3.11.2017 Ajoneuvot Porsche 911:n pelastaja Peter Schutz on poissa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Porschen vaikeiden vuosien pääjohtaja Peter W. Schutz johti hapuilevan saksalaismerkin nykyiselle tielleen. Vuosina 1981–1987 Porschen pääjohtajana toiminut Peter W. Schutz on kuollut 87 vuoden iässä. Yhtiö kertoi suruviestissä olevansa Schutzille kiitollinen paitsi aikoinaan lopetettavaksi tuomitun 911:n pelastamisesta, mutta myös 911 Cabrioletin ja 959:n kaltaisista innovaatioista. 911 Carrera S Cabriolet mallia 1983. Vuonna 1980 ensimmäisen kerran historiassaan tappiota tehnyt Porsche oli kriisissä. Porsche 911 oli johtokunnan mielestä vanhanaikainen tuote ja liian kallis valmistaa. Jälleenmyyjien mukaan auto oli huonosti viimeistelty ja turhan kalliiksi hinnoiteltu. Tässä tilanteessa Peter Schutz saapui taloon toimitusjohtajaksi Ferry Porschen henkilökohtaisella kutsulla, vaikka saksalaislähtöinen amerikkalaismies ei ollut eläessään edes istunut 911:ssä. Schutz kuitenkin sai nopeasti käännettyä Porschen laskusuhdanteen uuteen nousuun, sillä jo 1985 yhtiön vuotuinen myyntimäärä oli jo lähes tuplaantunut verrattuna vuoteen 1981. Schutzin ideoihin kuului muun muassa 911 Cabriolet -avomalli, joka avasi ovet menestykseen Yhdysvaltain markkinoilla. Hän kehitti myös 944-mallistoa ja visioi, että Le Mans -kilpailumenestys on yhtiölle avainasemassa. Le Mansissa vuonna 1981 vasemmalta alkaen: Ferry Porsche, Manfred Jantke, Peter W. Schutz, Norbert Wagner ja Wolfgang Porsche. – Päätimme, että teknologia on yhtiön ytimessä ja huipputason suorituskyky on lähestymistapa kuljetusalalle. Eläisimme tai kuolisimme sen mukaan, Schutz kommentoi Le Mans -kilpailumenestystä. – He olivat voittajia ja he yrittivät käyttäytyä häviäjien tavoin, hän kommentoi yhtiön tilaa ruoriin astuessaan. Porsche 959 oli saksalaisvalmistajan ensimmäinen kurkotus superautojen maailmaan. Merkittävin Schutzin aikana esitelty uusi malli oli kuitenkin vuonna 1985 paljastettu Porsche 959, jonka tekninen edistyksellisyys hämmästyttää vielä tänäkin päivänä. Huipputeknisen lippulaivan valtavan kallis kehitystyö yhdessä heikkenevän dollarin kanssa tarkoitti myös, että Schutzin kannatti eläköityä vuoden 1987 lopussa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy 911:n pelastaja Tärkein Schutzin teoista oli kuitenkin jo aiemmin lopetettavaksi päätetyn 911-malliston pelastaminen. Päätös 911:n lopettamisesta oli aiheuttanut moraalin notkahtamisen jo tehtaan työntekijöiden keskuudessa, mutta he eivät uskaltaneet haastaa johtokunnan päätöstä. Schutz kuitenkin asettui jo tehtyä päätöstä vastaan – vasta kolmannella työviikollaan. Schutz itse kuvaili tapausta Road & Track -lehteen kirjoittamassaan muistelmajutussa siten, että hän meni keskustelemaan pääinsinööri Helmuth Bottin kanssa tulevien mallien suunnitelmista. Bottin toimiston seinällä oli kaavio mallikohtaisesta kehityksestä Porschen silloiselle mallistolle, joka käsitti 911:n lisäksi 928:n ja 944:n. 928 ja 944 olisivat kaavion mukaan jatkaneet tasaista kehittymistään, mutta 911:n tuotantomäärä lakkasi vuoden 1981 kohdalla. Schutz otti Bottin pöydältä kynän ja jatkoi 911:n tuotantoviivaa koko kaavion halki, pitkin seinää ja vielä ovenkin ulkopuolelle. Tämän auton piti jo jäädä tulematta: vuosimallin 1982 911 Carrera S Coupé. – Ymmärrämmekö me toisiamme? oli Schutzin kysymys, johon Bott vastasi nyökkäämällä virnistäen. Schutz perusteli päätöstään sillä, että vaikeana pidetty 911 oli hänen mukaansa ainut auto, joka pisti kuljettajalle kampoihin ja palkitsi osaavan ajajan. Se taas tarkoitti, että autossa oli luonnetta, markkinavaltti, josta ei kannattanut luopua. Peter W. Schutz 1930–2017. Eläkepäivilläänkin aktiivisena Porsche-harrastajana tunnettua Schutzia jäivät kaipaamaan vaimo ja kolme lasta. Lähde: Porsche, Road & Track Kuvat: Porsche Lue lisää Kaikki artikkelit 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 14.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-EQ EQS päivittyi – keulassa on nyt enemmän S-sarjaa 13.4.2024 Ajoneuvot Tässä on uudistunut Audi S3 – reseptissä mukana aiempaa enemmän ÄRRÄSSÄÄ Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 18.4.2024 Moottoripyörät "Jotain suurta tulossa" - BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?