14.10.2014 Ajoneuvot Koeajo: Peugeot 308 SW Madallettu konepelti on aerodynaamisesti edullinen. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uusi kolmisylinterinen voimanlähde on ruudikas tuttavuus. Hyvää: moottorin kyvyt, kulutus, tavaratila. Huonoa: pieni ratti (ajoasento), kosketusnäyttö-keskeisyys. Jos koeajo tehtäisiin sokkotestinä, voisi kokenutkin ratinkääntäjä yllättyä, kun koeajon jälkeen saisi tietää, että moottorissa on vain kolme sylinteriä ja se on tilavuudeltaan vain 1,2-litrainen. Peugeot 308 SW:n konepellin alla jyllää miellyttävä tuttavuus. Uusi PureTech-bensiinimoottori on ruudikas ja nöyrästi vääntävä voimanlähde. Luvattu keskikulutus on kykyihin nähden maltillinen 4,7 litraa sadalla kilometrillä. Säyseä-ääninen, mutta kiihdytysten lievän herättelyvaiheen jälkeen aivan riittävän ärhäkkä. Kuusilovisella manuaalivaihteistolla varustetulla autolla ei jää jalkoihin, van se kiihtyy kohtuukerkeästi myös moottoritietarpeisiin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Tehokas laihdutuskuuri Alustassa on käytetty suurlujuusteräksiä, komposiittimateriaaleja ja alumiinia, näiden materiaalien osuuden noustessa 76 prosenttiin aiemman 18 prosentin asemesta. Paino on keventynyt kunnioitettavat 140 kiloa sitten edeltäjämallin. Valmistajansa mukaan Peugeot 308 on farmarina kokoluokkansa kevein, omapainoa on 1 265 kiloa. Pieni ratti, iso näyttö Ajoasennon löytäminen on hieman konstikasta, sillä mittaristo tulisi nähdä pienikehäisen ohjausyörän ylitse. Ainakin omaan makuun tuntuu siltä, että ratti saisi olla ylempänä, muta sillon se syö mitatriston alaosan näkökentästä. Pienikokoiseen rattiin tottuminen vie sekin aikansa, eikä luonistu kaikilta kenties koskaan. Keskikonsoli on muotoiltu minimalistisesti ja kytkimistä vapaaksi, kiitos peräti 9,7-tuumaisen kosketusnäytön. Moni toiminto säätyy näytöllä. Toisaalta usea ajon aikana säädettävä perustoiminto kuten ilmastoinnin lämpötilan asettelu vaatii useamman valikkopanalluksen: tarve viilentää tai lämmittää matkustamoa ilmenee silloin, kun näytöllä on jokin muu toiminto. Kosketusnäyttö on altis häiritseville heijasteluille, ja rikostutkija saa näytöltä takuulla erottuvat sormenjäljet talteen. Farkkukansan mielee Farmari-versio ei ole lokakuussa 2013 Suomeen rantautuneen hatchbackin takaylityksellä pidennetty sisar, sillä myös akseliväliä on yli 10 senttimetriä enemmän. Se tuntuu matkustamossa, jossa on väljät oltavat myös takana istuvilla. Suomalaiset ovat farmarikansaa, kuten käy ilmi myös edeltäjämallin Pugeot 307/308:n myyntitilastoista. Seitsemän kymmenestä autosta on myyty farmarikorisena. Peugeotista voi povata menestyjää, jos valinnassa painottuu kontin koko. Peugeot 308:n 610 litraan yltää toki Škoda Octavia Combi ja ohi menee Honda Civic Tourer 624 litralla, mutta taakse jäävät litrataistossa niin Volkswagenit Golf Variant (605 litraa) ja Passat (603), Volvo V70 (575), Škoda Rapid Liftback (550), Ford Mondeo STW (549), Toyota Avensis Wagon (543) ja Opel Insignia Sports Tourer (540). Täytyy tosin muistaa, etteivät eri autonvalmistajien ilmoittamat litrat välttämättä aina ole käden käänteessä käytettävissä. Peugeotillakin litroista 54 sijaitsee hankalasti eri lokeroissa tavaratilan välipohjan alla. Tavaratila on kuitenkin muodoltaan selkeä. Lattiassa on jämäkät ja helppokäyttöiset koukut kiskoilla tavaroiden paikoilleen suitsimiseksi. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kimppu turvavarusteita Allure-varustelutaso tuo mukanaan nipun turvavarusteita. Etäisyysvaroitin mittaa välimatkaa edellä ajavaan autoon, ja toimii 70–150 kilometrin tuntinopeuksissa. Järkiturvavaruste on myös mukautuva vakionopeudensäädin, joka tarvittaessa hidastaa moottorijarrutuksella edellä ajavan vauhtimuutosten mukaisesti. Törmysvaroitin taasen havahduttaa kuljettajan mittariston syttyvällä symbolilla ja äänimerkillä. Hätäjarrutus jarruttaa kuljettajasta riippumatta 20 kilometrin tuntinopeuteen saakka, mikäli järjestelmä havaitsee uhkaavan törmäyksen. Teksti: Marko Jokela Kuvat: Jari Saarentaus Peugeot 308 SW PureTech 130 Allure Hinta alkaen 26 926 € Ajoneuvovero 92 €/ v Moottori 1 199 cm³, bensiinimoottori, 3 sylinteriä, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 96 kW (130 hv), 5500 r/min Vääntö 230 Nm (1750 r/min) Vääntö 230 Nm (1750 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,0 s Huippunopeus 205 km/h Kulutus l/ 100 km 5,9 (kaup.) / 4,0 (maant.) / NEDC-kulutus 4,7 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 109 g/km Mitat pituus 4585 mm, leveys 1863 mm, korkeus 1472 mm, akseliväli 2730 mm Tavaratila: 610 l Omamassa: 1265 kg Euro NCAP 5 tähteä Matkanjatkamispalvelu 3 vuotta / huollosta huoltoon Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 17.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE Coupé – kun osakesalkku pullistelee 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 15.4.2024 Koeajo Koeajo: Fiat e-Ducato – houkutteleva vaihtoehto 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 18.4.2024 Moottoripyörät "Jotain suurta tulossa" - BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?