6.5.2014

Koeajo: Peugeot 308

Muunneltavuus ja tilat ovat avainasemassa, kun Peugeot 308:n farmarimalli saapuu Suomeen elokuussa. Hyvää: moottorin vääntö, reilut tilat, polttoaineenkulutuksen väheneminen. Huonoa: näkyvyys takaviistoon.

Vuoden Autoksi valitun Peugeot 308:n farmarimalli on teroittanut kyntensä ja on valmiina valtaamaan ison palan suomalaisistakin perhefarmareiden markkinoista. Farmarimallin merkitys tässä kokoluokassa on iso.

Edeltäjän myynnistä 70 prosenttia oli farmareita, mikä vastaa tilannetta koko kokoluokassa. Kysymyksessä on siis Peugeotille todella tärkeä uutuus.

Tätä kirjoitettaessa farmarin hinta ei vielä ole tiedossa, mutta hinnat julkaistaan ja ennakkomyynti alkaa samaan aikaan kuin tämä Moottori ilmestyy.

Farmarin hintojen ennakoidaan asettuvan hiukan vastaavan hatchback-mallin hintoja korkeammalle.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Tilojen kärkeä

Matkustamon tilat, erityisesti takamatkustajien tila ja tietenkin tavaratila ovat farmariautolle tärkeitä mittareita asiakkaan silmissä.

Tavaratilaa löytyy tavaratilan välipohjan alla oleva tila mukaan lukien 610 litraa, kun takaistuimet ovat käytössä. Jos takaistuimien selkänojat kaadetaan, saadaan tasalattiaista tavaratilaa enimmillään 1 775 litraa.

Näillä mitoilla Peugeot 308 SW häviää vielä Honda Civic Tourerille, mutta jättää taakseen muun muassa Škoda Octavian ja Volkswagen Golfin ja Passatin farmariversioiden tavaratilat.

Tavaratilan lattiaan kiinnitetyt kiskot mahdollistavat monenlaisten tavaroiden kiinnityksen, kun kiinnityspisteen paikan voi kiskon ansiosta valita.

Isot tilat on saavutettu muunneltavalla perusrakenteella. Farmari käyttää alustanaan samaa EMP2-perusrakennetta kuin viime syksynä esitelty hatchback.

Perusrakenne mahdollistaa erilaiset pituudet ja niinpä farmarin akseliväli onkin tehtaan sanoin ’kaksi pykälää’ eli 11 senttiä hatchbackia pidempi.

Pidentynyt akseliväli on hyödynnetty takajalkatilan ja tavaratilan käyttöön.

Bensiinimoottori yllättää

Ehdottomasti kiinnostavin tuttavuus uutuusmallin lehdistöesittelyssä oli kuitenkin 1,2-litrainen turboahdettu kolmisylinterinen Pure Tech130 -bensiinimoottori.

Bensiini- ja dieselmoottorin selvin ero tulee yleensä esiin väännössä.

Moni pitää dieselmoottorin ajettavuudesta juuri siksi, että se jaksaa vääntää mukavasti jo alhaisilta kierroksilta alkaen.

Nyt Peugeot 308 SW:n tarjolle tuoma bensiinimoottori varmistaa, että väännön puute ei ole enää syy valita dieselmoottoria. Tehoa on tarjolla 96 kW (130 hv) ja vääntöä parhaimmillaan 230 newtonmetriä käyntinopeudella 1 750 r/min.

Maukkaaksi ajamisen tekee nimenomaan se, että 95 prosenttia väännöstä on käytettävissä 1 500–3 500 r/min kierrosalueella.

Vaihteistona koeajetussa mallissa oli kuusivaihteinen manuaali, mutta elokuusta alkaen Suomeen saadaan sen rinnalla myös kuusivaihteinen automaatti.

Manuaalivaihteisto toimi tässä kokonaisuudessa sulavasti ja selkeästi, joten valinta manuaalin ja automaatin välillä on lähinnä makuasia.

