15.10.2017 Ajoneuvot Suomalainen Symbio suuntaa autoteollisuuden sisäpiiriin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ohjelmistoyhtiö Symbio perustaa tytäryhtiön Saksaan palvellakseen kasvavaa asiakaskuntaa, johon kuuluu muun muassa suuria saksalaisia autovalmistajia. Symbio kehittää autoteollisuudelle ohjelmistoja kolmella alueella: itseohjautuvia autoja ja kuljettaja-avusteisia ratkaisuja, älypuhelinintegraatioita auton medialaitteisiin sekä uusia digitaalisia palveluita. Jälkimmäisestä esimerkki on muun muassa Volvo Concierge-palvelu, joka lähettää auton tankkaukseen automaattisesti tai joka tilaa Amazonista paketin suoraan autoon GPS-tiedon ja ovien automaattisen avaamisen ansiosta. https://youtube.com/watch?v=YPKDy7k5hHE – Saksassa meille avautuvat monikymmenkertaiset markkinat Suomeen verrattuna. Kuluvana syksynä teemme suunnitelman, jossa arvioimme myös laajentumismahdollisuuksia muihin Euroopan maihin. Autoteollisuuden arvoketju on suuressa murroksessa: palveluiden osuus tulee lisääntymään ja Googlen ja Applen kaltaisten palvelutoimijoiden rooli vahvistuu. Ohjelmistojen merkitys autoissa kasvaa ja se avaa mahdollisuuksia kaltaisillemme uusille pelureille, kertoo Symbion Euroopan toimitusjohtaja Arto Kuusinen. Tavoitteena on palkata Saksaan noin 50 työntekijää vuoden 2018 aikana. Symbion mukaan suomalaiset työntekijät käynnistävät toiminnan, mutta myös paikallista työvoimaa tullaan rekrytoimaan nopeasti. Kunnianhimoisena tavoitteena on toimia pian digitaalisen muutoksen veturina kansainvälisessä autoteollisuudessa. Symbio työskentelee kattavasti autoteollisuuden eri tasoilla: autovalmistajien, niiden alihankkijoiden sekä Googlen ja Applen kaltaisten palveluntarjoajien kanssa. Suomen lisäksi Symbiolla on toimintaa Pohjois-Amerikassa, Ruotsissa, Kiinassa, Koreassa ja Japanissa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Älyä itseohjautuvaan autoon Symbio on kehitys- ja integraatiokumppani, joka oman näkemyksensä mukaan auttaa autoteollisuutta kehittämään uusia palvelukokemuksia ja takaa, että uudet teknologiat integroidaan autoihin turvallisesti. Tämä on yksi olennainen askel itseohjautuvan auton laadunvarmistuksessa. – Parhaat innovaatiot syntyvät siten, että teknologiaosaaminen yhdistetään asiakas- ja toimialaymmärryksen kanssa. Meidän erityinen vahvuutemme ohjelmistokehittäjänä on laiteläheinen ohjelmointi, joka määrittää kuinka tehokkaasti ohjelmistot hyödyntävät laitteen rajallisia resursseja kuten akkua ja muistia. Ratkaisumme on optimoitu siten, että autossa pyörivät kyvykkyydet eivät kuluta kaikkia resursseja myöskään halvemmissa automalleissa, Kuusinen kertoo. Nykyautoissa hyödynnetään dataa varsin kattavasti. Tietoa kerätään autonomisen ohjauksen tueksi, helpottamaan ajamista sekä ehkäisemään onnettomuuksia. Jatkossa datan hyödyntäminen vietänee vielä huomattavasti pidemmälle. – Uudet teknologiat mahdollistavat tulevaisuudessa myös autojen ohjelmistojen päivittämisen verkon yli, mikä muuttaa esimerkiksi huoltopalveluiden ansaintalogiikkaa. Lisäksi teknologian ja tekoälyn avulla itseohjautuvat autot tulevat olemaan arkipäivää, kunhan lainsäädäntö saadaan muutettua, Arto Kuusinen visioi. Lähde: Symbio Kuvituskuvat: Moottorin arkisto Globaali kehityskumppani Symbion vahvuusalueita ovat automaatio, robotisaatio ja IoT. Yritys toimii tai on toiminut ohjelmistokehityksen yhteistyökumppanina useille johtaville teknologiayrityksille kuten Nokialle, Microsoftille, HP:lle, Ciscolle, Googlelle ja IBM:lle. Symbio tähyää vakaampaa jalansijaa myös auto- ja kuljetusteollisuudessa. Toistaiseksi yhteistyötä on tehty muun muassa Volvon, STMicroelectronicsin, Denson, Ponssen ja Sandvikin kanssa. Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 20.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Opel Calibra Turbo ja aikamatka ysärille 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku