Ajoneuvot | Uutinen | 13.2.2020

Seuraavan Minin kehitystyö lykkääntyy – syy alkaa b:llä, loppuu -xit

Brexit-peikko on jälleen pelotellut autovalmistajia epävarmuudella. Tällä kertaa BMW-ryhmä lykkää uuden peribrittiläisen Minin kehitystyötä EU-erosta johtuen.

Jaa artikkeli

Vaikka Britannia on vihdoin suorittanut eronsa Euroopan unionista, eivät kauppasopimusten yksityiskohdat ole vieläkään yhtään selkeämpiä. BMW on lykännyt seuraavan Mini-sukupolven kehitystyötä, sillä saksalaiskonserni joutuu arvioimaan pitkän kaavan kautta, että kannattaako Britanniaan ja Oxfordin tehtaaseen investoida.

UKL1-pohjalevylle rakennettu nykyinen Mini-mallisto on ollut myynnissä vuodesta 2014. Aiemmin BMW on noudattanut Minin kohdalla noin kuuden vuoden tuotantosykliä.
– Pohjalevyn elinkaarta on jatkettu. Kulusyistä ja Brexitistä johtuen, kommentoi BMW:n edustaja Maximilian Schöberl Reutersille.

Maaliskuussa 2019 BMW kertoi etsivänsä noin 12 miljardin euron säästöjä vuoteen 2022 mennessä. Osana säästökuuria saksalaisyhtiö vähentää moottori- ja vaihteistotarjontaa ja karsii autojen kehityskuluista. Reutersille puhunut Metzlerin analyytikko Jürgen Pieper arvioi, että uusi pohjalevy maksaa yli miljardi euroa ja niiden elinkaari on noin kuusi vuotta.

Britannia vai Alankomaat

Minin kohdalla uusi pohjarakenne vaatisi investointeja Brexit-epävarmuudesta kärsivään Oxfordiin sekä Alankomaiden Borniin. Ennen investointeja täytyy kuitenkin saada selvyys Britannian ja Euroopan unionin asemaan koskien kauppa- ja tullirajaa.

– Jos tullimaksut ovat jotain nollan ja viiden prosentin välillä, liiketoiminta ei muuttuisi dramaattisesti, kommentoi BMW:n toimitusjohtaja Oliver Zipse viime vuonna.

Vuonna 2018 alankomaalainen VDL Nedcar rakensi BMW:lle 211 660 autoa vuodessa, sisältäen Minien lisäksi BMW X1:n, Oxfordin tehtaalla valmistettiin 2018 yhteensä 234 501 Miniä.

Mikäli EU:n ja Britannian väliset tullimaksut ovat yli viisi prosenttia, joutuu BMW siirtämään enemmän tuotantoa Alankomaihin pois Britanniasta.

Lähde: Automotive News Kuva: Mini

Jaa artikkeli

Keskustelu