5.6.2016 Ajoneuvot Koeajo: särmikäs tapaus – Yamaha MT-10 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Yamahan uutuus Yamaha MT-10 on poikkeuksellisen särmikäs japanilaiseksi moottoripyöräksi. Myös moottori ja ajettavuus ovat samalla tasolla muotoilun kanssa. Hyvää: moottorin parantunut alavääntö, jousitus, vaihteisto. Huonoa: herkkä kaasukahva, etujarrun suuri voimantarve. Yamahan vanha nakupyörä FZ-1 jää historiaan, kun Yamaha MT-10 -malli tulee markkinoille. Yamaha itse nimittää uutta malliaan hypernakuksi. Tekniikka perustuu viime vuonna esiteltyyn 1000-kuutioiseen R1-sporttimalliin. Runko ja takahaarukka ovat samoja, mutta jousitus on säädetty sopimaan maantienopeuksiin ja takarunko vahvistettu kestämään myös matkatavaroiden paino. Suurin muutos on moottorissa, sillä R1:n 200 ylävireistä hevosvoimaa olisivat liikaa pystyasennossa ajettavaan nakupyörään. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Teho hyötykäyttöön Moottorin teho kasvaa lineaarisesti ja vääntö on tasaista koko kierrosalueella. Näin tehon pystyy hyödyntämään täysmittaisesti suorituskykynä. Tehokarttoja on kolme, joissa on sama huipputeho mutta kaasunvaste vaihtelee. Erot karttojen välillä ovat pieniä. Luistonestossakin on kolme asentoa. Siinä säädön vaikutus on suurempi. Kolmosasento on tarkoitettu sadekelille ja kakkonen katukäyttöön. Ykkösasento sallii takarenkaan piirtää lievästi mustaa raitaa, kun mutkista avataan kaasua. Huipputehosta on niistetty 40 hevosvoimaa, kun taas ala- ja keskikierroksille on lisätty paukkuja. Poikkeuksellisen lyhyestä akselivälistä – tasan 1 400 milliä – huolimatta Yamahan eturengas nousee vain vähän asvaltista, kun kaasu käännetään pohjaan pienimmillä vaihteilla. Yhtenä syynä tähän on onnistunut painojakauma. Kampiakseli ja kiertokanget ovat painavampia, jolloin inertia on kasvanut ja samalla painopiste siirtynyt eteenpäin. Ajoasento on Yamahan muihin MT-malleihin verrattuna enemmän eteen nojaava, mikä sekin siirtää painopistettä oikeaan suuntaan. Toinen keulimista rajoittava tekijä on luistonestojärjestelmä, joka mittaa etu- ja takarenkaan pyörimisnopeuseroja. Näin se toimii samalla keulimisenestona. Pintaherkkä jousitus Suurin yllätys koskee Yamahan jousitusta. R1:n ratakireät perussäädöt on unohdettu ja MT-10:n jousitus ja vaimennus toimivat loistavasti jo kaupunkinopeuksissa. Yamaha ei ole säästellyt jousituksessa, vaan sekä esijännitykset että puristus- ja paluuvaimennukset ovat säädettävissä. Jopa erikseen hidas ja nopea puristusvaimennus. Kaasukahvan keveyteen ja vaihteiston sulavuuteen nähden etujarru vaatii paljon sormivoimaa. Ominaisuuksiin nähden Yamaha on puristanut MT-10:n hinnan todella kilpailukykyiseksi. Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Paul Barshon, Alessio Barbanti Yamaha MT-10 Hinta alkaen 18 959 € Moottori Bensiinimoottori 998 cm³, nelisylinterinen rivimoottori, nestejäähdytys, 6 vaihdetta, ketjuveto. Teho 118 kW (160 hv), 11500 r/min Vääntö 111 Nm (9000 r/min) Vääntö 111 Nm (9000 r/min) Huippunopeus 245 km/h Muu tieto Mitat: istuinkorkeus 825 mm, paino tankattuna 210 kg, akseliväli 1 400 mm, tankin tilavuus 17 litraa. Huoltoväli 10 000 km. Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Moottoripyörät Dakar-aavikkorallin harjoittelu vaatii sekä ajo- että suunnistustaitoa 22.4.2024 Moottoripyörät Tiesitkö, että amerikkalaiset Indian-moottoripyörät suunnitellaan Ruotsissa? 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! 21.4.2024 Koeajo Koeajo: Renault Scenic – millainen perhesähköauto tämän Vuoden Auto todella on? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 20.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Opel Calibra Turbo ja aikamatka ysärille 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku