10.5.2019

Porsche 911 Speedster: nostalgiaa, edellistä sukupolvea ja jestas mikä moottori

Porsche 911 Speedster

Porsche Speedster on kuin avokattoinen GT3 – parannettuna.

Ei takerruta nyt siihen, että uusi Porsche 911 Speedster ei perustu uuteen 992-sukupolveen, vaan väistyvään 991:een. Unohdetaan sekin, että tästä 911-pohjaisesta autosta saa Saksassakin maksaa absurdit 269 274 euroa.

Kyse on 911 R:n ja 911 GT3:n oppien mukaan rakennetusta avonaisesta 911:sta, jota on vieläpä hieman paranneltu.

Porsche 911 Speedster

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

R:n osia, osia GT3:sta

Hiilikuituinen konepelti ja etulokasuojat ovat suoraan 911 R:stä. Etupuskuri on GT3:sta, mutta lippa on Speedsterin oma. Takapuskuri ja perän aerodynamiikka taas lainataan siivettömästä GT3 Touringista.

Kaksipaikkaiseksi kutistuneen ohjaaamon takaa löytää uuden kevytrakenteisen katon ja sitä suojaavan suuren hiilikuitukatteen –  tehtaan mukaan kaikkein suurimman yksittäisen osan, jonka se on koskaan tehnyt.

Kevytrakenteisuudestaan huolimatta Porsche kertoo kangaskaton olevan täysin jokapäiväiseen käyttöön tehty – lumiharjaa tai harjapesua se tuskin kovin usein tulee näkemään, kun tuotantomääräkin jää 1948 kappaleeseen.

Nostalgialisää

Porsche 911 Speedster

Erikoismallia voi juhlistaa lisää Heritage Design Package -varustepaketilla. Saksassa sen hinta on 21 634 euroa, ja rahalla saa 1950–1960 -lukuja henkivää tyyliä. Kultaiset Speedster-tekstit, musta tai konjakin värinen nahkasisusta ja keulan maalaustehosteet saavat lisätukea pyöreistä kilpanumeroista.

Läppärungot!

Sitten pääasiaan. 911 Speedster luottaa GT3 4.0:n ahtamattomaan bokserimoottoriin ja kuusivaihteiseen manuaaliin. Aivan muokkaamattomana yhtä aikakauden upeimmista voimapaketeista ei autoon ole laitettu: kiristyneet päästömääräykset ovat vaatineet pakopuolelle hiukkassuodattimia, mutta vastapainoksi imupuolta on parannettu vaihtamalla perinteinen imusarja läppärunkoihin, eli sylinterikohtaisiin kaasuläppiin. Lopputuloksena syntyy 510 hevosvoimaa, 470 newtonmetriä ja 9000 kierrosta minuutissa. Avartunut imupuoli tarjonnee myös melkoisen äänimaailman.

Alustaltaan Porsche 911 Speedster mukailee 911 GT3:sta ja 911 R:ää: mukana ovat muun muassa hiilikuitujarrut, nelipyöräohjaus ja mekaaninen lukkoperä.

Teksti Lauri Ahtiainen, lähde ja kuvat Porsche

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat