3.2.2023 Ajoneuvot Saatavuushaasteet vaivaavat myös moottoripyöriä – rekisteröinneissä silti viides kasvun vuosi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Moottoripyörien kokonaisrekisteröinnit kasvoivat viime vuonna 2,9 prosenttia. Moottoripyörien ensirekisteröinnit ovat kasvaneet viitenä vuonna peräkkäin. Moottoripyörien kokonaisrekisteröinnit ovat kasvaneet viitenä viimeisenä vuotena. Viime vuonna moottoripyörien ensirekisteröinnit nousivat 2,9 prosenttia edellisvuoteen nähden. Kaikkein eniten ensirekisteröinnit kasvoivat pienemmissä kuutioluokissa, jotka nousivat 12 prosenttia viime vuonna edellisvuoteen nähden. – Tarjonta pienemmissä kuutioluokissa on laajentunut viime vuosina. Osa motoristeista on vaihtanut pienempiin pyöriin, jotka ovat edullisempia ja helpompia käsitellä. Tämä kehitys on nähty esimerkiksi ikääntyvien moottoripyöräilijöiden keskuudessa, mutta myös monet uudet ja nuoret motoristit hankkivat ensimmäiseksi pyöräksi uuden pienikuutioisen pyörän, jota on mahdollista ajaa A2-kortilla, sanoo Teknisen Kaupan Liiton Moottoripyöräjaoston puheenjohtaja Jarkko Tuomisto. Isojen 756-kuutioisten ja sitä suurempien moottoripyörien kysynnässä nähtiin suurin nousu pari vuotta sitten. Vuonna 2020 rekisteröinneissä tehtiin peräti 28 prosentin harppaus, ja vuosina 2021 ja 2022 palattiin kohti normaalitasoa. – Suuremmissa pyörissä painopiste on ollut monikäyttöisissä Adventure-pyörissä, tämä trendi on jatkunut jo useamman vuoden ajan, Tuomisto kertoo. Toteutuneet rekisteröinnit eivät kerro koko totuutta alasta, sen kysynnästä ja trendeistä, sillä lähes kaikki moottoripyörävalmistajat ovat kertoneet kärsineensä edelleen autoalan tavoin saatavuushaasteita. Autoalan tapaan alkaneelle vuodelle ennustetaan parempaa ja saatavuus näyttää paremmalta sekä uusien mallien tuotannon että jälleenmyyjien varastosta löytyvien pyörien osalta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kokonaismarkkina kasvanut usean vuoden ajan Moottoripyörien kokonaismarkkina on kasvanut peräti 30 prosenttia vuodesta 2017. – Moottoripyöräilyn suosiosta kertoo se, että inflaation laukkaamisesta huolimatta uusille moottoripyörille on kysyntää. Kiinnostus kohdistuu nyt edullisempiin laitteisiin. Viime vuosien komeiden myyntilukujen myötä moottoroitujen kaksipyöräisten satulaan on löytänyt vakiintuneen harrastajajoukon lisäksi joukko uusia kuskeja, ja nähtäväksi jää, siirtyvätkö he kokemuksen karttuessa isompiin ja tehokkaampiin pyöriin, vai peräti sähköpyöriin, Jarkko Tuomisto sanoo. Verotus ei kannusta sähkömoottoripyörän hankintaa Teknisen Kaupan Liiton Moottoripyöräjaosto uskoo, että lähivuosina sähkömoottoripyörien tarjonta kasvaa valtavasti, jos kaikki edellytykset niille toteutuvat. – Näemme sähkömoottoripyörät alan seuraavana merkittävänä kehitysaskeleena. Teemme töitä, että niiden tarjonta ja kysyntä saataisiin kasvuun. Toistaiseksi aika ei ole vielä ollut kypsä. Alan tuotanto- ja materiaalikustannukset ovat olleet nousussa, ja tärkeistä komponenteista on ollut pulaa. Lisäksi mikään laki tai määräys ei toistaiseksi ohjaa valmistajia sähköpyörien suuntaan, Jarkko Tuomisto kertoo. Yksi alan sähköistymistä jarruttava voima liiton mukaan on moottoripyörien epätasa-arvoinen verotus. Moottoripyörien autoveron taso on korkea henkilöautoihin verrattuna ja erittäin korkea (2,4-kertainen) suhteessa niiden CO2-päästöihin (lähde Suomen Motoristit ry). – Verotus ei toistaiseksi kannusta sähkömoottoripyörän ostamiseen. Hankinnan yhteydessä perittävä autovero poistettiin sähköautoilta, mutta ei sähkömoottoripyöriltä. Olemme käynnistäneet edunvalvontatyön nopeuttaaksemme sähkömoottoripyörien markkinoille tuloa verotusta tasapäistämällä, Tuomisto sanoo. Alalla pulaa myös osaajista Monella toimialalla on tällä hetkellä pulaa erityisesti ammatillisen peruskoulutuksen saaneista osaajista, niin myös moottoripyöräalalla. – Erityisesti asentaja- ja huoltohenkilöstöstä on pulaa. Sähköistyminen ja lisääntyvä elektroniikka tuovat uusia vaatimuksia työtehtäviin, mutta toisaalta tarjoavat toimialalle laajat mahdollisuudet houkutella mielenkiintoisiin tehtäviin uusia osaajia , Teknisen Kaupan Liiton johtava asiantuntija Lauri Leskinen sanoo. Teknisen Kaupan Liiton Moottoripyöräjaosto aikoo tutkia eri keinoja, jotta alan yrityksiin saataisi uusia osaajia. – Tulemme selvittämään mm. teknisiin tehtäviin johtavien koulutusten sisällön ja niiden vastaavuuden tosielämän työhön, täydennyskoulutuksen tarpeita, oppilaitosyhteistyön mahdollisuuksia ja aktivoidumme edelleen eri viestintäkanavissa, Leskinen sanoo. Lähde Teknisen kaupan liitto Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 20.4.2024 Moottoripyörät Koeajo: Triumph Daytona 660 – 2020-luvun Daytona 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 18.4.2024 Moottoripyörät ”Jotain suurta tulossa” – BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?