9.12.2022 Ajoneuvot Parivertailu: huono käyttöliittymä laskee turhaan sähköauton osakkeita Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Volkswagen ID.4:n ergonomia tökkii, kun taas Volkswagen Passat TDI:ssä se kukoistaa. Toisinkin voisi olla. Kojelautojen käytettävyys on asia, joka on nykyautoissa korostunut erilaisten kosketusnäyttöjen ja muiden hipaisupintojen tultua käyttöön. Parivertailussamme tuo kehitys todentuu, sillä autot – vuonna 2020 ensiesitelty Volkswagen ID.4 ja vuonna 2014 päivänvalon nähnyt Volkswagen Passat – edustavat tavallaan kahta eri aikakautta. Eron huomaa heti autoon istumisen jälkeen: Passat on kuin selkeyden ylistys, kun taas ID.4 vaatii käyttäjältä syvempää perehtymistä, eivätkä asiat ole tämän oppimäärän jälkeenkään yhtä hyvällä tolalla kuin kilpakumppanissa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Ergonomian kukkasia ja nokkosia Passatin kojelauta on helposti omaksuttavissa, sillä digitalisaatio ei ole vielä ottanut yliotetta kuljettajasta. Ohjauspyörä on, hipaisukytkimien sijaan, miehitetty aidoilla painonappuloilla. Digitaalinen, selkeä ja monipuolisesti muokattava mittaristo mahdollistaa esimerkiksi kahden pyöreän mittarin tai kartan hallitsemat näkymät. Kojelaudan kosketusnäyttö on ryyditetty kahdella pyöreällä nupilla ja apunappulatkin löytyvät ruudun viereltä, kuten erillinen automaatti-ilmastoinnin paneeli näiden alla. ID.4 sitä vastoin kärsii samoista käytettävyysongelmista kuin monet muutkin tuoreet VW-konsernin mallit – mikä turhaan vesittää osan sähköauton kiinnostavuudesta. Nykyaika on torpannut todellisuuden monessa kohdassa: pienikokoisessa mittaristossa on vain vähän muokkausmahdollisuuksia, miltei kaikki toiminnot on keskitetty kosketusnäyttöön, pyöreät nupit on korvattu hipaisuliukusäätimillä, oikopolkuina toimivia apunappuloita on vähemmän kuin Passatissa ja automaatti-ilmastointiakin hallinnoidaan pääasiallisesti näytön kautta. Harmillisinta on se, että eräät näytön kuvakkeet toimivat viiveellä ja vaativat katseen siirtämisen tiestä. Kun vielä ratin liukusäätimet ovat vaikeakäyttöiset, kokonaisuus ei ainakaan paranna liikenneturvallisuutta. Se, että valikoiden rakenne on lopulta varsin samankaltainen Passatin kanssa, ei paljon lohduta. Sähkövoimalinja ansaitsisi parempaakin Niinpä vertailun päätyttyä, kun autojen kaikki ominaisuudet summattiin yhteen, testiryhmän valtasi melkoinen yksimielisyys: täydellinen paketti saataisiin yhdistämällä nämä kaksi autoa. Jäämme siis odottelemaan Passat Variantin tapaista sähköfarkkua – tai ainakin ID.4:ää varustettuna selkeämmällä käyttöliittymällä. Täydellinen parivertailu mittauksineen ja kustannuslaskelmineen on luettavissa Moottorin numerosta 12/2022. Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Tuomas Rajala Mittaukset: Test Finland Oy / Juuso Kallioinen ja Pasi Piironen Lue lisää Kaikki artikkelit 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 14.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-EQ EQS päivittyi – keulassa on nyt enemmän S-sarjaa 13.4.2024 Ajoneuvot Tässä on uudistunut Audi S3 – reseptissä mukana aiempaa enemmän ÄRRÄSSÄÄ 12.4.2024 Ajoneuvot Alfa Romeo Milano on melko pieni auto mutta kiistatta jättimäinen uutuus 10.4.2024 Ajoneuvot Koeajo: Peugeot e-Partner XL eTrek – korkealta, muttei kovaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 20.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Opel Calibra Turbo ja aikamatka ysärille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?