14.1.2014 Ajoneuvot Koeajo: Renault Scénic Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Hyvin varusteltu tila-auto, jonka maavarasta on monelle perheelle iloa Suomen kehnokuntoisilla teillä. Hyvää: valoisat sisätilat, penkit, vaihteiston ja moottorin yhteistoiminta. Huonoa: kaasujalalle huonosti tilaa, muoviset levikkeet ja pyöränkaaret eivät paranna ulkonäköä. Scénic Xmod on Renaultin näkemys crossover-tila-autosta. Auto on vakaa ja valoisa kulkemaan kelirikkoisiakin teitä. Renault on ollut edelläkävijä crossover-tila-autoissa. Crossover tarkoittaa korotettua versiota perusmallista. Ensimmäinen versio Scénicin cross-overista tuli jo 13 vuotta sitten, silloin nimellä RX4. Malli ei ollut myyntimenestys, mutta nyt aika alkaa olla kypsä. Xmod eroaa perus-Scénicistä. Reilu maavara ja ulkokuoressa kookkaat muoviset kylkilistat luovat maasturimaista olemusta ja suojaavat maalipintaa. Etenemiskykyä haastavissa olosuhteissa ei ole unohdettu, vaikka auto onkin etuvetoinen. Grip control -luistonestojärjestelmästä on valittavissa pitoa optimoiva asetus mudalle, hiekalle ja lumelle. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Riittävästi puhtia Voimanlähteenä on 110 hevosvoimainen turbodiesel, jota saa kuusivaihteisena, joko manuaalivaihteisena tai kaksoiskytkinautomaattina. Scénic Xmod vaihtoi vaihteet luontevilla kierrosluvuilla ja ilman pätkimistä. Ohjauksessa tuntumaa on kohtuullisesti, vaikka sähköllä tehostettu ohjaus onkin kevyt käsitellä. Puhtia ja vääntöä turbodieselissä on vähintäänkin tarpeeksi. Auto liikkuu kuormattunakin jouhean tuntuisesti verrattuna suoritusarvoihin ja ollakseen tila-auto. Tarjolla vain viisipaikkaisena Tilat ovat tismalleen samat kuin viisipaikkaisessa perus-Scénicissä eli 470 litraa, kun penkit ovat matkustajien käytössä. Xmodia on saatavilla vain viisipaikkaisena. Korkeahkon katon ansiosta suurille esineille on tilaa penkit kaadettuina. Matkustajien iloksi sivulaseissa on paljon pinta-alaa, josta valo tulee sisään ja katse löytää ulos. Xmodin 28 485 euroa maksava hinnat alkaen-malli on 3 000 euroa vastaavaa viisipaikkaista perus-Scéniciä ja 1 500 euroa seitsenpaikkaista Grand Scéniciä kalliimpi. Xmod on halvimmillaankin Bose-varusteltu, johon kuuluu Bosen audiojärjestelmän lisäksi muun muassa alcantara-istuimet ja navigaattori. Teksti ja kuva: Santeri Petrell Renault Scénic Xmod Hinta alkaen 28 485 € Koeajetun auton hinta varusteineen 30 989 € Ajoneuvovero 105 €/ v Käyttövoimavero 422 €/ v Moottori 1 461 cm³, dieselmoottori, ahdin, 4 sylinteriä, 6v.-automaattivaihteisto, etuveto. Teho 81 kW (110 hv), 4000 r/min Vääntö 240 Nm (1750 r/min) Vääntö 240 Nm (1750 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 13,4 s Huippunopeus 180 km/h Kulutus l/ 100 km 5,4 (kaup.) / 4,3 (maant.) / NEDC-kulutus 4,7 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 124 g/km Mitat pituus 4372 mm, leveys 1845 mm, korkeus 1656 mm, akseliväli 2704 mm Tavaratila: 470 l Omamassa: 1470 kg Muu tieto Perävaunumassa jarruin 1 300 kg. Euro NCAP 5 tähteä Matkanjatkamispalvelu 4 vuotta Takuu 4 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! 21.4.2024 Koeajo Koeajo: Renault Scenic – millainen perhesähköauto tämän Vuoden Auto todella on? 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 20.4.2024 Moottoripyörät Koeajo: Triumph Daytona 660 – 2020-luvun Daytona 19.4.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän käyttötesti: Canyon Grizl:On -sähköpyörä sopii erinomaisesti kovempaan menoon! 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 22.4.2024 Moottoripyörät Tiesitkö, että amerikkalaiset Indian-moottoripyörät suunnitellaan Ruotsissa? 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 21.4.2024 Lentokoneet Ilmailu: Kaksi vakavaa vaaratilannetta tammikuussa 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?