2.6.2016

Koeajo: seikkailupyörien kuninkaaksi? Triumph Tiger Explorer XCA

Triumph Tiger Explorer XCA

Triumph Tiger Explorer XCA haastaa kilpailijat seikkailupyörien kuninkuudesta. Brutaalia voimaa, viimeisintä elektroniikkaa, mutta myös kokoa ja painoa niin että kuljettajalta vaaditaan kokemusta. Hyvää: Jousitus, varustetaso, moottorin luonne. Huonoa: paino ja korkeus haasteellisia pienikokoiselle kuljettajalle.

Uusi Triumph Tiger Explorer XCA haastaa vahvasti BMW R1200GS Adventuren, KTM 1290 Super Adventuren ja Ducati Multistrada 1200 Enduron isojen seikkailupyörien kisassa. Triumph tarjoaa Explorerista kaksi erilaista versiota; enemmän matkailuun suunnattu XR ja vaihtelevampiin olosuhteisiin suunnniteltu XC. Molemmista on tarjolla kolme varusteavaihtoehtoa.

Triumph Tiger Explorer XCA

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Napeilla ja automaattisesti säätyvä jousitus

Suurin uutuus tälle vuodelle on semiaktiivinen jousitus. WP:n valmistaman jousituksen vaimennukset voi säätää sekä riittävän pehmeäksi rauhalliseen ajoon, että jämäkäksi urheilulliseen menoon. Semiaktiivisuus huomioi ajotavan- ja nopeuden, ja muuttaa vaimennuksia reaaliaikaisesti tarpeen mukaan. Tämä on varuste, josta ei kerran kokeiltuaan enää halua luopua.

Triumph Tiger Explorer XCA

Kun ison seikkailupyörän varustetaso on hyvä, kilpailee se tasapäisesti ajomukavuudessa oikeiden matkapyörien kanssa. Triumphin vakionopeussäädin, penkinlämmittimet, mäkilähtöavustin ja led-sumuvalot saavat matkan tuntumaan tärkeämmältä kuin määränpää.

Triumph Tiger Explorer XCA

Lisäksi Explorerissa on tämän luokan ensimmäisenä pyöränä sähköinen tuulilasin korkeussäätö. Kun tuulilasi on ala-asennossa, niin 180-senttinen kuljettaja näkee lasin yli. Yläasennossa tuulilasi suojaa paremmin ja kuljettaja katselee sen läpi. Yläasennossakaan se ei nouse liian pystysuoraksi, joten haitallisia pyörteitä ei kuljettajan kypärään tule.

Triumph Tiger Explorer XCA

Matkalle, soralle ja poluille

Tehokkaan kolmisylinterisen moottorin voimavarat tulevat parhaiten esille mutkateillä. Isosta koosta ja suuresta painosta huolimatta Explorer taittuu mutkiin kevyesti.

Triumph Tiger Explorer XCA

Moottorin ja jousituksen ominaisuudet suorastaan yllyttävät urheilulliseen ajotyyliin. Moottori vetää isoimmallakin vaihteella puhtaasti tyhjäkäynniltä lähtien. Tehokäyrä nousee suoraviivaisesti lähes punarajalle asti.

Triumph Tiger Explorer XCA

Katukuvioiduilla renkailla selviää kohtuullisen hyvin sorateilläkin. Explorerin rengaskoko on valittu niin, että siihen saa halutessaan joko täysin katukäyttöön tarkoitetut renkaat, puhtaasti soralle ja maastoon tarkoitetut nappularenkaat tai niiden väliin mahtuvia kompromissivaihtoehtoja.

Metsäpoluille mielivältä edellytetään ajotaitoa ja kokemusta. Painavaa pyörää pitää osata käskeä napakasti, muuten kuljettajasta tulee matkustaja.

Teksti ja kuvat: Janne Huhtala

Triumph Tiger Explorer XCA

Hinta alkaen

2 520 €

Moottori

Bensiinimoottori 1 215 cm³, kolmisylinterinen rivimoottori, nestejäähdytys, 6 vaihdetta, kardaaniveto.

Teho

102 kW (139 hv), 9300 r/min

Vääntö

123 Nm (6200 r/min)

Vääntö

123 Nm (6200 r/min)

Muu tieto

Mitat: istuinkorkeus 837/857 mm, kuivapaino 258 kg, akseliväli 1 520 mm, tankin tilavuus 20 litraa. Rengaskoko edessä 110/80R19, takana 150/70R17. Huoltoväli 16 000 km.

Takuu

2 vuotta

Luetuimmat