Polttoaineenkulutusta Peugeot on oman ilmoituksensa mukaan saanut pihistettyä peräti viidenneksellä. Virallinen keskikulutus jää viiteen litraan, mutta tällä moottorilla on myös tehty uusi kulutusennätys.

Samalla moottorilla varustetulla Peugeot 308 HB-mallilla ajettiin yhdellä tankillisella polttoainetta 1 810 km eli keskikulutus sadalla kilometrillä saatiin puristettua 2,85 litraan. Se on keskikokoisten bensiinikäyttöisten perheautojen ennätys.

Kun tämän kokoluokan autoissa bensiinimoottoristen osuus myynnistä on noin 60 prosenttia, on helppo ennustaa, että Peugeot 308 SW rynnistää myyntitilastoissa jatkossa nimenomaan tämän kolmisylinterisen moottorin voimin.

Saattaa olla jopa niin, että jokunen dieselmoottorista vaihtoehtoa harkitseva päätyykin valitsemaan tämän moottorin – niin lähelle dieselin vääntävyyttä se pääsee.

Rengasyhteistyötä

Moottoreihin voidaan yhdistää ultramatalan vierintävastuksen renkaita, jotka on kehitetty yhdessä Michelinin kanssa. Näiden renkaiden ansiosta co2-päästöjä on pystytty alentamaan tehtaan ilmoituksen mukaan keskimäärin 3 grammaa kilometrillä.

Jarrutusmatkan luvataan lyhenevän märällä tienpinnalla ja kestävyyden pitäisi olla samaa luokkaa kuin standardirenkaiden. Tällaisia renkaita on tarjolla kolmasosaan uusista 308 SW-malleista.

Oheisessa tekniikkataulukossa on kerrottu koeajetun 1,2-litraisen bensiinimoottorin tiedot standardirengastuksella. Jos alla olisi ultramatalan vierintävastuksen renkaat, yhdistetty kulutus on tehtaan ilmoittamana 4,7 l/100 km, kun se standardirenkailla on 5 litraa.

Vastaavasti hiilidioksidipäästöt olisivat 109 g/km standardirengastuksella ilmoitetun 115 g/km sijasta.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Aluksi kolme moottoria

Alkusyksyn lanseerauksessa tarjolla on yhteensä kolme moottoria: yksi diesel ja kaksi bensiinikäyttöistä. Pure Tech130:n rinnalla on hiukan pienempi Pure Tech110 ja dieselinä kaksilitrainen BlueHDI 150.

Dieselin ja Pure Tech 130:n saa sekä manuaali- että automaattivaihteisena, pienemmän bensiinimoottorin yhteydessä on saatavilla vain manuaalivaihteisto.

Joulukuussa dieselmallisto laajenee 1,6-litraisilla BlueHDI 100- ja 120-malleilla.

Teksti: Eila Parviainen Kuvat: Eila Parviainen ja

Peugeot 308 SW 1.2 THP 130

Hinta

Ei tiedossa

Moottori

1 199 cm³, 3-sylinterinen, turrboahdettu 130 Pure tech-bensiinimoottori, 6-vaihteinen manuaalivaihteisto.

Teho

96 kW (130 hv), 5500 r/min

Vääntö

230 Nm (1750 r/min)

Vääntö

230 Nm (1750 r/min)

Kiihtyvyys 0–100 km/h

10,6 s

Huippunopeus

199 km/h

Kulutus l/ 100 km

6,2 (kaup.) / 4,3 (maant.) / NEDC-kulutus 5,0 (yhd.) (l/km)

CO2-päästöt

115 g/km

Mitat

pituus 4585 mm, leveys 1804 mm, korkeus 1471 mm, akseliväli 2730 mm
Tavaratila: 610 l
Omamassa: 1190 kg

Euro NCAP

5 tähteä

Matkanjatkamispalvelu

11 vuotta

Takuu

3 vuotta / 100 000 km

Luetuimmat