7.5.2019 Ajoneuvot S800 – Hondalla ja Toyotalla yhteinen mallinimi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Nykyaikana ei taitaisi onnistua, että kahdella samassa maassa toimivalla automerkillä olisi samassa luokassa käytössään täsmälleen sama mallinimi. 1960-luvulla se ei ollut ongelma Hondalle eikä Toyotalle. Hondan avut maineikkaana moottoripyörävalmistajana näkyivät vahvasti sen laajentaessa tuotantoaan autojen pariin. Moottoripyörissä käytetty iskutilavuus osui sopivasti Japanissa suositun ja verohelpotuksia nauttineen Kei-autoluokan sääntöihin. Hondan ensimmäinen urheiluauto valmistui 1962 ja siinä oli vain 356-kuutioinen moottori. Litrateho oli kuitenkin huiman korkea, sillä moottorin huippukierrokset olivat lähes tuplat tavanomaisiin autonmoottoreihin verrattuna. Moottoripyöristä muistutti sekin, että ensimmäiset versiot olivat ketjuvetoisia. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Ensin avoauto, sitten coupé Nälkä kasvoi syödessä ja moottorin koko kasvoi ensin 500-, sitten 600- ja vuonna 1965 lopulta 800-kuutioiseksi. Ilmoitettu 70 hevosvoiman huipputeho saavutettiin 8000 kierroksella. Vääntölukemaksi kerrottiin 62 newtonmetriä6000 kierroksella. Nollasta sataan S800 kiihtyi 13,5 sekunnissa ja huippunopeutta luvattiin 160 kilometriä tunnissa. Avoauton ohella saataville tuli vuodesta 1965 alkaen kiinteäkattoinen coupé. Hondan urheiluautot herättivät ihastusta etenkin autotoimittajien keskuudessa, jotka arvostivat kehittynyttä tekniikkaa kuten kannen yläpuolista nokka-akselia ja jokaiselle neljälle sylinterille omaa kaasutinta. Heitä ei myöskään haitannut se, että korkealle laulava moottori edellytti ahkeraa vaihdesalkun käyttöä. Vaikka S800:n tilat jäivät ahtaaksi jo keskikokoiselle eurooppalaiskuljettajalle, tuotiin niitä muutama kappale aikanaan myös Suomeen. Kokonaisvalmistusmääräksi ilmoitetaan 11 536 kappaletta. Toyota S800 - perinteinen mutta silti edelläkävijä Toyota valmisti Publica -pikkuautoa, joka vuonna 1965 sai isomman 800-kuutioisen moottorin. Samalla siitä tehtiin myös urheiluautoversio S800. Avauskuvan Hondaan verrattuna konstruktio oli hyvin erilainen, sillä moottorina oli ilmajäähdytteinen, kaksisylinterinen ja selvästi matalaviritteisempi versio. Huipputehoksi ilmoitettiin 49 hevosvoimaa. Huippunopeudeksi luvattiin optimistisesti 156 kilometriä tunnissa, mutta samaan hengenvetoon valmistaja kehotti käyttämään maksimissaan 135 kilometrin tuntinopeutta. Perinteisestä tekniikastaan ja vaatimattomasta suorituskyvystään huolimatta Toyota S800 oli eräässä mielessä edelläkävijä. Siinä oli irrotettava katon keskiosa, jota voi kuljettaa tavarasäiliössä kun halusi ajaa katto avoinna. Vastaavan targa-rakenteen esimerkiksi Porsche otti käyttöön vasta vuotta myöhemmin. Honda S800 ja Toyota S800 olivat molemmat esillä Lahden Classic Motorshow -näyttelyssä. Teksti ja kuvat: Janne Huhtala Lue lisää Kaikki artikkelit 28.3.2024 American Car Show ACS 2024: ”nähtävänä 750 härveliä, joilla liikutaan maalla, merellä ja ilmassa” 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Ajoneuvot Supersuositun Fiat 500:n myynti loppuu Euroopassa – siksi täyssähköversiolle jouduttaneen tekemään oma polttomoottorivaihtoehtonsa 24.3.2024 Ajoneuvot Täysin uusi Infiniti QX80 lienee parasta, mitä Nissan Patrolista on koskaan tehty 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa – siksi se siirtyy historiaan 23.3.2024 Yleinen Peugeot E-5008 – seitsenpaikkaista sähköcrossoveria voisi luonnehtia houkuttelevaksi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.3.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Herra tasavallan presidentti, kuinka usein pesetätte autonne? 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 27.3.2024 Matkailu Satavuotias Fordin matkailuauto – osattiin sitä ennenkin 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 26.3.2024 Autoilu Helsingin kaupunki harkitsee bensa- ja dieselautojen käytön kieltämistä 10 vuoden päästä – ”Miten ratkaisut vaikuttaisivat sinun arkeesi?” 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 2 x VW Golf - kaksipäisen Golfin varjossa 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 20.3.2024 Uutinen Vakuutusyhtiö If myöntää taas vakuutuksia Porsche Taycan -sähköautoille ja sen sisarmalleille – kunhan tietty ehto täyttyy 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta