14.3.2016 Ajoneuvot Pitoa ja rattitaitoa – vauhtisokea löytää itsensä penkasta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Subaru WRX STI – vahva elämys jääradalla. Liukkaalla kelillä etu- tai takavetoinen auto on pulassa. Haastavissa talvisissa ajo-olosuhteissa nelivetoinen auto on kaksivetoista sitkaampi puskija, etenijä isolla eellä – onpa nelivetoisuus ratkaistu millä tekniikalla tahansa ja minkä automerkin alla tahansa. Nykyautojen kehittynyt luistonesto, ajonvakautus ja tasauspyörästön lukitusjärjestelmät auttavat kuljettajaa kitkemällä ratin takana istuvan ihmisen ajovirheet mahdollisimman pitkälle. Hidastuvuuden yhtälön osasia ovat auton alustan ja jarrujen toimivuus, auton massa ja renkaiden pito. Nelivetoisella ajava voi tuudittautua vaaralliseen harhaluuloon, jonka vallassa tulee hulttiomaisesti ulosmitattua auton kyvyt. Nelivetoisen ylivertainen liikkeellelähtökyky liukkaalla ei tarkoita yhtäläistä ylivertaisuutta pysähtymiskyvyissä. Nelivetoisen auton hidastuvuus on samojen luonnonlakien armoilla kuin etu- tai takavetoisenkin auton hidastuvuus. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Isommitta kolhuitta Mikään järjestelmä ei korjaa karkeita ajovirheitä kuten liian suurta tilannenopeutta. Kehittyneimmälläkin nelivetoisella voi löytää itsensä pöpeliköstä: kun pito loppuu, se loppuu ja matka jatkuu tangentin suuntaan. Tämä tuli koettua Subarun talviajotapahtumassa Norjan Dagalissa, jossa oli koeajettavissa koko Subaru-katras, myös lievästi uudistuneet XV ja Forester. Omia rajoja saattoi koetella järven jäällä, maastossa ja kapeilla metsäteillä. Subarut etenivät vakuuttavasti liukkaalla ja lumipöperössä, mutta tulivat ne rajatkin toki vastaan – vuoroin rattitaidon, vuoroin pidon puolesta. Väkevä ja hauska Hauskin, väkevin ja vakain ajettava oli rallipoluiltakin tuttu WRX STI. Voimaa riittää, mutta se valjastuu käyttöön sivistyneesti. Auto kulki jääradalla ennakoitavasti eturenkaiden näyttämään suuntaan. Matalan painopisteen tuntee ratin takana vakaana etenemisenä. Ohjaustuntuma on jämäkkä ja käsivaihteisto täsmällinen. Kitkaympyrässä tulee ajettua ehkä kierros siten kuin toivoisi, mutta sitten tulee ahnehdittua liikaa, auto alkaa sortaa optimaaliselta ajolinjalta ja penkka pölisee: vanteet, rengaskotelot ja keulan koloset ovat ajon jäljiltä täynnään kevyttä pakkaslunta. Penkkaan tupsahtamisista ei jää isoja kolhuja sieluun tai autoihin. Voima jakaantuu tasan Subaruissa moottori ja voimansiirto ovat suorassa linjassa toisiinsa nähden. Valmistajan mukaan voimalinjaratkaisun etuna on, että symmetrinen voimansiirto antaa äkillisissä ajotilanteissa vakautta, ketteryyttä ja pitoa. Ja se puolesta auttaa kuljettajaa pitämään auton hallinnassa. Manuaalivaihteisissa Subaruissa voima jakaantuu tasan etu- ja taka-akselille. Portaattoman Lineartronic-automaattivaihteiston yhteydessä voimanjako on perustilassa 60 eteen ja 40 taakse. Jos ajossa tilanne muuttuu eli pito eri renkaiden alla vaihtelee, muuttuu voimanjako portaattomasti kohti 50:50-tilannetta. Poikkeus vahvistaa säännön. WRX STI:ssä on säädettävä keskitasauspyörästön voimanjako, jonka perusasetuksessa voimaa jaetaan eteen ja taakse suhteessa 41:59. https://youtu.be/OkBJ96G7dgY Teksti: Marko Jokela Kuvat: Marko Jokela ja valmistaja Video: valmistaja Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 14.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-EQ EQS päivittyi – keulassa on nyt enemmän S-sarjaa 13.4.2024 Ajoneuvot Tässä on uudistunut Audi S3 – reseptissä mukana aiempaa enemmän ÄRRÄSSÄÄ 12.4.2024 Ajoneuvot Alfa Romeo Milano on melko pieni auto mutta kiistatta jättimäinen uutuus 10.4.2024 Ajoneuvot Koeajo: Peugeot e-Partner XL eTrek – korkealta, muttei kovaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 20.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Opel Calibra Turbo ja aikamatka ysärille 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?