllättäväkin: aerodynamiikka. Porschella on aiemminkin leikitelty idealla moottorin siirrosta, mutta vasta jatkuvasti kiristyvät kilpa-autojen aerodynaamiset ominaisuudet saivat saksalaiset nöyrtymään. Takamoottori kun vei tilan suurelta diffuusorilta. Keskimoottori oli ainoa keino säilyttää 911 kilpailukykyisenä.

Toki Porschella olisi ollut heittää kehiin myös Cayman GT4 Clubsport, mutta niin radikaaliin temppuun ei Zuffenhausenissakaan sentään ryhdytty, että 911 olisi haluttu korvata Caymanilla…

Moottorin siirtäminen ei sodi sääntöjä vastaan, kunhan autossa on sama alusta kuin tuotantoversioissa. Samaa taktiikkaa käyttävät myös muut: sekä Corvettessa että Aston Martinissa moottoria on siirretty auton keulalla taaksepäin paremman painonjakauman saavuttamiseksi.

Teksti ja kuva: Vesa Eskola                    

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat