9.12.2022

Parivertailu: huono käyttöliittymä laskee turhaan sähköauton osakkeita

Parivertailu: Volkswagen ID.4 ja Volkswagen Passat TDI

Volkswagen ID.4:n ergonomia tökkii, kun taas Volkswagen Passat TDI:ssä se kukoistaa. Toisinkin voisi olla.

Kojelautojen käytettävyys on asia, joka on nykyautoissa korostunut erilaisten kosketusnäyttöjen ja muiden hipaisupintojen tultua käyttöön. Parivertailussamme tuo kehitys todentuu, sillä autot – vuonna 2020 ensiesitelty Volkswagen ID.4 ja vuonna 2014 päivänvalon nähnyt Volkswagen Passat – edustavat tavallaan kahta eri aikakautta.

Eron huomaa heti autoon istumisen jälkeen: Passat on kuin selkeyden ylistys, kun taas ID.4 vaatii käyttäjältä syvempää perehtymistä, eivätkä asiat ole tämän oppimäärän jälkeenkään yhtä hyvällä tolalla kuin kilpakumppanissa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Ergonomian kukkasia ja nokkosia

Passatin kojelauta on helposti omaksuttavissa, sillä digitalisaatio ei ole vielä ottanut yliotetta kuljettajasta. Ohjauspyörä on, hipaisukytkimien sijaan, miehitetty aidoilla painonappuloilla. Digitaalinen, selkeä ja monipuolisesti muokattava mittaristo mahdollistaa esimerkiksi kahden pyöreän mittarin tai kartan hallitsemat näkymät. Kojelaudan kosketusnäyttö on ryyditetty kahdella pyöreällä nupilla ja apunappulatkin löytyvät ruudun viereltä, kuten erillinen automaatti-ilmastoinnin paneeli näiden alla.

ID.4 sitä vastoin kärsii samoista käytettävyysongelmista kuin monet muutkin tuoreet VW-konsernin mallit – mikä turhaan vesittää osan sähköauton kiinnostavuudesta. Nykyaika on torpannut todellisuuden monessa kohdassa: pienikokoisessa mittaristossa on vain vähän muokkausmahdollisuuksia, miltei kaikki toiminnot on keskitetty kosketusnäyttöön, pyöreät nupit on korvattu hipaisuliukusäätimillä, oikopolkuina toimivia apunappuloita on vähemmän kuin Passatissa ja automaatti-ilmastointiakin hallinnoidaan pääasiallisesti näytön kautta.

Harmillisinta on se, että eräät näytön kuvakkeet toimivat viiveellä ja vaativat katseen siirtämisen tiestä. Kun vielä ratin liukusäätimet ovat vaikeakäyttöiset, kokonaisuus ei ainakaan paranna liikenneturvallisuutta. Se, että valikoiden rakenne on lopulta varsin samankaltainen Passatin kanssa, ei paljon lohduta.

Sähkövoimalinja ansaitsisi parempaakin

Niinpä vertailun päätyttyä, kun autojen kaikki ominaisuudet summattiin yhteen, testiryhmän valtasi melkoinen yksimielisyys: täydellinen paketti saataisiin yhdistämällä nämä kaksi autoa. Jäämme siis odottelemaan Passat Variantin tapaista sähköfarkkua – tai ainakin ID.4:ää varustettuna selkeämmällä käyttöliittymällä.

Täydellinen parivertailu mittauksineen ja kustannuslaskelmineen on luettavissa Moottorin numerosta 12/2022.

Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Tuomas Rajala Mittaukset: Test Finland Oy / Juuso Kallioinen ja Pasi Piironen

Luetuimmat