8.5.2017

Ranskan vaalitulos positiivinen myös autovalmistajien kannalta

Ranskan vaalitulos positiivinen myös autovalmistajien kannalta

Ranskan eilinen vaalitulos on otettu positiivisesti vastaan myös autoteollisuudessa.

Ranskan eilinen presidentinvaali heijastuu luontaisesti myös maan kattavaan autoteollisuuteen. Emmanuel Macronin nousu maan johtoon nähdään PSA-ryhmän ja Renaultin kannalta potentiaalisesti positiivisena, sillä Macronin ajama uudistuspolitiikka pyrkii antamaan työnantajille verohelpotuksia ja lisää valtaa työsuhteiden osalta.

Macronin tärkein kilpakumppani Marine Le Pen ajoi Ranskan irtautumista Euroopan unionista, mikä olisi tiennyt myös tullimaksujen nousua. Le Penin näkemyksen mukaan eristäytymällä Ranska olisi parhaiten voinut suojella omia työpaikkojaan, tämän kiitellessä tammikuussa Donald Trumpin pyrkimystä eristää Yhdysvallat Meksikosta.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Tunnettu muuttuja

Macron ajoi läpi ensimmäisiä vastaavia uudistuksia jo ollessaan valtiovarainministerinä väistyvän presidentti Hollanden alaisuudessa. Ranskan vahvat ammattiliitot vastustivat uudistuksia suuresti, kun taas vapaiden markkinoiden kannattavat huomauttivat, että uudistukset eivät olleet tarpeeksi suuria. Nyt esimerkiksi PSA:n pääjohtaja Carlos Tavares toivoo tulevalta presidentiltä lisää työkaluja työvoiman tehokkuuden parantamiseen, erityisesti ranskalaisen autokonsernin integroidessa hiljattain ostetun Opelin toimintaansa.

Analyytikot näkevät, että Macronin menestymisen kannalta hänen pitäisi pystyä jatkamaan shokkivoitolla myös kesäkuun parlamenttivaaleissa, jotta uudistukset eivät jumiutuisi vuosikausien keskusteluun. Samalla hänen täytyy olla tarkkana autoalan vahvojen ammattiliittojen kanssa. Parasta olisikin, jos Saksan tapaan keskustelut saisivat myös ammattiliitot mukaan joustavuustalkoisiin.

Ranskan vaalitulos positiivinen myös autovalmistajien kannalta

– Ranskalla on vahva, mutta keskittynyt teollisuus joillain sektoreilla, eivätkä he ole täysin pystyneet hyödyntämään sen vahvuuksia. Työlait ja voimakas verotaakka ovat kaksi ydinasiaa, jotka hidastavat Ranskan teollisuutta, kommentoi Brysselissä sijaitsevan Center for European Policy Studiesin johtaja Daniel Gros.

Vähemmän valtionomistusta – vaiko sittenkään

Macronin johdolla Ranskan valtio pyrkii todennäköisesti vähentämään omistuksiaan PSA:sta ja Renaultista.
– Näemme kaikki valtionomistusten myynnit positiivisena Renaultin osalta, sillä se poistaa esteitä olla entistä tehokkaampi ja tasapainoisempi Nissanin kanssa, linjasi Evercore ISI:n analyytikko Arndt Ellinghorst.

Macron on jo ehdottanut PSA-osuuden myymistä, mutta ei ole vielä varmaa toteutuuko suunnitelma siltikään.

– Hän on yritysten puolella, mutta hänellä näkemys, joka on hyvin yleinen Ranskassa, että valtio on jonkin sortin strategisti. Tämä on viimeinen alue, jossa ranskalaiset poliitikot voivat ohjailla suoraan taloutta, eivätkä he aio päästää irti. Tässä tapauksessa hän tuntee nämä yhtiöt hyvin, joten hän halunnee puuttua asioihin, analysoi tutkija Sebastien Laye pariisilaisesta ajatushautomo Thomas Moresta.

Saksan autovalmistajien liitto VDA toivotti Macronin tervetulleeksi, toivoen tiiviimpää yhteistyötä maiden valmistajien kesken.
– Tiedämme keskusteluistamme [Macronin kanssa], että hän ymmärtää Euroopan teollisuuden haasteita, erityisesti autoteollisuuden osalta, kommentoi VDA:n puheenjohtaja Matthis Wissmann.

Lähde: Automotive News Kuvat: valmistajat

Luetuimmat