8.2.2019

Pidempi ja matalampi – Mercedes-Benzin B-sarjalainen Suomeen

Mercedes-Benz B-sarja

Miellyttävän tuttavuuden saa varusteltua erittäin monipuolisesti – jos lompakko kestää.

Odotettu Mercedes-Benzin B-sarjalainen on Suomessa ja lyhykäisesti myös jo koeajettavissa.

Kun uuteen automalliin liitetään sana urheilullinen, luodaan sillä nuorekasta ja katu-uskottavaa imagoa – olipa konepellin alla minkä tehoinen moottori tahansa tai olipa auto muotoilultaan sutjakkaampi tai kulmikkaampi.

Urheilullinen monikäyttöauto on taas markkinoinnillinen nimihirviö, jonka maahantuoja liittää kiinteäksi osaksi uutta B-sarjalaista. Tulokkaan yhteydessä ei mielellään puhuta tila-autosta, joka B-sarjalainen toki on esimerkiksi arkiautoa tarvitsevan perheen kannalta.

Tila-auto-sanan karsastus on turhaa kainostelua. Ei tila-auto nosta mieleen vain epätoivottavia mielleyhtymiä kuten tylsä ja tavanomainen. Kainostelu sikseen, etenkin kun uudella B-sarjalaisella ei ole mitään hävettävää, houkutellaanpa sillä nuorempaa tai varttuneempaa ostajakuntaa.

Erittäin lyhyen ensituntuma-ajon perusteella auto on varsin miellyttävä tuttavuus. Tarkemman koeajon aika on hieman tuonnempana. Sitä odotellessa voit lukea auton ulkomaan koeajon täältä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Hyökkäävämpi ja kookkaampi

Auto on kasvanut hitusen pituutta: mittaa on 4 419 millimetriä. Ja 2 729 millin akselivälissä on kasvua 30 millin verran. Auto on hieman eli 40 milliä edeltäjäänsä matalampi. Uuden B-sarjalaisen muodot ovat edellismallia suoraviivaisemmat ilman kyljen pokkauksia. Matalampi keula tuo ulkonäköön hyökkäävyyttä.

Kuljettaja istuu hieman korkeammalla kuin edellisessä B-sarjalaisessa. Hartiatila on kasvanut sitten edellismallin, samoin pääntilat edessä ja takana.

Takakontti suo kuljetustilaa 455–705 litraa. Vuoden 2019 puolivälistä alkaen saatavana on takaistuinratkaisu, jossa istuin liikkuu eteen ja taakse 14 senttimetriä ja selkänoja voidaan nostaa lähes pystyasentoon. Takaistuimet kaadettuna ja auto kattoon asti lastattuna litroja on tarjolla kokoluokka huomioiden peräti 1 540 litraa.

Sähkötoiminen takaluukku, joka aukeaa myös koskettamatta eli jalkaa takapuskurin alla heilauttamalla on vakiovaruste Style-varustetasolta alkaen.

Takaselkänojat kaatuvat kolmessa erillisessä osassa.

Kattava turvavarustelu

Aktiivinen ja passiivinen turvallisuus ovat B-sarjalaisen valtteja. Auton voi varustelutasojen tai lisävarusteiden mukaan räätälöidä mieleisekseen ja kuorruttaa monin mukavuutta ja turvallisuutta lisäävin varustein – jos vain kukkaro kestää.

On mukavaa, että aktiivinen jarrutusavustin risteävän liikenteen tunnistuksella ja pyöräilijän tunnistuksella on vakiovaruste. Vakiona ovat myös vireystila-avustin, aktiivinen kaistallapitoavustin, automaattinen hätäjarrutusavustin, törmäyksenesto- ja sivutuuliavustin sekä nopeusrajoitusavustin.

Puoliautomaattinen ajaminen luonnistuu lisävarusteisen Driving Assistance -varustepaketin avulla. Sen toiminta perustuu kolmiyhteyteen, jonka osaset ovat vakionopeusavustin, aktiivinen hätäjarrutusavustin ja aktiivinen kaista-avustin.

B-sarjalaisen kamera- ja tutkajärjestelmät kykenevät näkemään jopa 500 metrin etäisyydelle auton eteen, ja toimintoja täydennetään kartta- ja navigointitietojen avulla.

Tarjolla on myös tuulilasinäyttö. Ja parin sadan euron lisävarustepanostuksella auton näyttöön saa livekuvaa edestä, jonka kuvan päällä näkyvät navigoinnin nuolet ja katunumerotiedot.

Mercedes-Benz B-sarja

Oppiva, ääniohjattava ja räätälöitävä MBUX-infotainment-järjestelmä on vakiovaruste.

Itseään voi helliä monin tavoin. Sitä tarjoavat esimerkiksi räätälöitävä tunnelmavalaistus, ilmastoidut ja hierovat istuimet sekä lämmitettävä ohjauspyörä.

Kolme bensaa, kolme dieseliä

B-sarjalainen näki päivänvalon vuonna 2004. Automallia on myyty sen jälkeen 1,5 miljoonaa maailmanlaajuisesti. Vuonna 2011 automalli uudistui, ja nyt tulevana viikonvaihteessa on kolmannen sukupolven lanseerauksen aika.

Viikonvaihteessa autokansalle esiteltävästä uutuudesta tulee aluksi tarjolle seuraavat kuusi voimalinjavaihtoehtoa.

Bensiinimoottoriset B 180 (136 hv, 200 Nm), 7G-DCT-vaihteistolla (päästöt 139–145 g/km), B 200 (163 hv, 250 Nm), 7G-DCT-vaihteistolla (päästöt 143–144 g/km) sekä väkevä B 250 (165 hv, 350 Nm), 7G-DCT-vaihteistolla (päästöt 172 g/km).

Dieselvaihtoehdot ovat B 180 d (116 hv, 260 Nm), 7G-DCT-vaihteistolla (päästöt 120–126 g/km), B 200 d (150 hv 320 Nm), 8G-DCT-vaihteistolla (päästöt 134 g/km) sekä B 220 d (190 hv, 400 Nm), 8G-DCT-vaihteistolla (päästöt 134–136 g/km)

Mersun uuden B-sarjalaisen hinnat alkavat 36 369 eurosta (180 d A Launch Edition Style). Toista äärtä hinnastossa edustaa 53 615 euron 250 4Matic A Business AMG.

Teksti ja kuvat: Marko Jokela

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat