18.10.2018 Ajoneuvot Reeper Patton kuin nopeusrajoitettu auto – 60 km/h ja traktorikortti riittää Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uunituore tulokas Suomen ajoneuvomarkkinoille on Reeper Patton. Sitä saa ajaa 15-vuotiaana traktorikortilla, mutta tekniikaltaan se vastaa nopeusrajoitettua autoa. – Auton moottori, manuaalivaihteisto, teräspalkkirunko ja teräskori, kiteyttää Reeper Pattonia maahantuovan Suomen Mopoauto Oy:n Harri Nyholm lyhyesti Pattonin tärkeimmät teesit. Kun julkisuudessa on viime viikkoina kohistu mahdollisesta - ja epävarmasta - nopeusrajoitettujen autojen tulosta 15-vuotiaiden ulottuville, niin Patton on käytännössä nyt jo sellainen. Erona on lähinnä se, että traktoriksi rekisteröitynä sen vakuutusmaksut ovat edullisemmat eikä vuosikatsastuksista tarvitse huolehtia. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Jeepin ulkonäkö ja maasto-ominaisuudet Ulkonäöllisesti Patton muistuttaa lähinnä avomallista maastoautoa. Erityisesti keula, jossa on selviä vaikutteita Jeepistä. Peltikorin alla on tukeva teräspalkkirunko ja ohjaamon takana asustaa pitkittäinen nelisylinterinen rivimoottori. Moottori on Korean Chevroleteista tuttu 1100-kuutioinen nelitahtikone, jonka huipputehoksi ilmoitetaan 50 kilowattia 6000 kierroksella. Manuaalilaatikossa on neljä vaihdetta eteen sekä tietysti pakki. Vetotapa on valittavissa taka- ja nelivedon välillä. Maastoajoa varten molemmilla akseleilla on erilliset mekaanisesti kytkettävät lukot, joten etenemiskyky on hyvä. Mopoautoihin verrattuna Pattonin etuja ovat mm. rakenteiden tukevuus, henkilöauton huoltovälit ja nelisylinterisen moottorin tuoma hiljainen ääni ja värinättömyys. Ajamisen kannalta suurin ero on, että nelipykäläisen manuaalivaihteiston käyttö edellyttää kytkimen ja vaihteiden käytön hallintaa henkilöauton tapaan. Mukavuusvarusteisiin kuuluu bluetooth-vastaanotin ja kojelaudan alle sijoitettu subwoofer, joten musiikin kuuntelu älypuhelimen kautta onnistuu ilman lisähankintoja. Lokinsiipiovet tai rättikatto Vakiovarusteisena Patton on avomalli, jonka ohjaamon yllä kulkee turvakaari. Kunnollinen tuulilasi pyyhkijöineen kuuluu varustukseen. Vakiona mukaan tulee rättikatto. Lisähintaan saatava kova katto puolestaan pitää sisällään lokinsiipiovet. Katon ostajalle tarjolla on myös kunnollinen lämmityslaite lisähintaan. Jos ajetaan pelkästään tiellä, kannattaa hankkia normaalikuvioidut auton renkaat, jolloin ohjaus muuttuu tarkemmaksi ja myös kulutuskestävyys on selvästi parempi kuin maastokuvioiduilla renkailla. Pattonia valmistava tehdas Shanghain lähellä Kiinassa ei ole mikään uusi yritys, vaan se valmistaa Pattonien ohella mm. sähkömopoja, aggregaatteja, raivaussahoja ja sähkötyökaluja. Patton on viime talvesta lähtien ollut mahdollista tyypittää traktoriksi, mikä tekee siitä varteenotettavan kilpailijan traktorimönkijälle tai mopoautolle maksinopeuden ollessa 60 kilometriä tunnissa. Koska varustukseen kuuluu ABS-jarrut, on Pattonista mahdollista saada myös 80 kilometrin tuntinopeuden versio. Se edellyttää kuitenkin autokorttia kuljettajalta. Ensimmäinen Reeper Pattonin esittelykappale on jo Suomessa ja ensimmäinen varsinainen myyntierä on tulossa maahan ensi viikolla. Hinta 16 450 euroa. Teksti ja kuvat: Janne Huhtala Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 20.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Opel Calibra Turbo ja aikamatka ysärille 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku